Overzicht eerdere
afleveringen
PROFIEL INFRASTRUCTUUR
HET IS TIJD VOOR ANDERE WEGEN
VERDELING GELD
NOORDEN
OOSTEN
ZUIDEN
REGIO AMSTERDAM
REGIO UTRECHT
REGIO ROTTERDAM
REGIO DEN HAAG
PROCEDURE
REVEIL VOOR PARTICULIER GELD
FINANCIERING
PROJECTEN
MEER SPOOR DAN WEGEN
GRAFIEKEN
LINKS
|
Financiering
Het kabinet heeft voor de jaren tot en met 2010 67
miljard gulden voor de aanleg van nieuwe infrastructuur gereserveerd.
Dit geld komt uit het Infrastructuurfonds, waarvan de minister van
Verkeer en Waterstaat de beheerder is.
Uit dit fonds worden alle grote infrastructuurprojecten in Nederland
betaald, niet alleen de aanleg, maar ook het onderhoud en het beheer.In
1999 wordt 10,5 miljard gulden uit dit fonds besteed. Ongeveer 4,5
miljard is bestemd voor nieuwe verkeersprojecten. Landelijke projecten,
zoals rijkswegen en spoorlijnen, worden volledig uit het fonds
bekostigd. Aan lokale infrastructuur wordt ook bijgedragen door de
direct betrokken overheden. De rijksbijdragen lopen uiteen van 95
procent van de kosten voor openbaar vervoer, bijvoorbeeld de
Benelux-metrolijn in Rotterdam, tot maximaal de helft voor verbeteringen
aan het onderliggende wegennet. Het Infrastructuurfonds heeft drie
inkomstenbronnen:
Begroting
Verkeer en Waterstaat Dit is de belangrijkste bron van het
Infrastructuurfonds. Van de 10,5 miljard die in 1999 in het fonds
terechtkomt, is 6,8 miljard aan algemene middelen afkomstig van Verkeer
en Waterstaat.
FES
Het Fonds Economische Structuurversterking (FES), opgezet als een soort
spaarpot waarin opbrengsten van aardgasexport en de verkoop van
staatsdeelnemingen terechtkwamen. Het kabinet wil de opzet veranderen:
de opbrengsten van verkochte staatsdeelnemingen moeten worden aangewend
ter verlichting van de staatsschuld. De rente op de schuld die hiermee
wordt bespaard, wordt dan in het FES gestort. Hiermee is de aard van het
FES veranderd van een spaarpot met incidentele inkomsten in een fonds
met een jaarlijks enigszins constante stroom van inkomsten. Het FES
draagt in 1999 2,9 miljard af aan het Infrastructuurfonds.
Overige middelen
Een belangrijk deel van de overige middelen betreft afdrachten door de
Europese Unie, bijvoorbeeld ten behoeve van de Trans Europese Netwerken,
zoals de Betuwelijn en de hogesnelheidslijn. Ook lagere overheden en
andere departementen dragen bij aan het Infrastructuurfonds. Zo komt in
1999 een bedrag van vier miljoen uit de begroting van VROM.
|
NRC
Webpagina's
6 november 1998
|