Regio Den Haag
Wie dezer dagen naar het centrum van Den Haag gaat,
moet een ware hindernisbaan overwinnen. Automobilisten moeten langs vele
oranjewitte pylonen om zandhopen te ontwijken, voor trampassagiers is
het bijna elke dag weer een verrassing waar de halteplaats is gesitueerd
en de voetgangers zijn op sommige plekken bijna vogelvrij. Den Haag
werkt aan zijn bereikbaarheid.
Centrum
In het centrum van de stad wordt gewerkt aan een tramtunnel die vanaf
het Centraal Station onder het centrum zal doorlopen. Het moet ertoe
leiden dat vanaf medio 2000 het kruispunt op het Spui voor het stadhuis
wordt ontlast. Een paar honderd meter verderop, naast het Centraal
Station, wordt een autotunnel uitgegraven en aangelegd. Auto's gaan over
een paar jaar niet meer bovengronds langs het station, maar duiken de
Koningstunnel in.
Intussen wordt gewerkt aan de zogenoemde centrumring en de parkeerroute.
De groene bordjes waarop 'ring' staat, zijn al her en der geplaatst,
maar voorlopig is de ring nog niet rond.
RandstadRail
De concurrentie van het openbaar vervoer ten opzichte van de auto zal in
de volgende eeuw sterker moeten worden. Volgens de Haagse burgemeester
Deetman is het van groot belang dat de reistijd in het openbaar vervoer
zoveel mogelijk wordt bekort.
Daarbij is het cruciaal voor de bereikbaarheid van de stad dat binnen
enkele jaren de RandstadRail gaat functioneren. De planning voor de bouw
ervan is voorlopig in de periode tussen 2001 en 2008. Uiteindelijk is
het de bedoeling dat vanuit Zoetermeer en Rotterdam rechtstreekse
verbindingen naar het Haagse stadscentrum ontstaan. Later moet de lijn
worden doorgetrokken naar Kijkduin, Den Haag-zuidwest en
Scheveningen-Bad. Opstappen op het Rotterdamse Hofplein en uitstappen
voor het Kurhaus.
Verder moet in de toekomst station Hollands Spoor beter aan het Centraal
Station worden gekoppeld.
Agglonet
De RandstadRail is er voor de iets grotere afstanden, voor de kleinere
afstanden wordt het zogenoemde Agglonet gebouwd. Snelle tramverbindingen
die 'nieuwe' Hagenaars naar hun woningen in de VINEX-locaties moeten
brengen en die bestaande tramlijnen opwaarderen. Het net moet wonen,
werken en recreeren binnen het stadsgewest met elkaar verbinden. Vijf
ritten per uur moet de ondergrens worden en overstappen moet zoveel
mogelijk worden vermeden. Volgens planning zal het net tussen 2005 en
2010 worden voltooid.
Snelwegen
Het beeld van dagelijkse files die 's ochtends Den Haag over de
Utrechtse Baan binnenrijden en er 's middags weer stapvoets uitgaan, zal
op korte termijn niet veranderen. De Utrechtse Baan wordt overbouwd en
kan dus nooit meer breder. Maar Den Haag kan sinds enkele maanden ook
vanuit het zuidwesten worden verlaten via de Lozerlaan naar de A4. Over
de noordwestelijke randweg wordt nog gesproken. Er liggen plannen voor
het zogenoemde Mercuriustrace of het Trekvliettrace door Rijswijk en
Voorburg naar de A4 en de A13 (Rotterdam). Het zal voorlopig niet lukken
Den Haag van alle kanten bereikbaar te maken. De zee en de kassen in het
Westland blijven hardnekkige obstakels vormen.
KOEN GREVEN
|