|
|
Mobiel; Bereikbaar per etherfrequentie
Arlen Poort
HET JUISTE ABONNEMENT voor een mobiele telefoon kopen is een zaak van diepere zelfkennis. Er zijn ontelbare mogelijkheden, die soms duur lijken maar toch goedkoop uitpakken. Andere schijnen juist weer een koopje, maar kunnen op het huishoudbudget drukken als een abonnement op het Wereldtijdschrift. En er is niemand die erbij kan helpen. De eerste vraag die beantwoord moet worden is: wil ik wel altijd bereikbaar zijn? Nee, natuurlijk wil niemand dat. Maar het moet, omdat de oppas van de kinderen dat vereist of omdat uw kennissen ook beschikken over een mobieltje, zoals communicatieadepten het apparaat liefkozend noemen. Wie een mobiele telefoon koopt, doet zaken met een van de vele zogeheten service providers, waarvan er op dit moment zo'n acht in Nederland actief zijn. Deze providers bieden toegang tot de twee beschikbare netten voor mobiele telefonie (GSM en NMT) en hebben op hun beurt weer overeenkomsten met de twee Nederlandse exploitanten van de etherfrequenties (PTT Telecom en Libertel). Dat zijn dus drie keuzen in een, waarvan de eerste die voor het netwerk is. Het NMT-net werkt alleen in Nederland, Scandinavië, Estland, Letland en Zwitserland. In de rest van de wereld zijn NMT-toestellen waardeloos. Het GSM-net daarentegen werkt wereldwijd. Bovendien worden de signalen via het GSM-net digitaal verzonden, wat storingen in de verbinding voorkomt en extra diensten als e-mail mogelijk maakt. De keuze tussen de service providers is ook belangrijk. Niet wegens de prijzen van de abonnementen - deze worden vastgesteld door PTT Telecom en Libertel - maar vooral omdat de kleine lettertjes in de contracten nogal kunnen verschillen. Zo zijn er providers die afsluitkosten berekenen als het contract verlopen is. Ook de minimale duur van het abonnement verschilt soms, wat kan betekenen dat een klant tijd vastzit aan een overeenkomst die minder gunstig is dan die op het eerste gezicht leek. De meeste standaard-abonnementen gelden voor de duur van een jaar, maar speciale aanbiedingen kunnen voor een langere periode gelden. Libertel heeft ook een aanbieding voor de twijfelaars, het ZiZo!-pakket dat voor drie maanden geldt. De aanbiedingen worden doorgaans gedaan in combinatie met een gratis telefoon en een hoeveelheid gratis belminuten per maand. De vraag hoe snel en goedkoop een abonnement is op te zeggen, is belangrijk omdat de tariefstructuur zeer gedifferentieerd is. Er zijn drie factoren die de uiteindelijke kosten van mobiel bellen bepalen: de abonnementsprijs per maand, de kosten van een seconde bellen in de piekuren (doordeweeks tussen acht uur 's ochtends en acht uur 's avonds) en de belkosten in de daluren. Er zijn zelfs abonnementen met aparte tarieven voor lokaal bellen. De keuze voor het juiste abonnement hangt dus af van de vraag of een klant vooral gebeld wil worden - waarbij een ander de gesprekskosten betaalt - of verwacht ook zelf veel te bellen. In het eerste geval is een keuze voor een laag maandbedrag maar hoge gesprekskosten het voordeligst. In het tweede geval kunnen ook de gratis belminuten, die verdisconteerd zijn in de hogere abonnementsprijs, voordelig zijn. Maar wie nooit eerder een mobiele telefoon heeft gehad, weet van tevoren niet hoe zijn daadwerkelijke belgedrag zal zijn. Uiteindelijk kan blijken dat een ander abonnement voordeliger is. De keuze voor de netwerkexploitant (Libertel of PTT Telecom) is tegenwoordig de minst belangrijke. Toen Libertel nog maar net was begonnen, had het bedrijf nog niet zoveel zend- en ontvangstmasten, waardoor zijn abonnees lang niet overal in Nederland contact konden maken. Maar inmiddels is de dekking van beide exploitanten bijna volledig - alleen langs de grens met Duitsland zijn nog wat witte plekken op de kaart. Het enige gebied waar een mobiele telefoon echt niet werkt, is de Veluwe ten noordwesten van Apeldoorn. Hier zijn te weinig zendmasten beschikbaar. In zulke gevallen is een zogeheten carkit aanbevelenswaardig. Zo'n inbouwset voor in de auto vergroot het zendvermogen van het toestel. Ook de extra diensten die PTT Telecom en Libertel bieden zijn nagenoeg gelijk. De belangrijkste zijn: Berichtenservice of voice mail. Een digitaal antwoordapparaat voor iedere abonnee. Het is ook mogelijk een gesproken boodschap naar een ander te versturen of een bericht voor eigen gebruik - als geheugensteun - in te spreken. Doorschakelen, voor het beantwoorden van telefoontjes naar een ander toestel. Duo- of wisselgesprek, om te kunnen schakelen tussen twee binnenkomende telefoontjes of ruggespraak te plegen. Message service, waarbij de mobiele telefoon dienst doet als semafoon. Faxen, waarbij de toetsen van het toestel worden gebruikt om een tekst te typen en te versturen naar een faxapparaat. Easy info of text info. Een soort teletekst met weerberichten, verkeersinformatie, beurskoersen en dergelijke. Wekkerservice. De centrale laat op een vooraf ingesteld tijdstip de telefoon overgaan. Al deze diensten werken bij alle abonnementen. Maar ook hier gelden weer dat de prijzen per abonnement sterk kunnen verschillen. Een goede kostenindicatie maken lukt dan alleen achteraf. Een gespecificeerde maandelijke rekening kan hierbij helpen - alleen kost deze service ook weer geld.
|
NRC Webpagina's 22 mei 1997
|