U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier KLM

Nieuws

Achtergrond

British Airways

Alitalia

Northwest Airlines

Financieel

Links




Reacties

Piloten dreigen KLM met proces

Door onze redacteur

ESTHER ROSENBERG
ROTTERDAM, 28 OKT. Ruim honderd piloten die van de KLM-Luchtvaartschool (KLS) afkomen, dreigen hun toekomstige werkgever met een rechtszaak. De piloten kunnen niet bij KLM in dienst treden, hoewel ze bij hun opleiding wel een baangarantie kregen.

De piloten die allen inmiddels een jaar tot drie jaar op een baan wachten, hebben zich verenigd in de Stichting Wachtlijst. De stichting heeft een advocaat in de arm genomen.

In die baangarantie staat volgens advocaat W. Sweerts de Landas dat KLM de piloten binnen een jaar in dienst moet nemen. Alleen in bijzondere omstandigheden kan die periode verlengd worden tot vijf jaar. En daar gaat de onenigheid met KLM over. Volgens de personeelschef van de luchtvaartschool A. Blauw geldt de "slechte economische situatie" van KLM en de bijbehorende bezuinigingsoperatie Baseline als bijzondere omstandigheid. De werkloze piloten zijn het hiermee oneens. Voorgenomen gesprekken tussen de stichting en de KLM-directie zijn al enkele malen uitgesteld. Advocaat Sweerts de Landas zegt wel dat hij de situatie "liever niet laat escaleren". Behalve een baan willen de werkloze piloten ook een compensatie voor de kosten van de vlieguren die ze moeten maken om hun vliegbrevet geldig te houden.

De piloten hebben de ruim 200.000 gulden voor hun tweejarige opleiding zelf betaald - volgende week krijgen nog eens vijftig leerling-piloten hun diploma.

Vóór de zomer mochten de afgestudeerde piloten bovendien niet bij de concurrenten aan de slag. Dat is veranderd, door druk van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV). Enkele afgestudeerde vliegers zijn inmiddels bij Lufthansa en Alitalia in dienst getreden, die nog wel piloten aannemen. De zogeheten 'wachtlijstvliegers' kunnen zodra er plaats is terugkeren naar KLM. Andere piloten zijn inmiddels als IT-medewerker aan de slag gegaan.

Blauw van de KLM-luchtvaartschool betreurt het dat de piloten "in dit stadium zo'n druk op de ketel zetten."

Toch bestaat de onvrede onder de leerlingen al langer. Zo kampt de KLS kampt met een capaciteitsprobleem. Ook is het lesprogramma voor een internationaal brevet onlangs door de Nederlandse Luchtvaartautoriteit (NLA) afgekeurd, waardoor leerlingen voor een nationaal brevet worden opgeleid.

NRC Webpagina's
28 oktober 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad