Projecten
De Europese Commissie spreekt met een ondertoon van
eerbied over 'de veertien projecten'. Alsof het om de Grote Werken van
Hercules gaat. De totale kosten zijn inderdaad van mythische proporties:
bijna 300 miljard gulden. Ook het oogmerk klinkt heroisch: de
ontbrekende schakels in het Transeuropees Transport Netwerk moeten
worden aangebracht.
Bij meer dan driekwart van de projecten gaat het om verbetering en
uitbreiding van de treinverbindingen, een achtergebleven kindje in het
verenigd Europa. Het aandeel van de trein in het Europese vrachtverkeer
liep de laatste kwart eeuw terug van 32 tot 15 procent. Dat kwam vooral
omdat modernisering van de spoorverbindingen sterk achterbleef bij de
uitbreiding van de Europese autowegen. Maar de Europese regeringsleiders
kwamen vier jaar geleden tijdens de Europese Raad in Essen overeen dat
die trend moet worden gekeerd om te voorkomen dat het Europese
wegenstelsel dichtslibt. Nu al kosten files de geindustrialiseerde
landen ruim twee procent van het bruto binnenlands product. Volgens de
OESO, de organisatie van geindustrialiseerde landen, gaat het daarbij om
een verliespost van 264 miljard gulden per jaar.
HSL Noord-Zuid
Aanpassing van de spoorwegverbinding tussen Berlijn en Neurenberg (550
km) voor hogesnelheidstrein en uitbreiding van de spoorwegverbinding
tussen Munchen en Verona (410 km) tot vier sporen, inclusief aanleg van
een tunnel tussen Innsbruck en Fortezza. De geschatte kosten bedragen
33,2 miljard gulden. Het project moet leiden tot aanzienlijke
vermindering van de reistijd voor het treinverkeer en het aandeel van
het treinvervoer op dit traject vergroten. Dat wordt van groot belang
beschouwd voor het ecologisch kwetsbare Alpengebied. De
hogesnelheidstreinverbinding van Berlijn naar Munchen moet in 2007 klaar
zijn. Uitbreiding van het aantal sporen tussen Munchen en Verona volgt
in 2010.
HSL West
Aanpassing en uitbreiding van de spoorwegverbindingen tussen Brussel en
Amsterdam en van Brussel via Keulen naar Frankfurt. Deze uitbreidingen
sluiten aan op de bestaande hogesnelheidstreinverbindingen van Londen
naar Parijs en tussen de Franse hoofdstad en Brussel. Geschatte kosten
bedragen 37,9 miljard gulden. Het deel tussen Keulen en Frankfurt moet
in het jaar 2000 klaar zijn, het deel tussen Keulen en Aken volgt in
2007, de Belgische en Nederlandse stukken zijn in het jaar 2005 aan de
beurt. Onzekerheid bestaat nog over het Britse traject van Londen naar
de Kanaaltunnel. Volgens de oorspronkelijke planning zou die 108
kilometer lange verbinding in 2003 voltooid zijn.
HSL Zuid
Aanleg hogesnelheidstreinverbindingen van Madrid via Zaragoza en
Barcelona naar Montpellier en van Madrid via Vitoria en San Sebastian
naar Bordeaux. Daarmee krijgt Spanje twee aansluitingen op het Franse
TGV-netwerk. De reistijd van Madrid naar Barcelona wordt meer dan
gehalveerd tot drie uur. De reistijd van Madrid naar Perpignan loopt
terug van tien tot drie uur en vijftig minuten. Kosten worden geraamd op
30,8 miljard gulden. Het Spaanse deel moet klaar zijn in 2007. Het
Franse deel is nog in voorbereiding. Het staat nog niet vast wanneer dit
deel wordt voltooid.
HSL Frankrijk-Duitsland
Aansluiting van Franse TGV-netwerk op Duitse HSL-verbindingen. Daarvoor
wordt een nieuwe HSL-verbinding aangelegd van Parijs via Metz-Nancy naar
Straatsburg. Bestaande treinverbindingen tussen Metz en Luxemburg,
tussen Straatsburg en Appenweier en tussen Mannheim en Saarbrucken
worden aangepast aan de HSL. Geschatte kosten 10,5 miljard gulden. Het
Duitse deel moet in 2004 zijn voltooid. Wanneer het Franse deel klaar
is, moet nog worden vastgelegd.
Betuwelijn
Aanleg van een conventionele treinverbinding tussen Rotterdam en
Emmerich, bestemd voor het vrachtvervoer. Geschatte kosten: 8,8 miljard
gulden. Project moet volgens planning in 2005 klaar zijn.
HSL Frankrijk-Italie
Aansluiting van het Franse TGV-netwerk op Italiaanse HSL-verbindingen,
Daarvoor wordt een nieuwe HSL-verbinding aangelegd van Lyon via Turijn,
Milaan en Venetie naar Triest. De totale kosten worden geraamd op 40,3
miljard gulden. Wanneer het Franse deel klaar zal zijn, moet nog worden
afgesproken. Voltooiing van het Italiaanse deel is voorzien in 2010.
Wegen Griekenland
Modernisering van bestaande noord-zuid- en oost-westverbindingen tot
autosnelwegen in Griekenland. Daarbij gaat het om een 800 kilometer lang
traject van Patra via Athene naar Promahon aan de Grieks-Bulgaarse grens
en om een 780 kilometer lange route van de havenstad Igoumenitsa via
Thessaloniki naar Ormenio aan de Grieks-Bulgaarse grens en naar Kipi aan
de Grieks-Turkse grens. De twee autowegen moeten de ruggengraat worden
van het Griekse wegenstelsel en het wegvervoer tussen Griekenland en de
buurstaten aanzienlijk verbeteren. De geschatte kosten bedragen 20,2
miljard gulden. De aanleg moet in 2004 zijn voltooid.
Diverse verbindingen Spanje-Portugal
Uitbreiding en verbetering van bestaande trein- en wegverbindingen in
westelijk deel van het Iberisch schiereiland, inclusief modernisering
van vliegvelden en havens. Daarbij gaat het om drie verbindingen: van
het Portugese Lissabon naar het Spaanse La Coruna, van Lissabon naar het
Spaanse Irun en van de Portugese hoofdstad naar Sevilla. Dit project
moet leiden tot modernisering en betere onderlinge afstemming van de
verschillende transportsystemen. De totale kosten worden geraamd op 13,6
miljard gulden. Wanneer het project klaar is, staat niet vast.
Spoorlijnen Ierland
Modernisering van bestaande spoorverbindingen in Ierland en
Noord-Ierland zodat treinen naar de Noord-Ierse havenstad Larne 200
kilomter per uur kunnen rijden. Daarbij gaat het om het transport van
Londonderry (Derry) naar Larne en van Cork via Dublin en Belfast naar
Larne. In Larne sluit het treinvervoer aan op een veerdienst naar
Schotland. De kosten bedragen naar schatting bijna 8 miljard gulden. Het
Ierse deel is al klaar. Het Noord-Ierse deel moet voor het jaar 2000
zijn voltooid.
Vliegveld Milaan
Modernisering en uitbreiding van het vliegveld van Milaan, inclusief de
aanleg van een treinverbinding met de Milanese binnenstad. Dit project
stelt het vliegveld in staat de capaciteit drastisch te vergroten tot
naar schatting 21 miljoen passagiers in het jaar 2002. Het vliegveld
moet door de uitbreiding ook uitgroeien tot internationaal centrum voor
Noord-Italie. De kosten worden geraamd op 23 miljard gulden. Vorige week
is het eerste deel van de uitbreiding in gebruik genomen. Voor 2000 moet
het project zijn voltooid.
Verbindingen Malmo-Kopenhagen
Aanleg van een gecombineerde spoor- en wegverbinding tussen het Zweedse
Malmo en het Deense Kopenhagen. Het ruim vijftien kilometer lange
traject zal bestaan uit een vier kilometer lange tunnel, een vier
kilometer lang eiland dat speciaal wordt aangelegd en een 7,5 kilometer
lange brug. Geschatte kosten bedragen 9 miljard gulden. Het project moet
in 2001 klaar zijn.
Verbindingen Zuid-Scandinavie
Uitbreiding en verbetering van spoor-, auto- en bootverbindingen tussen
de zuidelijke delen van Noorwegen, Zweden en Finland. Daarbij gaat het
om de trajecten van Malmo via Goteborg naar Oslo, van Malmo naar
Stockholm en van Oslo naar Stockholm. Deze wegendriehoek wordt door een
veerdienst verbonden met de Finse kustplaats Turku waar het traject
verder gaat tot Vaalimaa bij de Fins-Russische grens. De kosten worden
geraamd op 22 miljard gulden. Het project moet in 2010 zijn voltooid.
Verbindingswegen Britse eilanden-continent
Modernisering en gedeeltelijke verbreding van de wegen die Ierland en
Noord-Ierland via Wales, Schotland en Engeland met het Europese
vasteland verbinden. Daarbij gaat het om de wegen van Belfast, Dublin en
Cork via de Britse kustplaatsen Larne en Holyhead naar Felixstowe en
Harwich. Totale kosten: 7,9 miljard gulden. Het Engelse deel is als
laatste klaar in 2005.
Westelijke verbinding
Engeland-Schotland Modernisering van bestaande treinverbinding van
Glasgow en Edinburgh via Birmingham naar Londen. Geschatte kosten: 6,6
miljard gulden. Het project moet in 2005 voltooid zijn, maar de
financiering is nog niet rond.
|