U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  V O O R P A G I N A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Nederlandse Spoorwegen

Ministerie van Verkeer

AEF
(Onderzoek 'Werken aan de rails')


Kamer eist beter presteren Spoorwegen

Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 19 JAN. De Tweede Kamer eist van de Nederlandse Spoorwegen (NS) betere prestaties. Dat bleek gisteren tijdens overleg met de Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat.

De Kamer ging gisteren akkoord met een tijdelijk contract van de overheid met de NS. In het contract heeft minister Netelenbos (Verkeer) afspraken gemaakt met de NS over het aantal zitplaatsen, punctualiteit en frequenties van verbindingen.

Het contract moet de tijd overbruggen tot 1 juli, wanneer een definitief prestatiecontract van kracht wordt. De Kamerleden willen eerst een eigen onderzoek instellen naar de manier waarop NS het zojuist afgelopen contract is nagekomen, vóórdat Netelenbos een nieuwe overeenkomst mag sluiten.

Uit een onderzoek van het bureau Anderssen/Elffers/Felix (AEF), vorig najaar gedaan in opdracht van de NS-directie, blijkt een groot wantrouwen tussen de top van het bedrijf en het rijdend personeel. "Er heerst een wij-zij-cultuur bij het management enerzijds en het rijdend personeel anderzijds", aldus het rapport. De onderzoekers zeggen ook dat er sprake is van "onvermogen bij directie en management om de dagelijkse problemen van het personeel aan te pakken". Dit "ondermijnt het gezag om veranderingen door te voeren". Het rapport is vanmorgen door de NS-top in Utrecht vrijgegeven. Directievoorzitter J. Huisinga sprak de conclusies tegen. Volgens hem is het "flauwekul" dat er sprake is van wantrouwen bij het personeel. Huisinga maakt zich "zwaar zorgen" over alle negatieve publiciteit.

Op de inderhaast belegde bijeenkomst sprak de NS-directie wel van het "onvermogen" van het bedrijf om snel veranderingen door te voeren die "vandaag of morgen nodig zijn." Volgens Huisinga is dat onmogelijk bij een spoorbedrijf als NS. "Ik kan niet binnen twee maanden iedereen van portable telefoons voorzien. Ik kan niet zomaar 5.000 zitplaatsen van de plank halen. Dat is een dilemma waar wij mee worstelen." Ook zei Huisinga een "ongelimiteerd budget voor personeel" uitgetrokken te hebben, maar wees op de krapte op de arbeidsmarkt. Huisinga zegt op de hoofdlijnen geen blaam te treffen.


Zie ook:

'NS-acties zijn gevolg van groepsproces' (22 december 2000)
Treinstakers beraden zich op nieuwe acties (22 december 2000)
Treinverkeer ligt bijna overal stil (21 december 2000)
'Voor het onderhoud is zo'n staking prettig' (21 december 2000)
WC van de NS trekt alleen nog junks (21 december 2000)
Een treinstaking? Nou en? (21 december 2000)
Belg: 'Dat rondje rond de kerk is juist plezant' (21 december 2000)
Japanse treinen zijn altijd op tijd (21 december 2000)
Treinverkeer ligt bijna overal stil (21 december 2000)
Vroege kerst door treinstaking (20 december 2000)
Treinstakers gruwen van sleur (20 december 2000)
Het wordt morgen een stille dag (20 december 2000)
Stakingen bij de spoorwegen (19 december 2000)
Iedereen heeft zijn eigen klacht over de NS (19 december 2000)
Ook dinsdag, woensdag en vrijdag NS-stakingen (18 december 2000)

NRC Webpagina's
19 JANUARI 2001


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad