|
|
|
NIEUWSSELECTIE Stemming Moeten chauffeurs gecompenseerd worden voor de hoge brandstofprijzen? |
Topman Shell/Groep:
Olieprijs zal voorlopig niet zakken
Door FRISO ENDT
Van der Veer zei dat gisteren tijdens een werklunch met buitenlandse corresponten op het hoofdkantoor van Shell in Den Haag. De topman van het Nederlands/Britse energieconcern: "We gaan de winter in en de voorraden zijn lager dan normaal, normaal is voor 60 dagen en ze staan nu op 52 dagen. Dat geldt met name voor de Verenigde Staten. We zullen tot het midden van de winter moeten wachten voor we weten waar we aan toe zijn. Een milde winter heeft een andere invloed dan een strenge winter. Wat er na half februari gaat gebeuren weten we niet, alles is mogelijk, dat is onze filosofie." Volgens hem zijn nu vooral de hoge dieselprijzen het probleem. Maar in plaats van naar elkaar te wijzen, oliemaatschappijen, regeringen en het publiek, zou volgens hem moeten worden bekeken hoe zo spoedig mogelijk aan die toestand een einde kan worden gemaakt. "Een groot deel van Europa's economie is [tenslotte] gebaseerd op dieselolie, waardoor goederen door heel Europa kunnen worden gebracht", aldus Van der Veer. Hij zei dat Shells lange-termijnpolitiek wereldwijd is gebaseerd op een olieprijs van 14 dollar per vat. Is de prijs lager dan worden nieuwe investeringen beperkt, is die hoger dan kunnen die worden uitgebreid. Op iedere dollar die de olieprijs stijgt, stijgt de winst van Shell met 400 dollar. Shell verkoopt wereldwijd vijf miljoen vaten olie per dag, daarvan is 50 procent eigen productie, terwijl 50 procent op de markt wordt ingekocht. Hij ontkende met klem dat Shell teveel profijt uit de hogere olieprijs zou maken. Op de vraag waarom de winst van Shell in de laatste zes maanden tot zulke grote hoogte kon stijgen antwoordde hij dat Shell efficiënter is georganiseerd, binnen twee jaar 40 procent van de niet of weinig winst makende chemiebedrijven heeft afgestoten, en de eigen huishouding beter op orde heeft gebracht. "Daar zijn we trots op, omdat alle analisten zeiden dat het niet mogelijk zou zijn." Van der Veer ging ook in op de kritiek van minister Zalm (Financiën), die deze week in de Tweede Kamer de advertentie van Shell Nederland in de dagbladen belachelijk maakte. Zalm had gezegd bezorgd te zijn om de drie cent winst die Shell zei op een liter benzine te maken. Volgens mij staat het bedrijf (dat ook winst realiseert op bijvoorbeeld de raffinage en exploitatie van benzinestations) dan echt aan de rand van de afgrond, zei Zalm. Volgens Van der Veer is de tekst van de advertentie juist en kende hij de reden niet waarom Zalm dat in de Kamer zei. Op de termijnmarkt IPE in Londen sloot gisteravond de prijs van Brent (olie uit de Noordzee) voor levering in november op 33,90 dollar per vat (159 liter).
Zie ook:
Kabinet tot compensatie diesel bereid (15 september 2000) |
NRC Webpagina's 16 SEPTEMBER 2000
|
Bovenkant pagina |
|