U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  V O O R P A G I N A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Stemming
Moeten chauffeurs gecompenseerd worden voor de hoge brandstofprijzen?

Shell

Britse vervoersorganisatie

ANWB

Opec-top

Opec

Centrum Energie-onderzoek


Chaos tijdens actiedag

Kabinet tot compensatie diesel bereid

Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 15 SEPT. Premier Kok heeft de vervoerssector vrijdag op korte termijn maatregelen toegezegd, om de gevolgen van de hoge brandstofprijs voor met name zwakkere ondernemingen te verzachten. De taxibranche krijgt van de overheid toestemming om de maximum-tarieven te verhogen en zo de gestegen brandstofprijs door te berekenen aan de klant. De actiedag van de transportsector tegen de hoge dieselprijzen was eerder flink in de war gestuurd door blokkades van collega-truckers en taxichauffeurs.

"We hebben geen slappe knieën", zei Kok, en de maatregelen mogen dan ook niet worden gezien als 'beloning voor actievoeren' of als het gevolg van 'vrees voor blokkades'. Sprekend op een geïmproviseerde persconferentie, kort nadat vertegenwoordigers van de transportsector een petitie hadden aangeboden aan de ministers Zalm (Financiën) en Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) kondigde hij een nieuwe ontmoeting tussen de Overheid en transportbranche aan, zaterdag op een vooralsnog geheim gehouden lokatie in Nederland. Daarna zullen de maatregelen bekend worden gemaakt. Die zullen echter in geen geval bestaan uit een algehele accijnsverlaging, aldus Kok.

Aanvankelijk had het kabinet laten weten alleen in samenwerking met de andere landen van de Europese Unie te willen overgaan tot maatregelen tegen de hoge brandstofprijs, nadat de zaak woensdag a.s. zou zijn besproken in de Europese Transportraad. Dat België, na Frankrijk ook op eigen houtje maatregelen is gaan nemen maakt het echter onmogelijk in Nederland nog veel langer te wachten, al houdt het kabinet in deze zaak 'een schuin oog op Europa'' aldus Kok. De zaak is mede urgent omdat er in de demonstraties 'een geest uit de fles' is gelaten, aldus de premier, die gewaagde van de mogelijkheid dat anderen dat bij de acties van de vrachtrijders 'anderen voor eigen doeleinden chaos gaan veroorzaken'.

In het hele land werden vanmorgen een kleine twintig blokkades opgeworpen. Hierdoor kwam ongeveer de helft van de twaalf vrachtwagenkonvooien met in totaal 350 trucks op weg naar Den Haag vast te staan. Een deel van de truckers heeft in Den Haag een 'demonstratieronde' gereden.

De transportsector slaagde er gisteren en vandaag niet in zijn achterban af te houden van blokkades. De transportorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) noemt de wegversperringen betreurenswaardig, maar ook begrijpelijk gezien de emoties die met name onder de zogenoemde vrije rijders leven. De chauffeurs die de blokkades opwierpen, vinden dat de acties niet ver genoeg gaan.

De blokkades hadden lange files tot gevolg. In enkele gevallen, zoals bij de knooppunten Oudenrijn en Hoevelaken, stonden files van ruim twintig kilometer. Geïrriteerde automobilisten probeerden bij Hoevelaken de middenvangrail los te draaien om te kunnen keren. De politie verhinderde dit laatste. Rijkswaterstaat heeft de vangrail na een uur gerepareerd. Ook werden op de A1 bij Hoevelaken woordenwisselingen gemeld tussen boze weggebruikers, politie en truckers. Rond het middaguur werden ook ongeregeldheden gemeld bij de blokkade van het Prins Clausplein in Den Haag.

Een delegatie van de transportsector zou aan het begin van de middag op het minsterie van Financiën in Den Haag de ministers Zalm (Financiën) en Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) een petitie aanbieden. In de petitie eisen Transport en Logistiek Nederland (TLN), Koninklijk Nederlands Wegvervoer (KNV) en de Verenigde Eigen Rijders Nederland (VERN) verlaging van de accijns op dieselolie, invoering van een dieselstabilisator die de prijs kan reguleren alsmede invoering op termijn van zwavelarme diesel met eveneens lage accijns. De acties van dieselrijders in België, Engeland en Italië zijn voorbij. Alle wegblokkades van vrachtwagens in België zijn sinds vanmorgen verdwenen. Aan de blokkades kwam een eind na een akkoord tussen de regering en de belangrijkste transportorganisaties over compensatie voor de hoge dieselprijzen. Britse oliemaatschappijen hopen de komende 48 uur ten minste 20 procent van alle benzinepompen in het land weer van brandstof te hebben voorzien. Meer dan de helft van de Britse oliedepots en raffinaderijen werkt weer na een week van blokkades, constateerde een opgeluchte premier Blair. Hij zei niet toe te geven aan de eisen van de actievoerders, maar is bereid naar hun grieven te luisteren. In Spanje voeren vrachtrijders, taxichauffeurs en boeren ook actie. Zij hebben gisteren enkele blokkades opgeworpen en eisen lagere belasting op brandstoffen.


Zie ook:

Brussel bereid tot dieselcompensatie (14 september 2000)
Kabinet weigert accijnsverlaging op brandstoffen (13 september 2000)
Winst op benzine rekbaar begrip (12 september 2000)
Tweede Kamer wil compensatie diesel (12 september 2000)
Britten hebben geleerd van de Fransen (12 september 2000)
Truckers blokkeren opnieuw snelwegen (12 september 2000)
Brandstofcrisis dilemma voor Groen Europa (12 september 2000)
'Wereld stevent af op nieuwe oliecrisis' (12 september 2000)
Brandstofprotesten groeien in omvang (11 september 2000)
Dure olie (11 september 2000)
Westen terughoudend over extra olieproductie Opec (10 september 2000)
Blokkades in Frankrijk gaan door (9 september 2000)
'Benzineprijs in Nederland hoogst' (7 september 2000)

NRC Webpagina's
15 SEPTEMBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad