|
afleveringen PROFIEL INFRASTRUCTUUR
HET IS TIJD VOOR ANDERE WEGEN |
Zuiden
De provincies Brabant en Limburg zijn teleurgesteld
omdat het kabinet niet bereid is een aantal infrastructurele knelpunten
versneld aan te pakken. Ze doelen met name op de A50
(Eindhoven-Nijmegen) en de verlenging van de A73 (Venlo-Maasbracht). Bij
de grote zuidelijke steden loopt het autoverkeer steeds vaker vast.
Wegen bij Eindhoven In Eindhoven, maar ook elders in Brabant, zijn bestuurders en ondernemers boos omdat de aanleg van de A50, van Eindhoven naar Nijmegen, tot 2006 wordt uitgesteld. De minister komt een bestaande overeenkomst niet na, meent Eindhoven. Wie de ANWB-verkeersinformatie regelmatig beluistert, kent de naam De Hogt. Het knooppunt (de A2 en de A67 komen er samen) is van zijn oude rare draai verlost, maar de auto's staan er opnieuw in de rij. De gemeente Eindhoven pleit voor een verbreding van beide wegen. Vanaf de Poot van Metz (ten westen van Eindhoven) en het Belgische Hasselt moet een snelweg (A69) komen. Nu ligt daar een tweestrooksweg, die dwars door Aalst-Waalre en Valkenswaard loopt en daar veel overlast geeft. De gemeente Eindhoven vreest dat de A69 niet de hoogste prioriteit heeft in Den Haag. De gemeente denkt dat de verbetering van de rondwegen ertoe leidt dat in de toekomst minder plaatselijk verkeer voor een route dwars door de stad kiest. De stad Eindhoven, met de oude ring in de bebouwde kom, vormt nu een sluiproute wanneer er files op de snelwegen staan.
Wegen bij Tilburg
Wegen in Limburg De gemeente Venlo ijvert al jaren voor de aanleg van de A74, die de A67 met de Duitse A61 verbindt. Het verkeer tussen beide snelwegen gaat nu over de vier kilometer lange Klagenfurtlaan, dwars door het centrum van de stad. Als het kabinet de aanleg van de A74 blijft uitstellen, wil de gemeente Venlo de Klagenfurtlaan voor het vrachtverkeer afsluiten. Er rijden per etmaal vijfduizend vrachtwagens over de weg. GUIDO DE VRIES
|
NRC
Webpagina's
|