NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE 



Overzicht eerdere
afleveringen


PROFIEL INFRASTRUCTUUR

HET IS TIJD VOOR ANDERE WEGEN
VERDELING GELD
NOORDEN
OOSTEN
ZUIDEN
REGIO AMSTERDAM
REGIO UTRECHT
REGIO ROTTERDAM
REGIO DEN HAAG
PROCEDURE
REVEIL VOOR PARTICULIER GELD
FINANCIERING
PROJECTEN
MEER SPOOR DAN WEGEN
GRAFIEKEN
LINKS

Procedure

Over projecten in het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) wordt in drie fasen besloten:

Verkenning
In de eerste fase kunnen gemeenten, provincies, rijksdiensten (waaronder Rijkswaterstaat) en andere instanties (bijvoorbeeld NS) bij de minister van Verkeer en Waterstaat melding maken van (mogelijk toekomstige) verkeers- en vervoersproblemen. De minister kan deze problemen laten rusten, of kan - in een zogenoemd intake-besluit - opdracht geven tot het uitvoeren van een planstudie.

Planstudie
In de tweede fase wordt eerst een 'planstudie' verricht naar een verkeers- en/of vervoersprobleem. Op basis van deze studie neemt de minister opnieuw een besluit. Alle mogelijkheden zijn nog open: de minister kan beslissen alsnog niets te ondernemen (de 'nuloptie') en de minister kan een traceprojectbesluit nemen. In het laatste geval begint de realisatiefase.

Realisatie
Ook deze fase kent twee momenten: uitvoeringsbesluit en oplevering. Wanneer er onvoldoende geld is voor een project komt het tijdelijk 'in de wacht' te staan in de planstudiefase. Een project verdwijnt definitief uit het MIT wanneer het is opgeleverd en opengesteld voor gebruik.

NRC Webpagina's
6 november 1998

   Bovenkant pagina


NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) NOVEMBER 1998