De as lijmen
IN DE ELZAS, de negentiende- en
twintigste-eeuwse frontlinie van Europa, is eergisteren de lucht tussen
Duitsland en Frankrijk een beetje opgeklaard. Althans, in woord en
gebaar. Tijdens een quasi-informeel diner hebben kanselier
Schröder, president Chirac, zijn premier Jospin en de ministers
Fischer en Védrine van Buitenlandse Zaken "broederlijk en
eerlijk" besloten de stilgevallen motor van de as Berlijn-Parijs
"opnieuw te starten". Over twee maanden gaan ze weer met elkaar eten om
de aangezwengelde motor aan de praat te houden.
Dat ze "broederlijk' te werk willen gaan, duidt er op dat het een
stevige confrontatie is geweest. Daar is reden voor. De Europese
topconferentie eind vorig jaar in Nice heeft onloochenbaar aan het licht
gebracht dat er een kink zit in de lang zo geroemde kabel Bonn-Parijs.
Sinds de naoorlogse kanselier Schröder met zijn regering in Berlijn
resideert en president Chirac zich minder fixeert op de grootste
lidstaat van de Europese Unie, is de as instabiel geworden. Vroeger
werden meningsverschillen tussen Frankrijk en Duitsland - bijvoorbeeld
over de mate waarin Europa moet federaliseren - weggemasseerd door de
noodzaak elkaar vast te houden. Daardoor gebeurde noch het ene noch het
andere.
Maar nu staat de kwestie kraakhelder op de agenda. In navolging van
Fischer heeft ook Schröder een lans gebroken voor een federale
unie, waarbinnen regionale belangen kunnen gedijen en de grote staten
hun zaken minder onderling kunnen regelen. Voor Parijs is dit
perspectief angstaanjagend. Frankrijk heeft altijd geijverd voor
intergouvernementele samenwerking ten koste van de instituties van de
EU zelf.
OP DE ACHTERGROND van de controverse speelt de vraag of de EU zich
moet verbreden of verdiepen. Duitsland, na de aangekondigde uitbreiding
richting Russische grens het hartland van de nieuwe Unie, opteert voor
het eerste. De nieuwe lidstaten in het oosten zetten hun kaarten
nadrukkelijk op Berlijn. Frankrijk heeft daarop amper een antwoord, maar
koestert de geconditioneerde reflex dat de eigen soevereiniteit niet mag
worden uitgehold. Parijs staat niet alleen. In Groot-Brittannië en
Spanje leeft deze angst eveneens. Ook in Nederland gaan stemmen op,
bijvoorbeeld in de top van de VVD, geen federale illusies meer te
koesteren. Sinds het fiasco van Nice, waar de Europese regeringsleiders
er niet in slaagden tot overeenstemming te komen en zich daarom
bezondigden aan rekenarij op de vierkante millimeter, is de ruimte voor
de federale sceptici echter beperkter geworden. Op de weg naar Polen,
Tsjechië en Hongarije kan niet gekeerd worden. De Duitsers willen
zelfs niet meer echt remmen. Het gewicht van hun belangen is simpelweg
verschoven. Daarmee is de facto een fundamentele keuze al gemaakt: voor
verbreding en pas daarna voor verdieping van Europa. De consequentie is
dat de EU zich in verschillen de snelheden zal moeten ontwikkelen.
Nieuwe stappen richting een federaal Europa kunnen de onvermijdelijke
pijn, waarmee dat gepaard gaat, verlichten.
AFGAANDE OP het etentje in de Elzas begint Frankrijk de contouren
daarvan nu te erkennen. Als dit ertoe leidt dat Frankrijk ook
daadwerkelijk wat bakens gaat verzetten en de nieuwe krachtsverhoudingen
in Europa onder ogen durft te zien, is het debacle van Nice niet
helemaal voor niets geweest.
Zie ook:
Frans-Duitse relatie op de divan (30 januari 2001)
Kabinet: Nice is bescheiden vooruitgang (13 december 2000)
Gegoochel met cijfers maakt Duitsland sterk (12 december 2000)
Europese Commissie ontevreden met 'Nice' (12 december 2000)
Dehaene: 'Je kunt moeilijk zeggen dat de EU nu klaar is' (12 december 2000)
Nice stelt Duitsers teleur (12 december 2000)
Oost-Europa heel tevreden (12 december 2000)
Britten verdeeld over top (12 december 2000)
Kater voor Fransen (12 december 2000)
Akkoord over EU-hervorming (11 december 2000)
Chirac maakt marathon van Eurotop (11 december 2000)
Commissaris kan worden ontslagen (11 december 2000)
Nice kent maar één echt succes (11 december 2000)
Akkoord over bestuurlijke hervorming EU (11 december 2000)
Nederland botst met België op Europese top (11 december 2000
'Biechtstoel' moet top in Nice redden (11 december 2000
Weg vrij voor statuut Europese firma (11 december 2000
Charges bij begin Eurotop (7 december 2000)
Nederland wil meer snelheid (7 december 2000)
Frankrijk: 'Duitsers intomen' (7 december 2000)
Veto voor alle Britse kwesties (7 december 2000)
Duitsland meer stemgewicht (7 december 2000)
Nederland wordt warm noch koud van Europa (7 december 2000)
Perspectief voor Eurotop is somber (4 december 2000)
Twee dagen om de macht in Europa te verdelen (4 december 2000)
Toekomst Europese Unie staat in Nice op het spel (2 december 2000)
Prodi vreest mislukking EU-top Nice (1 december 2000)
Jospin en Chirac willen elkaar vliegen afvangen (1 december 2000)
'Brussel' leeft, vooral op papier (30 november 2000)