teller
S U P P L E M E N T
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 
E-mail uit New York

Internetjournalist Jeroen van Bergeijk bericht in de column E-mail uit New York over de nieuwe media scene in de 'Big Apple'. Dit is de elfde aflevering.

Date: Thu, 21 Dec 1998 0:48
From: Jeroen van Bergeijk <emailuitny@aol.com>
To: web@nrc.nl
Subject: Digitale bloemetjeswei in de film You've Got Mail

Films waarin Internet prominent figureert zijn er inmiddels in overvloed, maar You've Got Mail is de eerste Hollywoodfilm die Internet niet afschildert als futuristisch speelgoed, maar juist als alledaags onderdeel van ons leven.

De romantische komedie You've Got Mail van Nora Ephron (When Harry Met Sally, Sleepless in Seattle) die deze week in Amerika in première ging, is losjes gebaseerd op de klassieker The Shop Around the Corner van Ernst Lubitsch, waarin collega's een hartstochtelijke anonieme briefwisseling voeren, maar in real life een hartgrondige hekel aan elkaar hebben. In de jaren negentig hebben brieven plaats gemaakt voor e-mail; pen en papier voor een laptop. In You've Got Mail is Tom Hanks de eigenaar van boekwinkelketen Fox Books. Onder het winkelend publiek van de Upper West Side van New York is de aantrekkingskracht van een nieuwe Fox winkel zo groot, dat de kleine kinderboekwinkel van Meg Ryan, The Shop Around the Corner, het onderspit dreigt te delven. Ryan en Hanks kunnen elkaar al snel niet luchten of zien. Maar de kijker weet dan natuurlijk al lang dat het duo via Internet verliefd op elkaar is geworden.

Filmposter van You've Got Mail
In War Games (1983) wist Matthew Broderick met een pc en modem bijna de Derde Wereldoorlog te veroorzaken, in The Net (1995) werd Internet afgeschilderd als een duistere subcultuur waarin criminelen met de persoonlijke gegevens van Sandra Bullock de meest vreselijke dingen uithaalden en in Mission: Impossible (1996) werd e-mail verstuurd naar onmogelijke adressen (zie maar eens wat er gebeurt als je een berichtje stuurt naar max@Job 3:14). In films doen mensen de meest vergezochte dingen met computers en Internet. Geloofwaardigheid komt op de laatste plaats


>>> Lees verder

NRC Webpagina's
21 DECEMBER 1998

Archief:
Websites omarmen oude media  
(9 december 1998)

De leukste winkels van Internet  
(2 december 1998)

Kerstinkopen op Internet  
(25 november 1998)

Demo or die  
(19 november 1998)

Vernieuwende misdaad?  
(12 november 1998)

Zines  
(5 november 1998)

Webschrijven is
een nieuwe kunstvorm
 
(29 oktober 1998)

Click + Drag:
nachtclub van het Internettijdperk?
 
(22 oktober 1998)

Vlotte truien en khaki broeken
tijdens Internet World beurs
 
(17 oktober 1998)

De realiteit is: failure 
(10 oktober 1998)

Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)