|
|
|
NIEUWSSELECTIE Profiel: Files Ministerie van Verkeer en Waterstaat
|
Onder controle
MET DE NS MAAKT Netelenbos ook Echternachse bewe gingen. Het spoorbedrijf werd enkele jaren geleden verzelfstandigd op grond van een advies opgesteld door toenmalig Rabobankier, CDA-prominent en huidig SER-voorzitter Wijf fels. De bedoeling was om de NS meer armslag te geven zodat het bedrijf binnen enkele jaren zonder staatssteun als zelfstandige onderneming, weliswaar nog steeds met de overheid als enige aandeelhouder, zou kunnen functioneren. Maar toen. Er kwam politiek gemor over plannen van de NS om de loketten af te schaffen en er was onduidelijkheid over de wijze waarop de NS een bod op het toekomstige hogesnel heidsnet deed. Het plan om de NS te privatiseren is inmiddels op de lange baan geschoven en Netelenbos zinspeelt er op dat de NS strakker onder overheidstoezicht moet komen. De hybride constructie tussen staat en markt werkt niet, stelde ze gisteren in de Tweede Kamer vast. Dit is een trend. In de gezondheidszorg wordt weer gesproken over een collectieve basisverzekering, in de sociale zekerheid wil het kabinet de uitvoering van de uitkeringen in een rijksdienst onderbrengen. Bij incidenten die zich op alle mogelijke terreinen voordoen, roepen politici en media om het hardst dat de overheid meer, harder, beter, actiever moet optreden. Wat vroeger het geloof in de zachte verzorgingsstaat was, is tegenwoordig het verlangen naar de overheid als 'big brother'.
ZO SUKKELT DE processie verder. Bij de aanbesteding van het HSL-net zet Netelenbos een openbare procedure door waarbij concurrenten van de NS kunnen inschrijven. Op de zuidelijke toegangswegen tot Amsterdam komen elektronische tolpoorten te staan. Twee voorspellingen voor de nieuwe eeuw: de NS krijgt toch de concessie voor het HSL- net en de files rond Amsterdam worden niet minder. Maar de overheid heeft de illusie de zaak weer stevig onder controle te hebben.
Zie ook:
Rekeningrijden:
HSL:
|
NRC Webpagina's
15 DECEMBER 1999
( a d v e r t e n t i e s )
|
Bovenkant pagina |