Regio Utrecht
Tot 2015 worden aan de westkant van Utrecht 30.000
woningen gebouwd in de nieuwe stadswijk Leidsche Rijn. De eerste huizen
zijn half oktober opgeleverd. De ontsluiting van de nieuwe wijk, ter
grootte van de stad Leeuwarden, vergt miljardeninvesteringen. In het
centrum van Utrecht wil de gemeente samen met de NS, winkelcentrum Hoog
Catharijne en de Jaarbeurs het gebied rond het station voor ruim drie
miljard gulden opnieuw inrichten. Het station wordt een
openbaarvervoer-terminal, waar in 2015 jaarlijks 100 miljoen passagiers
worden verwacht (nu 57 miljoen).
Openbaar vervoer
Voor de ontsluiting van Leidsche Rijn kan een hoogwaardige
openbaarvervoerlijn naar het centrum van Utrecht worden aangelegd ter
waarde van 180 miljoen gulden. De HOV-lijn naar de Uithof, de omstreden
busbaan door de binnenstad, stond al in het vorige MIT, maar het bedrag
is nu verhoogd van 118 miljoen naar 122 miljoen gulden.
De spoorverdubbeling tussen Amsterdam en Utrecht schuift twee jaar op,
naar 2006. Dat geldt ook voor het traject Woerden-Harmelen. In totaal is
met de verdubbeling 1,6 miljard gulden gemoeid. De gemeente Houten
krijgt in 2000 bij haar nieuwbouwlocatie een extra station,
Houten-Castellum.
Spoorverdubbeling
De aanleg van de hogesnelheidslijn-oost zal naar verwachting pas tussen
2007 en 2010 worden gerealiseerd. Tot 2010 is 990 miljoen gulden
gereserveerd voor de spoorverdubbeling op het traject
Vleuten-Utrecht-Geldermalsen. De NS heeft een voorkeursvariant die 1,7
miljard gulden kost. De vrees bestaat dat een soberder opzet ten koste
gaat van de inpassing van het spoor in Leidsche Rijn.
De spoorverdubbeling biedt mogelijkheden voor Randstadspoor, een
sneltramverbinding via de treinrails, waarmee de mobiliteit in de regio
kan worden opgevangen. Hiervoor is 100 miljoen gulden gereserveerd. Voor
de HOV-terminal bij het Utrechtse station staat voor de periode
2004-2008 een bedrag van 336 miljoen gulden genoteerd, hoewel 750
miljoen gulden nodig is.
A2/A12
De verbreding van de A2 (Amsterdam-Utrecht) staat voor 1,3 miljard
gulden gepland in 2005-2010. Dat moet gepaard gaan met inpassing in
Leidsche Rijn. De verbreding van de A12 tussen Oudenrijn en Woerden is
uitgesteld voor nader bestuurlijk overleg. De gemeente voorziet nu grote
problemen voor Leidsche Rijn, dat twee aansluitingen op de A12 zou
moeten krijgen. De nieuwe woonwijk ligt weliswaar op fietsafstand van
het centrum van Utrecht, maar de verwachting is dat de uitbreiding veel
autoverkeer zal genereren. Bovendien is het geld voor een fietsnet
uitgesteld, inclusief een fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal.
Amersfoort
In Midden-Nederland worden ook honderden miljoenen geinvesteerd rondom
Amersfoort. Het inwonertal is de afgelopen jaren gestegen van 80.000 tot
120.000 en de groei gaat nog door. In de nieuwe wijk Vathorst worden
10.000 nieuwe woningen gebouwd. Voor de ontsluiting daarvan wil de
gemeente voor 2010 een nieuwe lijn voor een 'hoogwaardig openbaar
vervoer' (HOV) aanleggen. De gemeente moet daarbij concurreren met
zestien andere projecten, waarvoor bij elkaar een miljard gulden
beschikbaar is.
BERT DETERMEIJER
|