U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier KLM

Nieuws

Achtergrond

British Airways

Alitalia

Northwest Airlines

Financieel

Links




Reacties

Nieuws

KLM rekent weer op Martinair
(17 maart 2001)
KLM doet een nieuwe poging Martinair volledig in te lijven. Gezien de toegenomen concurrentie op de vakantiemarkt zou Brussel nu minder moeilijk doen.

KLM overweegt BA-dochter Go over te nemen
(5 maart 2001)
KLM neemt binnen enkele weken een beslissing of het een bod doet op Go, de dochteronderneming van British Airways die is gespecialiseerd in goedkope vluchten.

Zakenman gispt KLM
(28 februari 2001)
Egbert Goldberg, van handelsfirma Gopa Trading, vloog al tijden niet meer in de businessclass van luchtvaartmaatschappij KLM. De duurdere zitplaatsen waren volgens hem vergelijkbaar met de economytickets bij concurrenten.

Studenten dagen KLM voor de rechter
(28 februari 2001)
Bijna veertig studenten van de KLM Luchtvaartschool (KLS) in Eelde, de grootste pilotenopleiding van Nederland, eisen in een kort geding dat ze na het behalen van hun examen een Europees vliegbrevet krijgen in plaats van het oude nationale brevet waarvoor ze officieel worden opgeleid.

KLM wil klacht indienen tegen steun Sabena
(27 februari 2001)
Vier luchtvaartmaatschappijen overwegen een klacht in te dienen bij de Europese Commissie over de steun van de Belgische regering aan de onderneming Sabena. KLM, British Airways, Lufthansa en SAS stellen dat de steun van honderd miljoen euro (220 miljoen gulden) die de Belgische regering aan de luchtvaartmaatschappij Sabena wil geven, in strijd is met de Europese regels over overheidssteun aan bedrijven.

Geen type van help, mijn jurk wordt vies
(27 november 2000)
Eerst schepen, toen vrachtwagens, nu vliegtuigen. Marike van Lier Lels is sinds 1 september operationeel directeur van Schiphol. Portret van een zeebonk op het droge.

'Nieuwe boetes voor Schiphol'
(8 november 2000)
Minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) heeft gedreigd Schiphol een hogere dwangsom op te leggen als de luchthaven weer de geluidsnormen overtreedt. "Ik ben nog buitengewoon coulant geweest", aldus de minister gisteren in de Tweede Kamer over de boete van 5 miljoen gulden waarmee ze Schiphol onlangs confronteerde.

British Airways wil budgetdochter Go verkopen
(6 november 2000)
De Britse luchtvaartmaatschappij British Airways (BA) wil zijn goedkope- vluchtendochter Go verkopen. Dat heeft BA-directeur Rod Eddington vanochtend gezegd bij de presentatie van onverwacht gunstige winstcijfers en het voornemen hard te snijden in verlieslijdende routes.

Twist om boete Schiphol
(1 november 2000)
Coalitiegenoten VVD en PvdA hebben onenigheid over de boete die Schiphol heeft gekregen voor het overschrijden van de geluidsnormen. VVD-fractievoorzitter Dijkstal wil dat de boete wordt ingetrokken. Zijn PvdA-collega Melkert is hier verbolgen over: "Dijkstal tast hiermee de publieke moraal aan" zei hij vanochtend.

Miljard aan investeringen voor Schiphol
(1 november 2000)
Schiphol investeert de komende drie jaar bijna 1 miljard gulden in de aanleg van een nieuwe pier, een geavanceerd vervoerssysteem voor reizigers en uitbreiding van de infrastructuur op en rondom de luchthaven.

KLM publiceert cijfers voortijdig
(30 oktober 2000)
De KLM heeft in de eerste helft van zijn boekjaar 161 miljoen euro nettowinst gemaakt. Dat is 55 procent meer dan de luchtvaartmaatschappij een jaar eerder boekte (exclusief buitengewone baten). Dit blijkt uit cijfers die het bedrijf vanochtend vervroegd heeft vrijgegeven.

Piloten dreigen KLM met proces
(28 oktober 2000)
Ruim honderd piloten die van de KLM-Luchtvaartschool (KLS) afkomen, dreigen hun toekomstige werkgever met een rechtszaak. De piloten kunnen niet bij KLM in dienst treden, hoewel ze bij hun opleiding wel een baangarantie kregen.

'Het gaat niet om het geld'
(24 oktober 2000)
De kritiek op Schiphol zwelt aan. Minister Netelenbos legde de luchthaven een boete van een half miljoen gulden op.

Van Wijk bezorgd over Schiphol
(24 oktober 2000)
KLM-topman Leo van Wijk maakt zich ernstig zorgen over de toekomst van Schiphol. De luchthaven vormt een vitale schakel in de plannen van KLM om met zijn alliantiepartners een toonaangevende rol te blijven spelen in de wereldluchtvaart, maar de achteruithollende kwaliteit en betrouwbaarheid van Schiphol als luchthaven, waarover klanten openlijk klagen, lokten bij Van Wijk een aantal ongekend felle reacties uit.

Schiphol overschrijdt geluidsnormen bij Kaagbaan
(7 oktober 2000)
De luchthaven Schiphol heeft de geluidsnormen overschreden. In de aanvliegroute van de Kaagbaan bij Nieuw-Vennep is de hoeveelheid overlast gistermorgen de grens van het maximaal toelaatbare gepasseerd. Dat heeft een woordvoerder van het ministerie van Verkeer en Waterstaat laten weten.

Moederliefde Martinair is over
(28 september 2000)
De liefde tussen KLM en dochter Martinair is over. KLM heeft "pure kapitaalvernietiging" gepleegd, zegt Martinair-directeur Van Bochove.

Fusie van KLM met BA mislukt
(22 september 2000)
De fusiebesprekingen tussen British Airways en KLM zijn gisteren stukgelopen. Breekpunt na bijna vier maanden onderhandelen was de Britse eis om zeggenschap te krijgen over het Nederlandse bedrijf.

Politiek begripvol over KLM
(22 september 2000)
Zowel minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) als de grote fracties in de Tweede Kamer hebben teleurgesteld gereageerd op de mislukking van de fusiebesprekingen tussen de KLM en British Airways.

NRC Webpagina's
17 maart 2001

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad