U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier KLM

Nieuws

Achtergrond

British Airways

Alitalia

Northwest Airlines

Financieel

Links




Reacties

Britten wilden dominante rol

Fusie van KLM met BA mislukt

Door onze financiële redactie
AMSTELVEEN, 22 SEPT. De fusiebesprekingen tussen British Airways en KLM zijn gisteren stukgelopen. Breekpunt na bijna vier maanden onderhandelen was de Britse eis om zeggenschap te krijgen over het Nederlandse bedrijf.

In een toelichting gaf bestuursvoorzitter Leo van Wijk toe dat de beslissing van British Airways om te breken hem volledig had verrast. "We zijn overrompeld. In overleg met de Nederlandse overheid hadden we grenzen afgesproken en British Airways wilde die passeren. Ik dacht dat we al overeenstemming op dit punt hadden bereikt."

KLM moet een Nederlandse identiteit behouden omdat landingsrechten, zoals het belangrijke 'open-skies'-akkoord met de Verenigde Staten, een zaak van nationale overheden zijn. Mede daarom wilden de maatschappij en Den Haag vasthouden aan de Nederlandse zeggenschap. "BA wilde het risico lopen om dan landingsrechten kwijt te raken. Wij niet", aldus Van Wijk. "Het is verrassend dat de Britten hiervan een halszaak hebben gemaakt." KLM ging er " tot enkele dagen geleden" van uit dat de fusie, die moest leiden tot de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa, binnen twee weken een feit zou zijn.

Beleggers reageerden vanmorgen vernietigend op de tweede afgeketste fusie binnen één jaar en het KLM-aandeel leverde maar liefst een kwart van de waarde in. British Airways zag het aandeel juist met 6 procent stijgen, nadat de koers de afgelopen twee maanden met meer dan een kwart was gedaald. Op de vraag of British Airways door deze druk zijn eisen had aangescherpt, zei Van Wijk dat het "evident" is "dat de financiële markten een belangrijke overweging" zijn. President Eddington van BA ontkende gisteren dat de beleggers een rol hadden gespeeld. "De koers was niet het issue."Het afketsen van de fusie noemde Van Wijk "een bittere pil". Eerder dit jaar blies KLM de fusie met Alitalia al op. De KLM-topman wilde gisteren niet speculeren over nieuwe partners. "Maar om op lange termijn te overleven blijft de noodzaak overeind om een Europese partner vinden." Acht jaar geleden mislukten de fusiebesprekingen met British Airways ook al. Sinds die tijd is - binnen het project Alcazar - ook zonder succes gesproken met Swissair, SAS en Austrian Airlines.

Minister Netelenbos (Verkeer) was teleurgesteld, maar constateerde wel dat de onderhandelingen op een belangrijk punt waren afgebroken. Ook de ondernemingsraad en de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers reageerden teleurgesteld, maar lieten weten blij te zijn dat de luchtvaartmaatschappij niet tegen elke prijs wordt verkocht aan de Britten. Vakbonden FNV en de Unie sloten zich daarbij aan. "De werkgelegenheid staat niet langer op het spel", zei FNV-bestuurder J. Smeets.

NRC Webpagina's
22 september 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad