|
RIJKSMUSEUM Overzicht eerdere afleveringen Profiel
|
Of het nu om 19de-eeuwse giet
‘Ach, met metaal gebeurt toch niets', hoor je mensen wel zeggen. Er gebeurt van alles mee, maar heel geleidelijk. Vooral de luchtvervuiling in de 19de eeuw heeft veel schade aangericht.
Ik zoek uit waarom het verguldsel van een 17de-eeuwse zilveren beker afbladdert, waarom op het been van een loden putti - een tuinbeeld - ineens loodwit verschijnt. Of waarom het witte emaille waarmee een 16de-eeuwse gouden collier-hanger is ingelegd, op sommige delen een andere kleur vertoont.
Een bezoeker hier stootte een anderhalve meter hoge 15de-eeuwse kandelaar om. Blijkt ineens dat de beschadigde rand niet van brons is, zoals de rest, maar van tin. Ik heb ontdekt dat die er al in 1874 opzat. Dus laten we die dan maar zitten. Maar vreemd blijft het wel. Ik heb hier alle vrijheid om de meest uiteenlopende chemische corrosieprocessen te onderzoeken. Ik kan de wereld rondreizen, mijn uitvindingen uitdragen en samenwerken met het laboratorium van Hoogovens en met collega's in verre musea.
Als je in dit museum iets wil, krijg je alle kansen. In Antwerpen, waar ik mijn opleiding volgde en zeven jaar woonde en werkte, wordt voor preventieve conservering nauwelijks geld vrijgemaakt. In dit museum wèl. Ik voel me ook thuis in Amsterdam. Ik mag zijn wie ik ben - een Bourgondiër - en daar houdt men hier wel van.
Het is een goed gevoel het cultureel patrimonium te beschermen en ik hoop dat door dit stukje in de krant nieuwe, jonge denkers en doeners gemotiveerd raken om voor het restauratievak te kiezen.
|
NRC Webpagina's
Papierrestauratie Textielrestaurateur Glas, keramiek en steen Nederlandse geschiedenis Meubelrestauratie |
Bovenkant pagina |