|
afleveringen PROFIEL INFRASTRUCTUUR
HET IS TIJD VOOR ANDERE WEGEN |
Oosten
Het verschijnen van het Meerjarenprogramma
Infrastructuur en Transport (MIT) heeft volgens velen in Gelderland en
Overijssel pijnlijk duidelijk gemaakt hoe ver het Randstad-denken van
het kabinet inmiddels is gevorderd.
Wegen in Gelderland Teleurgesteld is er ook gereageerd op het voorlopige uitstel van de verbreding van de rijksweg A12 tussen Ede en de Duitse grens. Ook hiernaar wordt eerst studie verricht, terwijl de regio die weg als een van de belangrijkste verbindingen met het Duitse achterland beschouwt. Tenzij zich meevallers voordoen, komen de A73 en A12 voor het jaar 2010 niet aan bod. Nog ongunstiger is het gesteld met het doortrekken van de A15 van Ressen naar Zevenaar. Dit project is uitgesteld tot na 2020.
Gelders spoor De HSL Oost, een hogesnelheidsverbinding van Amsterdam via Utrecht en Arnhem naar het Duitse achterland, zou er volgens het Meerjarenprogramma voor 2010 kunnen komen. Erg blij is de provincie met de studie naar een zogeheten lightrailverbinding van Arnhem naar Nijmegen, inclusief een kabeltram in de Nijmeegse binnenstad.
Wegen in Overijssel De toezegging van Kok leidde tot enige opluchting in Overijssel, ook al omdat de regio zelf al 24 miljoen gulden opzij had gezet voor de nieuwe snelweg. Een woordvoerder van de provincie zegt dat Overijssel ,,blij is met deze voet tussen de deur''. Ontevreden is Overijssel over de aanleg van de rijksweg A50 van Kampen naar Emmeloord. Die zou vanaf 2001 zijn beslag krijgen. Dat wordt nu 2004. Ook het doortrekken van de rijksweg A18 van Varsseveld naar Enschede, al jarenlang een grote wens van de regio Twente, gebeurt niet voor 2010. Verder is er voorlopig geen geld voor het knooppunt Ommen, waar de doorgaande wegen naar het noorden en Duitsland samenkomen. De provincie wil een rondweg die 70 miljoen gulden zou kosten, maar die verbinding is in het MIT niet opgenomen. Wel komen er studies naar verbetering van de rijkswegen A1 en A28.
Overijssels spoor Overijssel is net zo boos als Gelderland over het uitstel van de Noordtak. Daarentegen heeft de provincie tevreden gereageerd op de toewijzing van een lightrail-verbinding in Twente die 75 miljoen gulden kost. ANDRE RITSEMA
|
NRC
Webpagina's
|