S U P P L E M E N T
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 
E-mail uit New York

Internetjournalist Jeroen van Bergeijk bericht in de column E-mail uit New York over de nieuwe media scene in de 'Big Apple'. Dit is de vijftiende aflevering.

Een paar uitkomsten:

  • Slechts iets meer dan een kwart van de bevolking gebruikt Internet

  • De helft van de Internetgebruikers vindt dat Internet haar belofte niet kan waarmaken

  • Een derde van de bevolking begrijpt niet goed wat het Internet is

  • 29 % denkt dat het Internet meer problemen creëert dan het oplost

  • Ruim de helft denkt dat Internet niet noodzakelijk is om ,,bij te blijven"

  • 60% zegt dat computervaardigheden geen enkel verschil hebben gemaakt bij het vinden van een baan of promotie

  • 71 % van de gehele bevolking zegt altijd de voorkeur aan een televisiescherm boven een computerscherm te zullen geven

  • 80 % piekert er niet over om online te winkelen

  • 64% zal ook in de toekomst de voorkeur geven aan winkelen in een 'gewone' winkel

Voor de goede orde: er zijn ook hoopgevende gegevens. Zo blijkt dat een kwart van de bevolking iedere dag e-mail gebruikt, dat 69 procent Internet Internet zou missen als het er niet meer was en iets meer dan de helft denkt dat Internet mensen dichter bij elkaar brengt.

Als dit alles blijkt te kloppen dan zet deze enquête de enorme invloed die Internet hier krijgt toegedicht in een wat ander daglicht. Het Internet mag dan overduidelijk mainstream zijn geworden, zo gangbaar als de televisie of de telefoon is het nog lang niet. Het belang van Internet (en van e-commerce in het bijzonder) wordt schromelijk overdreven. En als hedentendage in Amerika een derde van de bevolking nog steeds niet begrijpt wat het Internet is, dan komt dat begrip wellicht ook niet meer. Met andere woorden: zou de digitale revolutie niet zo'n beetje uitgewoed zijn?

PS. Verwacht overigens niet dat ook maar iemand zich iets aantrekt van dit onderzoek. Rationele overwegingen lijken geen enkele rol te spelen bij de ontwikkeling van het Internet: kijk maar eens naar de alsmaar stijgende aandelen van Internetbedrijven die ondertussen miljoenen verliezen.

Jeroen van Bergeijk (jvb@ziplink.net)
www.vanbergeijk.com

Terug naar begin

NRC Webpagina's
11 februari 1999

Archief:
De nieuwe search engine Google 
(28 januari 1999)

Internet roddel eindigt in 'gerespecteerde' media 
(14 januari 1999)

Internetnieuws van 1998 
(31 december 1998)

Digitale bloemetjeswei in You've Got Mail 
(21 december 1998)

Websites omarmen oude media 
(9 december 1998)

De leukste winkels van Internet 
(2 december 1998)

Kerstkopen op Internet  
(25 november 1998)

Demo or die  
(19 november 1998)

Vernieuwende misdaad? 
(12 november 1998)

Zines 
(5 november 1998)

Webschrijven is
een nieuwe kunstvorm
 
(29 oktober 1998)

Click + Drag:
nachtclub van het Internettijdperk?
 
(22 oktober 1998)

Vlotte truien en khaki broeken
tijdens Internet World beurs
 
(17 oktober 1998)

De realiteit is: failure 
(10 oktober 1998)

Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)