S U P P L E M E N T
NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE |
Internetjournalist Jeroen van Bergeijk bericht in de column E-mail uit New York over de nieuwe media scene in de 'Big Apple'. Dit is de vijftiende aflevering.
|
Date: Wed, 10 Feb 1999 23:11:51 -0500 From: Jeroen van Bergeijk <jvb@ziplink.net> To: web@nrc.nl Subject: Ontnuchterende feiten over Internetgebruik in de VS
Nederland is op Internetgebied volstrekt achterlijk. Dat was mijn
indruk toen ik afgelopen week weer eens een paar dagen aan gene
zijde van de oceaan verkeerde. Een collega journalist keek me
ongelovig aan toen ik hem vertelde dat ik The New York Times alleen
op het web lees, overal zag ik reclames voor
mobiele telefoons
maar nergens voor websites, en in de krant las ik dat Boeknet
er zelfs met een subsidie van een half miljoen gulden niet in
slaagt boeken met korting aan te bieden, laat staan ze thuis te
bezorgen. Nee, in Amerika is het met Internet allemaal een stuk
beter geregeld, dacht ik toen ik weer in het vliegtuig naar New
York zat. Hier in Amerika volgt men het laatste nieuws via het
net, kun je online alles kopen wat je hartje begeert en hebben
de mensen liever dat je e-mail stuurt dan een fax.
Vanuit Nederland lijkt het wel eens of dat enorme enthousiasme
voor Internet een Amerikaanse mediahype betreft. Maar als zelfs
het piepkleine Italiaanse winkeltje bij mij om de hoek een website
heeft (en online ogenschijnlijk goede zaken doet), dan moet er
toch iets meer aan de hand zijn. Of toch niet? CBS Marketwatch
deed deze week onderzoek naar de opinies van de Amerikaanse bevolking
over Internet. De resultaten zijn ontnuchterend. Tenminste, voor
degenen die denken dat Internet ons hele leven zal veranderen
- een mening die hier zelfs op regeringsniveau wordt verkondigd.
|
NRC Webpagina's
11 februari 1999
Archief:
|
Bovenkant pagina |