NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE 





RIJKSMUSEUM

SCHATKAMER

ACHTER DE SCHERMEN

VERBOUWING

AANKOPEN

DEPOTS

BEZOEKERS

INFORMATIE



Overzicht eerdere
afleveringen Profiel


Foto Tara Fallaux
ENG PERFECT
Ab Hoving (52)
Hoofd restauratieatelier
Nederlandse Geschiedenis

Met mijn twee collega's leid ik onder het dak van de oostelijke museumtoren een verborgen bestaan. We kunnen lekker doorwerken, want we krijgen geen opgewonden kunsthistorici over de vloer. Alles wat met Nederlandse geschiedenis te maken heeft

- van het stokje van Van Oldenbarnevelt tot de vlecht van Jacoba van Beieren - komt door onze handen. En of het nu een scheepswerf in Australië of een Brits museum is, men weet ons voor adviezen altijd te vinden.

Mijn liefde is de maritieme collectie, 1.600 objecten uit de 17de tot en met de 19de eeuw, modellen van schepen, vuurtorens, boeien, droogdokken, doortrekbare scheepstoiletten, Indonesische vaartuigjes en nog veel meer. Destijds waren het tastbare en concrete marine-voorstellen, op basis waarvan een minister een besluit moest nemen. Daarna kwamen ze in de zogenoemde Marinekamer in Den Haag terecht.

We maken ze schoon, vervangen versleten zeilen en scheepstuig, snijden zelf houten details bij, en steeds weer ben ik verbijsterd over het angstig perfecte vakwerk. Men gebruikte spijkers zo dun als haren, sneed de sierlijkste wenteltrappen in miniatuur en voor het beeldhouwwerk op de spiegel van 17de-eeuwse driemasters werden échte beeldhouwers gevraagd.

Als kind al zwierf ik graag over de scheepswerven bij het Winschoterdiep. Eenmaal leraar handvaardigheid, knutselde ik in de avonduren aan modellen van schepen en muziekinstrumenten. Die gespannen, plastische vorm van klankkast en romp spreekt me zeer aan. Omdat er weinig of geen onderzoek was gedaan naar de bouw van 17de-eeuwse scheepsmodellen, verdiepte ik me in die tijd in het rommelige boekje dat de laat-17de-eeuwse Amsterdamse burgemeester Nicolaes Witsens er over schreef. Toevallig vond ik de tekeningen terug die erbij hoorden.

Na publicatie van mijn eigen boek, werd me in 1989 gevraagd hier te komen werken. Met vijf man hadden we bijna vijf jaar nodig om de totaal verkommerde collectie schoon te maken en te registreren. Als vroeger een fregat niet door de depotdeur kon, dan drukte men het er wel doorheen. Dus u begrijpt hoe zo'n model eruitzag.

Dankzij het Deltaplan is nu alles op orde. Natuurlijk hebben we de stille wens om in het museum méér te laten zien dan die ene zaal die we jaarlijks mogen vullen. Maar deze zomer kunnen we uitpakken. Voor het eerst worden alle stukken, let wel, álle stukken, tentoongesteld in De Beurs van Berlage. En daar zijn we trots op. Want wat hier in de loop van eeuwen stelselmatig is opgebouwd, is zó mooi dat ik alleen maar medelijden heb met de antiquairs waar ik wel eens langsloop.

NRC Webpagina's
11 mei 2000

Metaalrestauratie
Papierrestauratie
Textielrestaurateur
Glas, keramiek en steen
Nederlandse geschiedenis
Meubelrestauratie
   Bovenkant pagina


NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD