S U P P L E M E N T
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 
E-mail uit New York

Internetjournalist Jeroen van Bergeijk bericht in de column E-mail uit New York over de nieuwe media scene in de 'Big Apple'. Dit is de zestiende aflevering.

Shitload aan gratis publiciteit

Public Enemy
Public Enemy
Dat wil niet zeggen dat Chuck D de strijd heeft opgeven. Public Enemy gelooft dat dankzij MP3 allerlei tussenpersonen in de toekomst vermeden kunnen worden en de muzikant zich rechtstreeks tot de consument kan wenden. Voordat het echter zo ver is kan verspreiding van muziek via Internet nu al een uitstekend promotiemiddel zijn. Chuck D: "Al hebben we onze zin niet gekregen, we hebben door ons werk op MP3 gratis te verspreiden toch maar een hele shitload aan gratis publiciteit gekregen." Toch zijn er ook vragen waarop Chuck D het antwoord niet heeft. Hoe verdien je als muzikant geld als je je muziek gratis weggeeft? En verspreiding via Internet is leuk voor een bekende band als Public Enemy, maar hoe zit dat met beginnende, onbekende muzikanten?

MP3 was overigens niet het enige onderwerp dat aan bod kwam tijdens Silicon Alley 99. De buzzwoorden E-commerce, beursgang en reclame-inkomsten lagen ook hier op ieders lippen. En zoals dat gaat bij Internetconferenties had iedereen wel een paar voorspellingen. ,,Het aandeel Amazon.com is ondergewaardeerd" (Internetanalyst Henry Blodget van CIBC Oppenheimer), ,,De waarde van Amazon.com is sterk overdreven. De opmars van shopping bots zorgt ervoor dat Amazon nooit het definitieve warenhuis van het Internettijdperk zal worden (Dalton Chandler, Internetanalyst van Needham & Co), ,,Binnen een jaar komt de helft van onze verkoop via Internet" (Jim McCann, directeur van bloemist 1-800-flowers), of ,,Reclame-inkomsten gaan dit jaar verdrie-, viervoudigen" (Kevin Ryan van reclamebureau DoubleClick).

Excite
Excite
Maar mijn voorkeur gaat uit naar de voorspelling van George Bell van Excite, na Yahoo! de grootste portal site. Terwijl iedereen content (Amerikaans voor de inhoud van media) al jaren dood verklaart, zal volgens Bell juist die inhoud de nieuwste trend worden. Bell: ,,Kijk maar naar televisie. Kan het jou wat schelen wat het merk van je televisie is, welke kabelaanbieder je hebt of zelfs op welke zender een programma wordt uitgezonden? Nee, het gaat om de programma's zelf. En met die programma's valt ook het meeste geld te verdienen. Dat zul je ook op Internet gaan zien."

Jeroen van Bergeijk

www.vanbergeijk.com


<<< Terug naar het begin

NRC Webpagina's
25 februari 1999

Archief:
Ontnuchterende feiten over Internetgebruik in de VS 
(11 februari 1999)

De nieuwe search engine Google 
(28 januari 1999)

Internet roddel eindigt in 'gerespecteerde' media 
(14 januari 1999)

Internetnieuws van 1998 
(31 december 1998)

Digitale bloemetjeswei in You've Got Mail 
(21 december 1998)

Websites omarmen oude media 
(9 december 1998)

De leukste winkels van Internet 
(2 december 1998)

Kerstkopen op Internet  
(25 november 1998)

Demo or die  
(19 november 1998)

Vernieuwende misdaad? 
(12 november 1998)

Zines 
(5 november 1998)

Webschrijven is
een nieuwe kunstvorm
 
(29 oktober 1998)

Click + Drag:
nachtclub van het Internettijdperk?
 
(22 oktober 1998)

Vlotte truien en khaki broeken
tijdens Internet World beurs
 
(17 oktober 1998)

De realiteit is: failure 
(10 oktober 1998)

Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)