S U P P L E M E N T
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 
E-mail uit New York

Internetjournalist Jeroen van Bergeijk bericht in de column E-mail uit New York over de nieuwe media scene in de 'Big Apple'. Dit is de eerste aflevering.

Date: Wed, 8 October 1998 02:22:20 -0700
From: Jeroen van Bergeijk <jvb@ziplink.net>
To: web@nrc.nl
Subject: De realiteit is: failure

Het uitzicht is adembenemend vanuit de exclusieve Wharton Club op een van de bovenste verdiepingen van het Citicorp Building - het skyline bepalende gebouw met het schuin aflopende dak in midtown Manhattan. Geen van de aanwezigen vanavond echter werpt ook maar een blik naar buiten. De aandacht van de zich hier verzamelde New Yorkse Internet entrepreneurs ligt elders: bij het optreden van Michael Wolff, auteur van het boek Burn Rate: How I Survived the Gold Rush Years on the Internet en columnist voor het tijdschrift voor welgestelde Manhattan-inwoners New York Magazine en het Internetvakblad The Industry Standard.

Citicorp Building
Citicorp Building
Burn Rate - de titel verwijst naar de snelheid waarmee in een bedrijf geld wordt verloren - is het verhaal van Wolffs mislukking als Internet mogol. Hij beschrijft hoe zijn bescheiden nieuwe media bedrijfje binnen enkele maanden groeit van drie naar zeventig werknemers, hoe investeerders plotsklaps op zijn deur kloppen, hoe hij vervolgens een half miljoen dollar per maand verliest, en hoe het uiteindelijk allemaal grandioos misloopt. Ongegeneerd doet hij uit de doeken hoe schofterig, leugenachtig en absurd het eraan toegaat in de Internet industrie.

Als we Wolff mogen geloven draaien Amerikaanse Internetondernemers elkaar de vreselijkste loeren in hun voortdurende zoektocht naar nieuwe investeringen en ‘deals’ om hun bedrijven gaande te houden.


>>> Lees verder

NRC Webpagina's
10 OKTOBER 1998


Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)