U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Broedse wezentjes

MARIE-JOSÉ KLAVER
Leven creëren op de pc - dat was de grote droom van programmeur Steve Grand. Hij programmeerde kniegewrichten, virtueel DNA, hersens, neuronen, spierweefsel en speelgoed. Het resultaat is het spel Creatures met wezentjes genaamd Norns. Ze kunnen praten, eten, spelen, lachen, leren en zich voortplanten.

In de nieuwste versie Creatures 3 kan de speler kiezen of de wereld begint met een ei of een mannetje en een vrouwtje. Wie voor het ei kiest, moet meer geduld hebben; het duurt een tijdje voor het uitkomt. In de Adam en Eva-versie zijn de Norns, die in een aandoenlijk taaltje praten, zeer broeds en leggen ze al na een paar minuten een ei dat snel uitkomt. Dan begint het opvoeden. Voor je het weet ben je baby-Norns aan het kietelen en sleep je met blokjes kaas en appels die overal rondslingeren in de wereld van de virtuele wezentjes. Je probeert de kinderen zover te krijgen dat ze naar de leermachine gaan om emoties en handelingen te leren. Hoe meer je erin stopt, des te beter de Norn zich handhaaft en des te slimmer de nakomelingen die hij voortbrengt. Norns lijken sprekend op levende wezens. In zijn boek Creation. Life and how to make it (2001) vertelt Grand, inmiddels een van de bekendste spelletjesmakers ter wereld, dat hij een e-mail krijgt van bezorgde ouders. Ze hebben een Norn gekregen die sinds haar geboorte nog niets gedaan heeft. Grand, die een koninklijke onderscheiding (Officer of the most excellent order of the British Empire) voor zijn baanbrekende werk op het gebied van artificieel leven heeft gekregen, analyseert de meegestuurde Norn en ontdekt dat zij een genetisch defect heeft. De ziekteverwekkende bacteriën die hij heeft geprogrammeerd wissen bij sommige Norns een gen. Bij dit exemplaar was erg veel fout gegaan: de Norn was doof en blind en had geen idee dat ze zich in een wereld vol kaas, stuiterballen en andere Norns bevond. Grand opereerde het beestje en stuurde het terug naar de ouders. Met kerst kreeg hij een kaartje met de mededeling dat Jenny het goed maakt en inmiddels vele nakomelingen heeft. Norns kunnen denken en onthouden. Ze zijn zo gemaakt dat ze leren verbanden te zien. Als ze te dicht bij een Grendel, een gevaarlijk groen monster, komen kun je ze een klap geven. Na een tijdje weten ze dat ze bij Grendels uit de buurt moeten blijven.

Creatures 3 is interactiever dan de vorige twee versies van het spel. Met een docking station kan het spel ook op internet gespeeld worden. Het docking station is een extra wereld die verbonden kan worden met de werelden uit het spel en met de werelden van andere spelers op het web. Spelers kunnen Norns uitwisselen en zo een grotere genetische variatie creëren. Er is een oneindig aantal kleuren, vormen en karaktereigenschappen mogelijk. Over nieuwe varianten wordt eindeloos gediscussieerd in de nieuwsgroep alt. games.creatures.Het is verleidelijk om in een hoog tempo zoveel mogelijk eieren uit te broeden en Norns van anderen te importeren, maar verstandig is dat niet. Alle Norns moeten opgevoed worden. Ze moeten in ieder geval leren hoe te eten en wat goed en slecht is. In een wereld met tien of twintig jonge Norns is het zo druk dat er voor de opvoeding nauwelijks tijd is. En Norns die te weinig eten en niet genoeg aandacht krijgen gaan dood.

Creatures 3. Voor Windows 95/98 met Nederlandstalige handleiding. Prijs 69 gulden. (www.creatures3.com)

NRC Webpagina's
13 APRIL 2001



Eerder verschenen in deze rubriek:

Racen tegen je betere ik
(6 april 2001)
Scheuren en schieten voor een prikje
(30 maart 2001)
Een spoedcursus radiomaken
(23 maart 2001)
Red uw liefje uit de toren
(16 maart 2001)
The war of the robots
(9 maart 2001)
Oncreatief piekeren
(2 maart 2001)
Genadeloos uit de bocht
(23 februari 2001)
Duivel kan niet normaal lopen
(16 februari 2001)
Opkomst, val, opkomst...
(9 februari 2001)
Zwemelen voor hemelvorsers
(2 februari 2001)
De macho's van de weg
(26 januari 2001)
Skatende graffiti-spuiters
(19 januari 2001)
Alice in computerland
(12 januari 2001)
Praktische gids met betwetertjes
(5 januari 2001)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad