U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier KLM

Nieuws

Achtergrond

British Airways

Alitalia

Northwest Airlines

Financieel

Links




Reacties

KLM overweegt BA-dochter Go over te nemen

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 5 MAART. KLM neemt binnen enkele weken een beslissing of het een bod doet op Go, de dochteronderneming van British Airways die is gespecialiseerd in goedkope vluchten. "We zijn onder de hoede van KLM-UK vorig jaar in Engeland al begonnen met onze eigen lage-prijzenmaatschappij Buzz", zegt woordvoerder B. Koster van KLM. "We bestuderen nu de mogelijkheid die activiteiten uit te breiden." Koster zegt dat KLM nog geen bod heeft gedaan gedaan op Go. "Wel is die lage-prijzenmarkt interessant", bevestigt Koster. "Die sector groeit twee keer zo snel als het normale lijnverkeer."

Sinds januari vorig jaar vliegt KLM met de eigen goedkope- vluchtendochter Buzz vanaf Londen Stansted op zeven Europese bestemmingen. Buzz heeft de diensten overgenomen van KLM UK naar Berlijn, Düsseldorf, Frankfurt, Milaan en Parijs. Wenen en Lyon zijn nieuwe bestemmingen. KLM UK blijft met zestien vliegtuigen voornamelijk van en naar Schiphol vliegen. Met acht toestellen van het type BAe-146 haakt KLM in op de groeiende markt voor goedkope vliegtickets die tegen bodemprijzen worden verkocht. Ook KLM-dochter Transavia heeft zich met zijn programma Basiq Air inmiddels gestort op de markt voor goedkope vliegtickets. In de Verenigde Staten heeft de markt voor deze low-budget vliegreizen - voornamelijk via SouthWest - al een grote omvang bereikt. In Europa is het Ierse Ryanair de snelst expanderende lage-kostenluchtvaartmaatschappij.

In Europa gaat KLM via Buzz al de strijd aan met prijsvechters als EasyJet, het Ierse Ryanair, Go van British Airways en Virgin Express van de Britse miljardair Richard Branson. Aangezien ook Go van British Airways Stansted als thuishaven heeft, zou een eventuele aankoop van de British Airways-dochter door KLM goed passen in de activiteiten die de Nederlandse luchtvaartmaatschappij op deze markt al ontplooit. Naast KLM zijn ook Engelse investeerders als 3i en Barclays Private Equity nog in de race voor Go.

BA wil van Go af. Met Londen als thuishaven, een van de grote financiële centra in de wereld, kan BA zwaar inzetten op duurdere tickets uit de business class.

NRC Webpagina's
5 maart 2001

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad