Overzicht eerdere
afleveringen
PROFIEL INFRASTRUCTUUR
HET IS TIJD VOOR ANDERE WEGEN
VERDELING GELD
NOORDEN
OOSTEN
ZUIDEN
REGIO AMSTERDAM
REGIO UTRECHT
REGIO ROTTERDAM
REGIO DEN HAAG
PROCEDURE
REVEIL VOOR PARTICULIER GELD
FINANCIERING
PROJECTEN
MEER SPOOR DAN WEGEN
GRAFIEKEN
LINKS
 |
Noorden
Noordelijke bestuurders zijn niet ontevreden over de
afspraken die met het kabinet zijn gemaakt over de aanleg van wegen,
kanalen en spoorwegen. Het noorden heeft tot 2010 1,6 miljard gulden te
besteden. Toch is er ook teleurstelling, omdat de aanleg van de
Zuiderzeespoorlijn, van Lelystad via Heerenveen en Drachten naar
Groningen, niet zeker is.
Er is wel beweerd dat het noorden is overbedeeld dankzij de
'noorderlingen' in het kabinet (de bewindslieden Hermans, Apotheker,
Jorritsma en Ybema). ,,Dat is lariekoek'', zegt de Friese
loco-commissaris van de koningin, K. Walsma. ,,De afspraken zijn al in
april vastgelegd. Ze zijn het resultaat van gezamenlijk optreden van de
noordelijke overheden. Wij hebben met een mond gesproken. Was dat niet
gebeurd, dan hadden we nog minder gekregen.'' Het is overigens slechts
schijn dat het noorden goed bedeeld zou zijn, stelt Walsma. ,,Eerder
toegezegde middelen voor plattelandsontwikkeling en andere projecten -
de zogenoemde Ices-gelden - worden nu gebruikt voor de infrastructuur.''
Autowegen
In Friesland wordt de 'dodenweg' Leeuwarden-Drachten (N31) in de nabije
toekomst geheel verdubbeld. De eenbaansweg, die als zeer gevaarlijk
bekendstaat, zal in 2005 vierbaans zijn. Leeuwarden heeft dan eindelijk
een snelle verbinding met Groningen.
Ook zijn er plannen voor de zuidelijke omlegging van de A7 om Sneek en
de zuidelijke ringweg om Groningen. Hiermee worden twee knelpunten in de
verbinding met de Randstad verholpen. Verder wordt de N33, Spijk-
Eemshaven, omgebouwd tot autoweg, waardoor de haven beter bereikbaar
wordt.
In de periode tot 2005 worden gerealiseerd: de verdubbeling van de A32,
Heerenveen-Noord-Wolvega, alsmede de aanleg van de weg
Hoogeveen-Emmen-Duitse grens en de aanpassing van de A28, De Punt-Emmen.
De komende twee jaar wordt een nieuwe weg aangelegd tussen Emmen en Ter
Apel (N391).
Ontevredenheid is er in Harlingen, omdat de gevaarlijke tweebaansweg
Midlum-Zurich (kop Afsluitdijk) niet wordt verdubbeld. Het negen
kilometer lange traject is het enige deel tussen Leeuwarden en Amsterdam
dat nog enkelbaans is. Uit veiligheidsoogpunt en voor een betere
ontsluiting van het Harlinger havencomplex is verdubbeling gewenst.
De haak om Leeuwarden (A31) staat ook op het wensenlijstje van Friese
bestuurders. Deze verbinding wordt noodzakelijk geacht voor de
economische ontwikkeling van de Friese hoofdstad.
Waterwegen
De vaarweg Lemmer-Delfzijl, het drukst bevaren traject in
Noord-Nederland, wordt voor 280 miljoen gulden verbreed en uitgebaggerd,
zodat grotere schepen erdoor kunnen. De Friese zeehaven Harlingen voelt
zich misdeeld. Het gemeentebestuur vindt dat het Van Harinxmakanaal
verbreed en verdiept moet worden, zodat grote binnenvaartschepen over de
noordelijke kanalen richting Groningen kunnen varen. Ook de Tsjerk
Hiddessluizen in Harlingen zouden hiervoor moeten worden vergroot. Een
andere wens is de verdieping van de Boontjes, de vaargeul vanaf de
Harlinger haven richting Kornwerderzand, die belangrijk wordt geacht
voor het grote containervervoer naar Rotterdam. Deze wens is door het
kabinet nog niet gehonoreerd.
Zuiderzeelijn
De grootste wens van de noordelijke bestuurders is al jaren de aanleg
van de Zuiderzeespoorlijn. De spoorverbinding moet de noordelijke
economie een krachtige impuls geven. In april deed het kabinet de
toezegging dat met de bouw van de spoorlijn voor 2010 begonnen zou
worden. Maar later werd deze toezegging tot woede en frustatie van de
noordelijke bestuurders van tafel geveegd. Minister Netelenbos wil eerst
uitzoeken of de Zuiderzeelijn niet concurreert met de Hanzelijn. De
Hanzelijn (kosten 1,2 tot 4 miljard) verbindt Lelystad met Zwolle en
bekort de reistijd vanuit Leeuwarden en Groningen naar de Randstad met
25 minuten. Het spoorwegknelpunt Amersfoort kan zo worden omzeild. Met
de bouw ervan wordt in 2002 begonnen. Volgens noordelijke bestuurders is
de Hanzelijn alleen nationaal van belang, terwijl de Zuiderzeelijn
onderdeel uitmaakt van een internationale corridor die het noorden
verbindt met Scandinavie en Noord-Duitsland.
KARIN DE MIK

|
NRC
Webpagina's
6 november 1998
|