U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  E C O N O M I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Stemming
Moeten chauffeurs gecompenseerd worden voor de hoge brandstofprijzen?

Shell

Britse vervoersorganisatie

ANWB

Opec-top

Opec

Centrum Energie-onderzoek


Topman Shell/Groep:

Olieprijs zal voorlopig niet zakken

Door FRISO ENDT
DEN HAAG, 16 sept. Jeroen van der Veer, vice-voorzitter van de Koninklijke Shell/Groep, zou "bijzonder verbaasd" zijn als de prijs van ruwe olie vóór midden februari volgend jaar zou zakken.

Van der Veer zei dat gisteren tijdens een werklunch met buitenlandse corresponten op het hoofdkantoor van Shell in Den Haag.

De topman van het Nederlands/Britse energieconcern: "We gaan de winter in en de voorraden zijn lager dan normaal, normaal is voor 60 dagen en ze staan nu op 52 dagen. Dat geldt met name voor de Verenigde Staten. We zullen tot het midden van de winter moeten wachten voor we weten waar we aan toe zijn. Een milde winter heeft een andere invloed dan een strenge winter. Wat er na half februari gaat gebeuren weten we niet, alles is mogelijk, dat is onze filosofie."

Volgens hem zijn nu vooral de hoge dieselprijzen het probleem. Maar in plaats van naar elkaar te wijzen, oliemaatschappijen, regeringen en het publiek, zou volgens hem moeten worden bekeken hoe zo spoedig mogelijk aan die toestand een einde kan worden gemaakt. "Een groot deel van Europa's economie is [tenslotte] gebaseerd op dieselolie, waardoor goederen door heel Europa kunnen worden gebracht", aldus Van der Veer.

Hij zei dat Shells lange-termijnpolitiek wereldwijd is gebaseerd op een olieprijs van 14 dollar per vat. Is de prijs lager dan worden nieuwe investeringen beperkt, is die hoger dan kunnen die worden uitgebreid. Op iedere dollar die de olieprijs stijgt, stijgt de winst van Shell met 400 dollar. Shell verkoopt wereldwijd vijf miljoen vaten olie per dag, daarvan is 50 procent eigen productie, terwijl 50 procent op de markt wordt ingekocht.

Hij ontkende met klem dat Shell teveel profijt uit de hogere olieprijs zou maken. Op de vraag waarom de winst van Shell in de laatste zes maanden tot zulke grote hoogte kon stijgen antwoordde hij dat Shell efficiënter is georganiseerd, binnen twee jaar 40 procent van de niet of weinig winst makende chemiebedrijven heeft afgestoten, en de eigen huishouding beter op orde heeft gebracht. "Daar zijn we trots op, omdat alle analisten zeiden dat het niet mogelijk zou zijn."

Van der Veer ging ook in op de kritiek van minister Zalm (Financiën), die deze week in de Tweede Kamer de advertentie van Shell Nederland in de dagbladen belachelijk maakte. Zalm had gezegd bezorgd te zijn om de drie cent winst die Shell zei op een liter benzine te maken. Volgens mij staat het bedrijf (dat ook winst realiseert op bijvoorbeeld de raffinage en exploitatie van benzinestations) dan echt aan de rand van de afgrond, zei Zalm. Volgens Van der Veer is de tekst van de advertentie juist en kende hij de reden niet waarom Zalm dat in de Kamer zei.

Op de termijnmarkt IPE in Londen sloot gisteravond de prijs van Brent (olie uit de Noordzee) voor levering in november op 33,90 dollar per vat (159 liter).


Zie ook:

Kabinet tot compensatie diesel bereid (15 september 2000)
Vanaf Zoeterwoude staat alles muurvast (15 september 2000)
De economie feest verder, maar wel op plateauzolen (15 september 2000)
Brussel bereid tot dieselcompensatie (14 september 2000)
Kabinet weigert accijnsverlaging op brandstoffen (13 september 2000)
Winst op benzine rekbaar begrip (12 september 2000)
Tweede Kamer wil compensatie diesel (12 september 2000)
Britten hebben geleerd van de Fransen (12 september 2000)
Truckers blokkeren opnieuw snelwegen (12 september 2000)
Brandstofcrisis dilemma voor Groen Europa (12 september 2000)
'Wereld stevent af op nieuwe oliecrisis' (12 september 2000)
Brandstofprotesten groeien in omvang (11 september 2000)
Dure olie (11 september 2000)
Westen terughoudend over extra olieproductie Opec (10 september 2000)
Blokkades in Frankrijk gaan door (9 september 2000)
'Benzineprijs in Nederland hoogst' (7 september 2000)

NRC Webpagina's
16 SEPTEMBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad