Straatgeweld
NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE 





STRAATGEWELD
HET KOMT NOOIT UIT DE LUCHT VALLEN
GEMELD EN GETELD
LAW & ORDER
MEDIA
PREVENTIE
OPVOEDING
PSYCHE
MINDERHEDEN
GEVALLEN VAN GEWELD
TELEVISIE
RECLAME
ASPECTEN VAN GEWELD
IN DE KUNST
PER COMPUTER
ONDERZOEK
ORGANISATIES
PLATFORM



Overzicht eerdere
afleveringen Profiel

RECLAME

Een jongen slaat in een woonkamer zijn vader in elkaar en wendt zich daarna tot de camera met de triomfantelijke tekst: ,,Maar ik rook niet!'' Een jonge ober piste stiekem in een glas, zette dat bij een zeurende klant op tafel en verkondigde eveneens dat hij niet rookte. Een meisje greep een man die onder een auto lag te sleutelen in het kruis en riep dus ook vergoelijkend dat zij niet rookt.

Een jongen raakt zijn vader vol op het gezicht. Maar hij rookt niet (Foto: Stivoro). Een jongen raakt zijn vader vol op het gezicht. Maar hij rookt niet (Foto: Stivoro).

De doelgroep - tussen 12 en 16 jaar - zag volgens de Stichting Volksgezondheid en Roken de grap van die spotjes wel in. Maar de Reclame Code Commissie ontving anderhalf jaar geleden klachten van diverse ouders: die hadden het zonder dit soort humor, die snel wordt nageaapt, al moeilijk genoeg met hun opgroeiende kinderen. Ze vonden de campagne 'onbeschoft, normvervagend en onacceptabel'. De commissie oordeelde echter dat ideële campagnes niet onder de reclamecode vallen. Wie een goed doel wil dienen, mag eerder naar komisch bedoeld geweld grijpen dan de adverteerder die een product wil verkopen.

NRC Webpagina's
10 FEBRUARI 2000


   Bovenkant pagina


NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) FEBRUARI 2000