|
afleveringen PROFIEL INFRASTRUCTUUR
HET IS TIJD VOOR ANDERE WEGEN |
Regio Rotterdam
Rotterdam moet een van de grote mobiliteitsknooppunten
van Nederland worden. De hogesnelheidslijn (HSL) uit
Antwerpen/Parijs/Londen komt in 2005 aan in Rotterdam - of
Randstad-Zuid, zoals ook wel wordt gezegd. Die andere veelbesproken
spoorverbinding, de Betuwelijn (kosten ruim negen miljard gulden), moet
in hetzelfde jaar gereedkomen. Het Rotterdamse Centraal Station - dat
met 44 miljoen reizigers per jaar nu al veel te klein is - zal uiterlijk
in 2010 via RandstadRail verbonden zijn met Den Haag en Zoetermeer. Voor
de eerste fase van RandstadRail (tot 2010) heeft het kabinet onlangs 1,1
miljard gulden uitgetrokken.
Openbaar vervoer Een andere nieuwe woonwijk, Carnisselande/Portland, die ten zuiden van Rotterdam tussen de gemeenten Barendrecht en Oud-Beijerland zal verrijzen, krijgt een sneltramverbinding met de Maasstad (100 miljoen gulden). Het kabinet-Kok besloot onlangs ook extra geld ter beschikking te stellen voor de voltooiing van de Beneluxlijn: de metroverbinding van Marconiplein (het huidige eindpunt in Rotterdam-West) naar Schiedam, Pernis en Hoogvliet aan de andere zijde van de Nieuwe Waterweg. Deze verbinding, die de aanleg van een tweede tunnel naast de huidige Beneluxtunnel noodzakelijk maakt, moet in 2002 gereedkomen (kosten 1,6 miljard gulden). Snelwegen De snelweg A4 - tussen Kethelplein (bij Schiedam) en de Beneluxster (de kruising met de A15 tussen Maasvlakte en de A16 bij Ridderkerk) - wordt verbreed om de groei van het auto- en vooral het vrachtvervoer op te vangen. De A15 tussen Beneluxster en Vaanplein (Rotterdam-Zuid) wordt verbreed. Voor de A4-Noord, de vooral door het bedrijfsleven bepleite autoweg door Midden-Delfland die aansluit bij het autowegenstelsel nabij Den Haag, is 380 miljoen gulden beschikbaar - genoeg voor een 'kale' autoweg op maaiveldniveau. Volgens de huidige plannen zou de aanleg in 2005 moeten beginnen, maar de gemeenten Vlaardingen en Schiedam verzetten zich ertegen omdat ze vrezen dat de autoweg grote woongebieden zal scheiden en milieuoverlast zal veroorzaken. Zij bepleiten een 'verdiepte' aanleg en hopen dat het kabinet daarvoor een apart potje voor 'aanpassingen' (van twee miljard gulden) zal willen aanspreken. Met al deze voorzieningen moet het fileprobleem op de Rotterdamse ruit worden opgelost. Het lijkt wel zeker dat dit niet zal lukken op de A20 tussen Terbregseplein en het Kleinpolderplein, waar zich dagelijks grote opstoppingen voordoen. Rotterdam en de zogeheten Stadsregio (Rotterdam en omliggende gemeenten) pleiten al jarenlang voor een verbinding tussen A16 en A13 (Overschie-Terbregseplein), maar het kabinet heeft daar geen geld voor beschikbaar gesteld. Ook de A4-Zuid (van Beneluxplein naar rijksweg 29 bij Klaaswaal in de Hoeksche Waard, komt er niet. Wonen in het centrum Behalve Nesselande en - in een later stadium - Carnisselande zijn in de regio Rotterdam geen grote nieuwbouwprojecten gepland om de bevolkingsgroei te kunnen opvangen. Rotterdam zet in op 'verdichting' van het wonen in de stad, vooral in het centrum, waar nu slechts een kleine 28.000 mensen wonen. Wethouder Kombrink spreekt van een 'binnenstedelijke VINEX-locatie'.
Centraal Station JAN GERRITSEN
|
NRC
Webpagina's
|