S U P P L E M E N T
NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE |
Internetjournalist Jeroen van Bergeijk bericht in de column E-mail uit New York over de nieuwe media scene in de 'Big Apple'. Dit is de vijftiende aflevering.
|
Een paar uitkomsten:
Voor de goede orde: er zijn ook hoopgevende gegevens. Zo blijkt
dat een kwart van de bevolking iedere dag e-mail gebruikt, dat
69 procent Internet Internet zou missen als het er niet meer was
en iets meer dan de helft denkt dat Internet mensen dichter bij
elkaar brengt.
Als dit alles blijkt te kloppen dan zet deze enquête de
enorme invloed die Internet hier krijgt toegedicht in een wat
ander daglicht. Het Internet mag dan overduidelijk mainstream
zijn geworden, zo gangbaar als de televisie of de telefoon is
het nog lang niet. Het belang van Internet (en van e-commerce
in het bijzonder) wordt schromelijk overdreven. En als hedentendage
in Amerika een derde van de bevolking nog steeds niet begrijpt
wat het Internet is, dan komt dat begrip wellicht ook niet meer.
Met andere woorden: zou de digitale revolutie niet zo'n beetje
uitgewoed zijn?
PS. Verwacht overigens niet dat ook maar iemand zich iets aantrekt
van dit onderzoek. Rationele overwegingen lijken geen enkele rol
te spelen bij de ontwikkeling van het Internet: kijk maar eens
naar de alsmaar stijgende aandelen van Internetbedrijven die ondertussen
miljoenen verliezen.
Jeroen van Bergeijk (jvb@ziplink.net)
|
NRC Webpagina's
11 februari 1999
Archief:
|
Bovenkant pagina |