U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier KLM

Nieuws

Achtergrond

British Airways

Alitalia

Northwest Airlines

Financieel

Links




Reacties

British Airways wil budgetdochter Go verkopen

Door onze correspondent
LONDEN, 6 NOV. De Britse luchtvaartmaatschappij British Airways (BA) wil zijn goedkope- vluchtendochter Go verkopen. Dat heeft BA-directeur Rod Eddington vanochtend gezegd bij de presentatie van onverwacht gunstige winstcijfers en het voornemen hard te snijden in verlieslijdende routes.

Go, twee jaar geleden opgezet met het Londense vliegveld Stansted als thuisbasis om te concurreren met Easyjet en Ryanair, zou nu "een toonaangevend Europees merk" zijn en het afgelopen jaar voortdurend winst gemaakt hebben, aldus Eddington. Niettemin is verkoop noodzakelijk gegeven de "strategische doelen" van de BA-groep als geheel, zei hij. De verkoop van Go werd al verwacht tijdens de intussen afgebroken fusiebesprekingen met de KLM.

BA rapporteerde een winst in het tweede kwartaal van 200 miljoen pond (740 miljoen gulden) tegenover 40 miljoen in dezelfde periode vorig jaar, een stijging van 125 procent. Analisten hadden een winst van 140 miljoen tot hoogstens 190 miljoen pond verwacht. Het aandeel BA steeg aan de Londense beurs aanvankelijk met bijna 9 procent tot 3,49 pond. In het hele vorig jaar maakte BA 244 miljoen pond verlies. Het was eerste keer sinds de privatisering van de maatschappij 17 jaar geleden dat BA in de rode cijfers terecht kwam.

Eddington zei vanochtend slecht presterende routes en onderdelen "meedogenloos" te zullen behandelen. "Het is een vereiste dat elk vliegtuig waarde voor de aandeelhouder toevoegt, en alles wat dat niet doet zal worden verwijderd." Volgens de BA-chef wordt dit jaar 10 procent van de capaciteit bezuinigd. Britse kranten schreven dit weekeinde dat BA vooral zou willen bezuinigen op de zwaar verliesgevende binnenlandse vluchten. In de twaalf maanden tot maart van dit jaar legde BA daar ruim een miljard gulden op toe. BA legt zich sinds een jaar toe op zeer luxe vervoer op lange afstanden. 'Rugzaktoeristen' in de economy-klasse worden actief ontmoedigd. De strategie van Go paste daar evenmin bij. Concurrent Easyet houdt vol dat BA valse concurrentie pleegt door zijn dochter met oneigenlijke subsidies op de been te houden. Een Easyjet-woordvoerder zei vanochtend desgevraagd "verbaasd" te zijn als Go wel winst gemaakt zou hebben omdat BA eerder bekend maakte dit jaar quitte te willen draaien met Go.

De maatschappij hoopt zo spoedig mogelijk toestemming te krijgen om weer te vliegen met de Concorde. Deze supersonische toestellen staan aan de grond sinds er eind juli een bij Parijs neerstortte.

NRC Webpagina's
6 november 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad