|
|
|
NIEUWSSELECTIE Tegenspraak: Betuwelijn stoppen? Consultatierapport private betrokkenheid Betuwelijn van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
|
Netelenbos: schrap noordtak Betuwelijn
Door een onzer redacteuren
Gemeenten en actiegroepen in de Achterhoek en Twente, die gevreesd hadden dat het nieuwe tracé door hun woonplaatsen zou leiden, reageerden vanmorgen opgelucht op het nieuws. Anderen daarentegen reageerden zeer verontrust. Hoewel Netelenbos in een persverklaring vanmorgen bezwoer dat er niet meer dan 24 goederentreinen per dag zouden passeren over het bestaande spoor tussen Elst en Hengelo, vrezen lokale bewoners het ergste. Gedeputeerde J. de Bondt van de provincie Gelderland, groot voorstander van de noordtak, reageerde vanochtend "verbijsterd". Hij noemde het nieuwe standpunt van Netelenbos onbegrijpelijk. "We ontkomen er op deze manier niet aan de gehele Betuwelijn weer ter discussie te stellen." Ook de Tweede Kamer toonde zich vanmorgen zeer verrast door het standpunt van de minister, dat ze vanmorgen voor het eerst naar buiten bracht in een vraaggesprek met het dagblad De Gelderlander. De Kamerleden Leers (CDA) en Giskes (D66) stelden dat het goederenvervoer langs de Hanzelijn het belang van de hoofdlijn van de Betuweroute ondergroef. N. Verbugt (VVD) wilde nog met een oordeel wachten tot Netelenbos nadere informatie had verschaft. PvdA-woordvoerder Feenstra noemde het voorstel van de minister "een interessante gedachte" maar ook hij wenst meer informatie. De Kamerleden wezen er zonder uitzondering op dat de noordtak steeds een wezenlijke schakel had gevormd bij de aansluiting van de Betuweroute op het Duitse spoornet. In het verdrag van Warnemünde van 1992 is de beschikbaarheid van een volwaardige noordtak zelfs uitdrukkelijk vastgelegd. De Duitsers vreesden dat zonder zo'n noordtak en een zuidtak via Venlo de hoofdtak van Rotterdam naar Duisburg via Emmerich te zeer overbelast zou worden. Zij verlangen opheldering over deze kant van de zaak. Zie ook:
|
NRC Webpagina's
1 SEPTEMBER 1999
|
Bovenkant pagina |