NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE 



Overzicht eerdere
afleveringen


PROFIEL INFRASTRUCTUUR

HET IS TIJD VOOR ANDERE WEGEN
VERDELING GELD
NOORDEN
OOSTEN
ZUIDEN
REGIO AMSTERDAM
REGIO UTRECHT
REGIO ROTTERDAM
REGIO DEN HAAG
PROCEDURE
REVEIL VOOR PARTICULIER GELD
FINANCIERING
PROJECTEN
MEER SPOOR DAN WEGEN
GRAFIEKEN
LINKS

Regio Rotterdam

RotterdamRotterdam moet een van de grote mobiliteitsknooppunten van Nederland worden. De hogesnelheidslijn (HSL) uit Antwerpen/Parijs/Londen komt in 2005 aan in Rotterdam - of Randstad-Zuid, zoals ook wel wordt gezegd. Die andere veelbesproken spoorverbinding, de Betuwelijn (kosten ruim negen miljard gulden), moet in hetzelfde jaar gereedkomen. Het Rotterdamse Centraal Station - dat met 44 miljoen reizigers per jaar nu al veel te klein is - zal uiterlijk in 2010 via RandstadRail verbonden zijn met Den Haag en Zoetermeer. Voor de eerste fase van RandstadRail (tot 2010) heeft het kabinet onlangs 1,1 miljard gulden uitgetrokken.

Openbaar vervoer
Het openbaar vervoer in en rondom Rotterdam wordt aanmerkelijk uitgebreid. De oost-westmetrolijn die nu in de wijk Zevenkamp (Oost-Rotterdam) eindigt, zal worden doorgetrokken naar Nesselande, een woonwijk met circa drieduizend woningen die in de weidegebieden tussen Rotterdam-Oost, Zevenhuizen en Nieuwerkerk aan den IJssel zal worden gebouwd. Daarmee is 80 miljoen gulden gemoeid. De metro is vooral van belang omdat Rijkswaterstaat (en Rotterdam) wegens ruimtegebrek een aansluiting voor het autoverkeer op de A20 (Rotterdam-Gouda) hebben afgewezen. Dit tot ongenoegen van bewoners van de wijk Zevenkamp en in Nieuwerkerk aan den IJssel, die vrezen voor sluipverkeer.

Een andere nieuwe woonwijk, Carnisselande/Portland, die ten zuiden van Rotterdam tussen de gemeenten Barendrecht en Oud-Beijerland zal verrijzen, krijgt een sneltramverbinding met de Maasstad (100 miljoen gulden). Het kabinet-Kok besloot onlangs ook extra geld ter beschikking te stellen voor de voltooiing van de Beneluxlijn: de metroverbinding van Marconiplein (het huidige eindpunt in Rotterdam-West) naar Schiedam, Pernis en Hoogvliet aan de andere zijde van de Nieuwe Waterweg.

Deze verbinding, die de aanleg van een tweede tunnel naast de huidige Beneluxtunnel noodzakelijk maakt, moet in 2002 gereedkomen (kosten 1,6 miljard gulden).

Snelwegen De snelweg A4 - tussen Kethelplein (bij Schiedam) en de Beneluxster (de kruising met de A15 tussen Maasvlakte en de A16 bij Ridderkerk) - wordt verbreed om de groei van het auto- en vooral het vrachtvervoer op te vangen. De A15 tussen Beneluxster en Vaanplein (Rotterdam-Zuid) wordt verbreed. Voor de A4-Noord, de vooral door het bedrijfsleven bepleite autoweg door Midden-Delfland die aansluit bij het autowegenstelsel nabij Den Haag, is 380 miljoen gulden beschikbaar - genoeg voor een 'kale' autoweg op maaiveldniveau. Volgens de huidige plannen zou de aanleg in 2005 moeten beginnen, maar de gemeenten Vlaardingen en Schiedam verzetten zich ertegen omdat ze vrezen dat de autoweg grote woongebieden zal scheiden en milieuoverlast zal veroorzaken. Zij bepleiten een 'verdiepte' aanleg en hopen dat het kabinet daarvoor een apart potje voor 'aanpassingen' (van twee miljard gulden) zal willen aanspreken.

Met al deze voorzieningen moet het fileprobleem op de Rotterdamse ruit worden opgelost. Het lijkt wel zeker dat dit niet zal lukken op de A20 tussen Terbregseplein en het Kleinpolderplein, waar zich dagelijks grote opstoppingen voordoen. Rotterdam en de zogeheten Stadsregio (Rotterdam en omliggende gemeenten) pleiten al jarenlang voor een verbinding tussen A16 en A13 (Overschie-Terbregseplein), maar het kabinet heeft daar geen geld voor beschikbaar gesteld. Ook de A4-Zuid (van Beneluxplein naar rijksweg 29 bij Klaaswaal in de Hoeksche Waard, komt er niet.

Wonen in het centrum Behalve Nesselande en - in een later stadium - Carnisselande zijn in de regio Rotterdam geen grote nieuwbouwprojecten gepland om de bevolkingsgroei te kunnen opvangen. Rotterdam zet in op 'verdichting' van het wonen in de stad, vooral in het centrum, waar nu slechts een kleine 28.000 mensen wonen. Wethouder Kombrink spreekt van een 'binnenstedelijke VINEX-locatie'.

Centraal Station
Het Rotterdamse Centraal Station wordt het knooppunt van alle nieuwe verbindingen: HSL-station, metro, tram, bus en RandstadRail, dat via de huidige Hofpleinspoorlijn via Pijnacker met het Haagse CS zal rijden. Eind volgend jaar komt de gemeente Rotterdam met een 'masterplan' voor het nieuwe CS dat onder andere voorziet in de bouw van kantoren en woningen boven het nieuwe station. Ook komt er waarschijnlijk een fly-over vanaf het Kleinpolderplein naar een nieuwe parkeergarage bij het CS met duizenden parkeerplaatsen - voor automobilisten uit Den Haag en elders die in Rotterdam de HSL nemen naar Amsterdam (20 minuten) of, waarschijnlijker, richting Antwerpen, Brussel, Parijs en Londen.

JAN GERRITSEN

NRC Webpagina's
6 november 1998

   Bovenkant pagina


NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) NOVEMBER 1998