'Voor het onderhoud is zo'n staking prettig'
SCHIPHOL, 21 DEC. "Het is de
hele morgen al uitgestorven", zegt een jongen die met een karretje de
perrons op Schiphol reinigt. De perrons zijn leeg, op de kaartjesmachine
wordt in het Nederlands en Engels meegedeeld dat er geen treinen rijden,
in de aankomsthal staat een handjevol reizigers te wachten op een taxi.
Frank Bout komt uit New York en had van familie in Nederland al gehoord
dat er een treinstaking zou zijn. Hij heeft vantevoren een taxi besteld,
omdat hij vreesde dat er een lange rij zou staan. "Dat is toch het fijne
van Nederland", zegt hij, "dat zo'n staking al dagen van tevoren wordt
aangekondigd."
Ook bij de taxistandplaats is het rustig: een rij auto's, geen
wachtenden. Taxichauffeurs halen hun schouders op. Nee hoor, niks
bijzonders, veel meer klandizie dan normaal verwachten we niet. "De
meeste mensen laten zich bij zo'n staking halen of wegbrengen, ze houden
er gewoon rekening mee. En de rest nam normaal gesproken toch al een
taxi. Op kosten van de zaak", zegt een chauffeur.
Eric verricht onderhoud in de tunnels en vindt het wel prima, de
staking. "Lekker rustig werken, geen langsrazende treinen." Het rustige
beeld op Schiphol zal in de middag kunnen veranderen, verwacht hij.
"Straks komen er veel meer vliegtuigen aan." In de eerste drie uur van
de ochtend landden dertig toestellen, rond het middaguur komen er dertig
vliegtuigen per half uur aan. Dan komt de stroom passagiers op gang.
Brian Ferry uit Londen wacht. Het NS-personeel heeft hem verteld dat er
over een half uur een trein naar Den Haag gaat. "In Engeland wordt zo
vaak gestaakt", zegt hij gelaten. En hij heeft toch geen haast.
Zie ook:
Treinverkeer ligt bijna overal stil (21 december 2000)
Vroege kerst door treinstaking (20 december 2000)
Treinstakers gruwen van sleur (20 december 2000)
Het wordt morgen een stille dag (20 december 2000)
Stakingen bij de spoorwegen (19 december 2000)
Iedereen heeft zijn eigen klacht over de NS (19 december 2000)
Ook dinsdag, woensdag en vrijdag NS-stakingen (18 december 2000)