Broedse wezentjes
MARIE-JOSÉ KLAVER
Leven creëren op de pc -
dat was de grote droom van programmeur Steve Grand. Hij programmeerde
kniegewrichten, virtueel DNA, hersens, neuronen, spierweefsel en
speelgoed. Het resultaat is het spel Creatures met wezentjes
genaamd Norns. Ze kunnen praten, eten, spelen, lachen, leren en zich
voortplanten.
In de nieuwste versie Creatures 3 kan de speler kiezen of de
wereld begint met een ei of een mannetje en een vrouwtje. Wie voor het
ei kiest, moet meer geduld hebben; het duurt een tijdje voor het
uitkomt. In de Adam en Eva-versie zijn de Norns, die in een aandoenlijk
taaltje praten, zeer broeds en leggen ze al na een paar minuten een ei
dat snel uitkomt. Dan begint het opvoeden. Voor je het weet ben je
baby-Norns aan het kietelen en sleep je met blokjes kaas en appels die
overal rondslingeren in de wereld van de virtuele wezentjes. Je
probeert de kinderen zover te krijgen dat ze naar de leermachine gaan om
emoties en handelingen te leren. Hoe meer je erin stopt, des te beter de
Norn zich handhaaft en des te slimmer de nakomelingen die hij
voortbrengt. Norns lijken sprekend op levende wezens. In zijn boek
Creation. Life and how to make it (2001) vertelt Grand,
inmiddels een van de bekendste spelletjesmakers ter wereld, dat hij een
e-mail krijgt van bezorgde ouders. Ze hebben een Norn gekregen die
sinds haar geboorte nog niets gedaan heeft. Grand, die een koninklijke
onderscheiding (Officer of the most excellent order of the British
Empire) voor zijn baanbrekende werk op het gebied van artificieel leven
heeft gekregen, analyseert de meegestuurde Norn en ontdekt dat zij een
genetisch defect heeft. De ziekteverwekkende bacteriën die hij
heeft geprogrammeerd wissen bij sommige Norns een gen. Bij dit
exemplaar was erg veel fout gegaan: de Norn was doof en blind en had
geen idee dat ze zich in een wereld vol kaas, stuiterballen en andere
Norns bevond. Grand opereerde het beestje en stuurde het terug naar de
ouders. Met kerst kreeg hij een kaartje met de mededeling dat Jenny het
goed maakt en inmiddels vele nakomelingen heeft. Norns kunnen denken en
onthouden. Ze zijn zo gemaakt dat ze leren verbanden te zien. Als ze te
dicht bij een Grendel, een gevaarlijk groen monster, komen kun je ze
een klap geven. Na een tijdje weten ze dat ze bij Grendels uit de buurt
moeten blijven.
Creatures 3 is interactiever dan de vorige twee versies van het
spel. Met een docking station kan het spel ook op internet
gespeeld worden. Het docking station is een extra wereld die
verbonden kan worden met de werelden uit het spel en met de werelden
van andere spelers op het web. Spelers kunnen Norns uitwisselen en zo
een grotere genetische variatie creëren. Er is een oneindig aantal
kleuren, vormen en karaktereigenschappen mogelijk. Over nieuwe
varianten wordt eindeloos gediscussieerd in de nieuwsgroep alt.
games.creatures.Het is verleidelijk om in een hoog tempo zoveel
mogelijk eieren uit te broeden en Norns van anderen te importeren, maar
verstandig is dat niet. Alle Norns moeten opgevoed worden. Ze moeten in
ieder geval leren hoe te eten en wat goed en slecht is. In een wereld
met tien of twintig jonge Norns is het zo druk dat er voor de opvoeding
nauwelijks tijd is. En Norns die te weinig eten en niet genoeg aandacht
krijgen gaan dood.
Creatures 3. Voor Windows 95/98 met Nederlandstalige handleiding.
Prijs 69 gulden. (www.creatures3.com)