U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

God en zijn gelovers

MARIE-JOSÉ KLAVER
De recensies van de preview-versie waren lovend. Maar belangstellende gamers moesten nog maanden wachten tot Black & White in de winkels lag. Het team van gamemaker Peter Molyneux, die ook Populous, Theme Park en Powermonger maakte, had zulke hoge eisen aan zichzelf gesteld dat ze na de preview nog lang bezig zijn geweest om het spel technisch perfect te krijgen. Na drie jaar ontwikkelen is het spel dan eindelijk begin april verschenen.

Het wachten is de moeite waard geweest. Black & White is een bijzonder spel. De speler is een god die de keuze heeft goed of slecht te zijn. Alle andere figuren in het spel aanbidden de god. Een goede god wordt uit respect aanbeden, een slechte uit angst. Hoe meer geloof de dorpelingen en de zeven stammen in het spel hebben des te beter het de god vergaat. Een aanbeden god is een machtige god. Hoe geliefd of gevreesd een god is, uit zich in de grootte van de tempel die de gelovigen bouwen. Hoe meer godsdienst aanwezig is in het spel, des te hoger de tempel is.

De god wordt gerepresenteerd door een schepsel dat alle vaardigheden bezit die de god ook heeft. Dankzij kunstmatige intelligentie (AI) is dit schepsel, dat er uit kan zien als een aap, een tijger of een koe, in staat allerlei taken en gemoedstoestanden te leren. Het kan bijvoorbeeld agressief of barmhartig leren zijn.

De god heeft veel invloed op zijn gelovigen. Hij kan ze aanmoedigen om meer kinderen te krijgen, wat handig is als je een groot rijk wilt vestigen. Politiek correct is het spel ook. Als je een kinderdagverblijf bouwt in een nederzetting, zijn gelovigen eerder bereid meer kinderen te krijgen. Een boer die in een veld wordt geplaatst zal beginnen de akker te bebouwen. De aanhangers van een andere godheid zijn gemakkelijk te bekeren als ze honger hebben. Leer ze hoe ze de dorpswinkel moeten gebruiken en ze zullen je heel aardig gaan vinden. Een wonder verrichten leidt ook tot meer geloof.

Met behulp van vlaggen geven dorpelingen aan wat hun wensen zijn. Ze kunnen aangeven of ze bescherming, voedsel, kinderen of genade willen. Als god hoef je natuurlijk niet alle wensen meteen te vervullen. De bevolking een beetje laten lijden voordat je ze helpt kan goed zijn voor het dankbaarheidspeil.

Black & White is een reusachtige multimediale wereld. De driedimensionale ruimtes waarin de speler zich bevindt, zijn prachtig. Met een krachtige computer en een goede grafische kaart verloopt het spel moeiteloos. De navigatie geschiedt door een hand die altijd op het scherm te zien is. De functietoetsen kunnen als aanvulling gebruikt worden. Wie snel naar de tempel wil, drukt op F4. Een maal in de tempel kunnen bepaalde opties worden uitgeschakeld om het spel gemakkelijker te maken.

Black & White kan ook online worden gespeeld. Er zijn inmiddels ruim 230.000 geregistreerde cybergoden, meldt de website van Black & White. Het spel biedt in de multiplayer-modus de mogelijkheid om met andere spelers samen te werken. Een teamleider bestuurt het goddelijke wezen en de anderen helpen hem daarbij.

Black & White. Lionhead Studios. Nederlandstalige cd-rom voor Windows. Aanbevolen systeemeisen: Pentium III 500 Megahertz, 128 MB werkgeheugen, 750 MB vrij op de harde schijf en 16 MB 3D grafische kaart. Prijs 100 gulden, Engelstalige versie 125 gulden.
(www.bwgame.com)

NRC Webpagina's
27 APRIL 2001



Eerder verschenen in deze rubriek:

Trainen met bizarre wapens
(20 april 2001)
Broedse wezentjes
(13 april 2001)
Racen tegen je betere ik
(6 april 2001)
Scheuren en schieten voor een prikje
(30 maart 2001)
Een spoedcursus radiomaken
(23 maart 2001)
Red uw liefje uit de toren
(16 maart 2001)
The war of the robots
(9 maart 2001)
Oncreatief piekeren
(2 maart 2001)
Genadeloos uit de bocht
(23 februari 2001)
Duivel kan niet normaal lopen
(16 februari 2001)
Opkomst, val, opkomst...
(9 februari 2001)
Zwemelen voor hemelvorsers
(2 februari 2001)
De macho's van de weg
(26 januari 2001)
Skatende graffiti-spuiters
(19 januari 2001)
Alice in computerland
(12 januari 2001)
Praktische gids met betwetertjes
(5 januari 2001)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad