|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
Opkomst, val, opkomst...
ARTHUR ARTS
De Mega Drive werd een enorm succes - Sega's enige hardwaresucces - en geroemde titels als Ecco the Dolphin, Super Shinobi en Space Harrier werden ook commercieel grote hits. In 1994 stortte de inmiddels zwaar overvoerde 16-bit markt in, want de interesse van het publiek verschoof van de tweedimensionale naar de (realistischer) driedimensionale spellen. Hieraan had Sega zelf bijgedragen met speelhalhits als Virtua Fighter, Virtua Racing en het ook vandaag nog altijd populaire racespel Daytona USA. Met de Mega- CD en later de 32X (respectievelijk een cd-speler en extra chipset) probeerde Sega het leven van haar kip met de gouden eieren nog te rekken, maar het mocht niet baten. Beide apparaten flopten bij gebrek aan ontwerpvisie, goede software en voldoende marketing. De Saturn, Sega's 32-bit spelcomputer die in 1994 werd geïntroduceerd als de 3D-machine voor thuis, mislukte om dezelfde redenen. Hoewel spellen als Virtua Fighter en Sega Rally het goed deden, werd de daverende en totaal onverwachte introductie van de 32-bit PlayStation door elektronicagigant Sony Sega noodlottig. En toen in 1996 ook nog de Nintendo 64 op de markt verscheen was het gedaan met de Saturn. Niet alleen dat: door de 3D-capaciteiten van de drie nieuwe spelcomputers kwam er ook een eind aan Sega's zegetocht in de speelhallen. Eind 1998 waagde Sega nog één keer een nieuwe hardware- introductie met de 128-bit Dreamcast. En hoewel er fantastische titels verschenen als Soul Calibur, Power Stone, Code Veronica, Crazy Taxi, Virtua Tennis, Samba di Amigo, Jet Set Radio en Shen Mue, was de neerwaartse spiraal niet meer te keren. Door de buitensporige verliezen was er geen geld meer voor marketing - een fatale beslissing, gezien de hype rond de PS2. Voortaan zal Sega dus alleen nog maar spelletjes maken, iets waar het bedrijf altijd verschrikkelijk goed in is geweest. Over een jaar kunnen we dus Sega-titels verwachten voor Sony's PlayStation2, Nintendo's GameCube en Gameboy Advance en Microsofts X-Box.
|
NRC Webpagina's 9 FEBRUARI 2001
Zwemelen voor hemelvorsers Eerder verschenen artikelen in het archief
|
Bovenkant pagina |
|