U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  B I N N E N L A N D
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Stemming
Moeten chauffeurs gecompenseerd worden voor de hoge brandstofprijzen?

Shell

Britse vervoersorganisatie

ANWB

Opec-top

Opec

Centrum Energie-onderzoek


Vanaf Zoeterwoude staat alles muurvast


In een konvooi van vrachtwagens reed chauffeur Piet Kool vandaag mee naar Den Haag om te protesteren tegen de hoge dieselprijs.

Door onze redacteur JACO ALBERTS

ZAANDAN / DEN HAAG, 15 SEPT. Gelukkig staat er een frikadeltent op de parkeerplaats bij Zoeterwoude. Want vanaf daar staat alles muurvast. De vrachtwagenschauffeurs van de colonne-Zaandam doen er zich tegoed aan, wachtend tot opstoppingen in en om Den Haag zijn opgeruimd. "Misschien kunnen ze de KFOR-troepen inzetten", zegt een chauffeur.

Tot Zoeterwoude loopt alles op rolletjes. Op het terrein van Veldhuizen Transport, vlak bij de Zaanse Schans, heeft een man in lichtgrijs pak met megafoon de dertig vrachtwagens in volgorde gedirigeerd. Het is Derk Knol, regiomanager Noordwest van actie-organisator Transport en Logistiek Nederland. Chauffeur Piet Kool heeft nummer 18 op zijn voorruit geplakt gekregen, en een sticker met de slogan 'Zonder transport staat alles stil' op de gril. Die sticker zal de reis niet overleven.

Om 9.30 uur begint de kolonne volgens plan te rollen, onder luid getoeter, begeleid door een vijftal motoragenten die invoegstroken afsluiten zodat de trucks niet worden gehinderd. Vooraf hebben de agenten er weinig fiducie in. " Ik vraag me af of het Den Haag ooit zal halen", zegt de een. "Dan gaan we toh met z'n allen de kroeg in", antwoordt een chauffeur. Een nogal vreemd gezicht, dertig trucks zonder aanhangers. "Het zijn net karretjes",lacht Kool. Via de radio wordt onderling contact gehouden. "Dit rijdt wel relaxed, moeten ze elke dag doen", zegt de krakende stem van een chauffeur. Op de ring rond Amsterdam is het wat onrustig, omdat agenten hier en daar vergeten een invoegstrook af te sluiten, en sommige trucks naar links uitwijken. Maar de Schipholtunnel wordt luid toeterend om 10.00 uur genomen met een gangetje van zestig kilometer per uur. "Aan dat toeteren hier doe ik effe niet mee", zegt Kool. Dat gegalm in een tunnel heeft iets beangstigends. Piet Kool is een verhalenverteller, met zijn 38 jaar op de weg. "Opa is in 1919 begonnen." Kool behoort samen met zijn jongere broer Gerard tot de derde generatie eigenaars van de Bergense firma Kool Transport. "Ik ben de laatste Kool die nog op een wagen zit." Gerard is bedrijfsleider en ook diens zoon, kleine Ger, zit vooral op kantoor. Met zijn broer heeft Piet nog even contact. "Alle wagens rijden nog, maar ik voorzie wel problemen", zegt Gerard via de telefoon.

Het familiebedrijf Kool is in een kleine eeuw flink gegroeid. Op dit moment rijden er vijftien wagens door heel Europa, omzet zeven miljoen gulden. Morgen wordt zelfs de zestiende truck in gebruik genomen. Maar door de hoge brandstofprijzen is de bedrijfsvoering moeizaam geworden. Kool probeert zijn ergernis niet te verbergen. "We voelen dit ontzettend in onze portemonnee. Dit is niet meer bij te benen", zegt Kool, die voorrekent dat hij vorig jaar voor 330.000 gulden meer aan brandstof heeft ingekocht, een prijsstijging van dertig procent. En dit jaar stijgen de prijzen verder. "Dat gaat van onze winst af." Hoeveel precies weet Kool niet. "Dat weet mijn schoonzuster. Die houdt dat bij." Niet dat zijn bedrijf ten onder zal gaan. "Er is een zeer groot ladingaanbod." Maar als premier Kok niet toeschietelijker wordt en de hoge dieselprijs niet compenseert, moet de firma Kool bij zijn klanten aankloppen.

'Klant heeft begrip'

"Dan moeten we tegen ze zeggen: Dit kan niet meer." Piet Kool doet dat niet graag. Al denkt hij wel dat ze begrip zullen hebben. Het zijn voor 85 procent trouwe klanten. Voor de grote feesttenten van De Boer Tenten in welke blauwe bedrijfskleuren de Scania van Piet Kool is geschilderd, is de firma Kool de exclusieve transporteur.

Maar hebben we het dan niet gewoon over bedrijfsrisico? Is het niet raar om het kabinet om compensatie te vragen? In een vrije markt horen grondstofprijzen toch gewoon te worden doorberekend aan de klant? "Moet u luisteren, je moet Europees denken", zegt Kool. "Met ons loonkostenplaatje zitten we hoog en onze staat neemt de meeste accijns van Europa. Na Engeland, daar zijn ze helemaal kwaad." De koopvaardijvloot is ook "naar de kloten geholpen". "Leve de EG", roept Kool uit. "Dit wordt een drama. En niet alleen voor ons transporteurs."

Kool fulmineert verder. "Ik vergelijk het weleens met de middeleeuwen of met Rusland. Daar pakten kasteelheren ook belasting van hun horigen."

Om 10.40 uur komt er aan de andere kant van de snelweg een collega- colonne uit Den Haag, en vijf minuten later arriveert 'Zaandam' op de parkeerplaats, twintig minuten te vroeg. "Een Hollandse vervoerder is altijd effe vroeger dan een ander", zegt Kool.

Maar dan begint het wachten. Pas om half twaalf wordt het sein 'rijden' gegeven en komen de contouren van de stad Den Haag in zicht. Daar wacht premier Kok.


Zie ook:

Brussel bereid tot dieselcompensatie (14 september 2000)
Kabinet weigert accijnsverlaging op brandstoffen (13 september 2000)
Winst op benzine rekbaar begrip (12 september 2000)
Tweede Kamer wil compensatie diesel (12 september 2000)
Britten hebben geleerd van de Fransen (12 september 2000)
Truckers blokkeren opnieuw snelwegen (12 september 2000)
Brandstofcrisis dilemma voor Groen Europa (12 september 2000)
'Wereld stevent af op nieuwe oliecrisis' (12 september 2000)
Brandstofprotesten groeien in omvang (11 september 2000)
Dure olie (11 september 2000)
Westen terughoudend over extra olieproductie Opec (10 september 2000)
Blokkades in Frankrijk gaan door (9 september 2000)
'Benzineprijs in Nederland hoogst' (7 september 2000)

NRC Webpagina's
15 SEPTEMBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad