|
afleveringen PROFIEL INFRASTRUCTUUR
HET IS TIJD VOOR ANDERE WEGEN |
Noorden Noordelijke bestuurders zijn niet ontevreden over de afspraken die met het kabinet zijn gemaakt over de aanleg van wegen, kanalen en spoorwegen. Het noorden heeft tot 2010 1,6 miljard gulden te besteden. Toch is er ook teleurstelling, omdat de aanleg van de Zuiderzeespoorlijn, van Lelystad via Heerenveen en Drachten naar Groningen, niet zeker is. Er is wel beweerd dat het noorden is overbedeeld dankzij de 'noorderlingen' in het kabinet (de bewindslieden Hermans, Apotheker, Jorritsma en Ybema). ,,Dat is lariekoek'', zegt de Friese loco-commissaris van de koningin, K. Walsma. ,,De afspraken zijn al in april vastgelegd. Ze zijn het resultaat van gezamenlijk optreden van de noordelijke overheden. Wij hebben met een mond gesproken. Was dat niet gebeurd, dan hadden we nog minder gekregen.'' Het is overigens slechts schijn dat het noorden goed bedeeld zou zijn, stelt Walsma. ,,Eerder toegezegde middelen voor plattelandsontwikkeling en andere projecten - de zogenoemde Ices-gelden - worden nu gebruikt voor de infrastructuur.''
Autowegen Ook zijn er plannen voor de zuidelijke omlegging van de A7 om Sneek en de zuidelijke ringweg om Groningen. Hiermee worden twee knelpunten in de verbinding met de Randstad verholpen. Verder wordt de N33, Spijk- Eemshaven, omgebouwd tot autoweg, waardoor de haven beter bereikbaar wordt. In de periode tot 2005 worden gerealiseerd: de verdubbeling van de A32, Heerenveen-Noord-Wolvega, alsmede de aanleg van de weg Hoogeveen-Emmen-Duitse grens en de aanpassing van de A28, De Punt-Emmen. De komende twee jaar wordt een nieuwe weg aangelegd tussen Emmen en Ter Apel (N391). Ontevredenheid is er in Harlingen, omdat de gevaarlijke tweebaansweg Midlum-Zurich (kop Afsluitdijk) niet wordt verdubbeld. Het negen kilometer lange traject is het enige deel tussen Leeuwarden en Amsterdam dat nog enkelbaans is. Uit veiligheidsoogpunt en voor een betere ontsluiting van het Harlinger havencomplex is verdubbeling gewenst. De haak om Leeuwarden (A31) staat ook op het wensenlijstje van Friese bestuurders. Deze verbinding wordt noodzakelijk geacht voor de economische ontwikkeling van de Friese hoofdstad.
Waterwegen
Zuiderzeelijn KARIN DE MIK
|
NRC
Webpagina's
|