|
|
|
NIEUWSSELECTIE Website "Staking 2e Fase" Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
|
Studiehuis havo en vwo blijft intact
Door onze redactie onderwijs
De maatregelen had zij op 14 december aangekondigd, na een massale scholierenstaking tegen het 'studiehuis', dat te zwaar zou zijn. Twee dagen later keurde de Tweede Kamer de maatregelen goed. Maar scholen en leraren waren woedend omdat ze de maatregelen onuitvoerbaar achtten en omdat er met hen geen overleg was geweest. Zij oefenden grote druk uit op Adelmund om haar maatregelen terug te draaien. Ook nu steunt de Tweede Kamer de ommezwaai van de staatssecretaris. Verlichting van de examenprogramma's komt er de komende drie jaar wel. De compromis-maatregelen houden in dat scholen één praktische opdracht mogen schrappen per vak en dat de overige praktische opdrachten minder zwaar tellen dan nu bij de bepaling van het eindcijfer. Het 'profielwerkstuk', één van de pijlers van het examencijfer, hoeft de komen de drie jaar alleen nog betrekking te hebben op één vak in plaats van op twee vakken. Examenkandidaten op de 125 scholen die al in 1998 de vernieuwing invoerden, mogen dit jaar (havo) en volgend jaar (vwo) slagen met één extra onvoldoende. Het aantal uren voor het nieuwe vak culturele en kunstzinnige vorming (CKV) wordt niet gereduceerd, maar leerlingen hoeven minder verslagen te maken van theater- of museumbezoek. De nieuwe 'tweede fase' is bedoeld om leerlingen beter voor te bereiden op het hoger onderwijs. Leerlingen moeten breder worden opgeleid en zelfstandiger werken. Zo moeten alle leerlingen met een bèta- pakket ook examen doen in talen, terwijl de zestig procent leerlingen met een alfa- of gammapakket daarnaast wiskunde A en algemene natuurwetenschappen moeten volgen. Alle leerlingen volgen verplicht veertien of vijftien vakken, die zij met een voldoende moeten afronden om te slagen voor het eindexamen. De universiteiten zijn tot nu toe tevreden over het verzwaarde examenprogramma en waren woedend toen Adelmund plotseling het programma verlichtte. Scholen waren boos omdat ze midden in het jaar ingewikkelde roosters moesten omgooien. En omgeschoolde leraren, omdat ze hun gezag in de klas ondermijnd zagen nu de politiek ineens zei dat leerlingen hun vak konden laten vallen. Kamerleden zijn opgelucht over het uiteindelijk resultaat. S. Dijksma (PvdA) wil dat er nu "rust komt in het onderwijs". Ze vindt het daarom belangrijk dat de nieuwste maatregelen definitief zijn en er niet nog eens aan het studiehuis wordt gesleuteld. "We hadden ondanks de haast een paar weken de tijd moeten nemen om alles goed te bestuderen." De opluchting is groot bij H. Eijkelhof, hoogleraar natuurkunde didactiek aan de Universiteit Utrecht. "Ik ben zo blij voor alle leraren algemene natuurwetenschappen. Bovendien weet iedereen nu wat het vak is - het lijkt bijna alsof de politiek het erom gedaan heeft!" Eijkelhof heeft zich jarenlang bezig gehouden met de ontwikkeling van het vak algemene natuur wetenschappen en kreeg na de maatregelen talloze e-mails van teneergeslagen leraren, die zich hadden omgeschoold tot ANW-leraar. "Dat ons vak verplicht blijft is een groot impuls voor hun zelfvertrouwen." Scholier Marc Gebuis uit Vlaardingen en een van de organisatoren van de scholierenstaking, is redelijk optimistich over de nieuwste maatregelen "Onze belangrijkste eis was dat de studielast van de tweede fase verlicht werd. Dat lijkt ook het uitgangspunt van Adelmund te zijn." Zie ook:
Leerling krijgt hoofdpijn van Adelmund (12 janauri 1999)
|
NRC Webpagina's
14 JANUARI 2000
( a d v e r t e n t i e s )
|
Bovenkant pagina |