|
Stemgedrag in het
|
Bolkestein heeft Europa nog veel uit te
leggen
Nu de verkiezingen voor het Europees Parlement achter de rug zijn
begint een nieuwe fase in het proces van de samenstelling van de
Europese Commissie. Tot dusver waren er in dat proces twee publieke
momenten: de voordracht van de Italiaanse ex-premier Prodi als nieuwe
Commissievoorzitter en de goedkeuring daarvan door het (oude) Europees
Parlement.
Het formatieproces kent drie actoren. De regeringen van de EU-lidstaten,
Prodi en het Parlement. De regeringen benoemen, maar - sedert het
Verdrag van Amsterdam - in overeenstemming met Prodi, terwijl het
Europees Parlement zijn goedkeuring moet hechten aan de Commissie als
geheel. De nieuwe voorzitter wil een Commissie van hoge kwaliteit, want
de agenda is zwaar en de verwachtingen hooggespannen. Prodi werd in de
hoofdsteden overal welwillend onthaald, maar heeft toch al twee
teleurstellingen moeten slikken. Hoewel her en der te beluisteren valt
dat hij de ruimte moet krijgen voor een eigen optuiging van de
Commissie qua portefeuilles en personen, is geen enkele regering bereid
gebleken Prodi een groslijst(je) van kandidaten te geven. Elke
hoofdstad kwam slechts met één of twee namen op,
afhankelijk van het aantal commissarissen waarop de lidstaat recht
heeft. De tweede teleurstelling is dat premier Blair de namen van de
door hem gewenste Britse commissarissen (Kinnock en Patten) in een
vroeg stadium bekendmaakte. Daarmee beperkte hij de marges van Prodi in
één klap. De verkiezingen voor het Europees Parlement
vormden een markeringspunt bij de vorming van de nieuwe Commissie.
Allereerst vonden tegelijkertijd verkiezingen voor het nationale
parlement plaats in België en Luxemburg. De daaropvolgende
kabinetsvormingen moeten eerst zijn afgerond voor er in beide landen
commissarissen kunnen worden voorgedragen. In de tweede plaats is de
uitslag van de Europese verkiezingen in enkele landen van belang voor
de commissarisvoordracht (Spanje, Oostenrijk). Ten derde zal Prodi recht
willen doen aan de krachtsverhoudingen in het nieuwe Parlement. De
betrekkingen tussen het Europees Parlement en Commissie zijn gespannen
en Prodi moet behoedzaam opereren.
Daarom is een door de regeringen aanvankelijk gewenst haastschema -
hoorzittingen van kandidaat-commissarissen door commissies uit het
Parlement en goedkeuring door het plenaire Parlement in juli/augustus -
van de baan. Prodi zal bij de nieuwgevormde politieke blokken in het
Parlement en hun voorzitters de sfeer op willen snuiven. De verwachting
is dat hoorzittingen en de goedkeuring van de Commissie als college
zich in september zullen afwikkelen. Voorzien is wel de mogelijkheid
dat Prodi in de eerste plenaire zitting van het nieuwgekozen Parlement
(van 20 tot en met 23 juli) zijn equipe zal presenteren. Daarmee stelt
hij het gezelschap bloot aan langdurige 'scrutiny' hetgeen
riskant kan zijn, maar hij kan ook moeilijk tot september zijn kaarten
dicht tegen de borst houden. Geruchtenstroom en lekken zouden het
gewenste serene klimaat verzieken.
Mocht het Parlement ontevreden zijn over bepaalde kandidaten, dan kan
het Prodi herinneren aan diens recht een veto uit te spreken. Dat recht
wordt dan een beetje een recht van het Europees Parlement. De nieuwe
Commissievoorzitter maakt buigingen naar het Parlement. Zo moet zijn
uitlating worden verstaan dat commissarissen zouden moeten aftreden als
hij er om vraagt. In hetzelfde kader past het bericht dat hij er aan
denkt een vice-voorzitter van de Commissie te belasten met de relaties
met het Parlement.
De carrousel inzake personen en portefeuilles kan nu beginnen. In de
media gonst het. Ook Nederland is bezig positie te kiezen. Minister Van
Aartsen van Buitenlandse Zaken liet weten dat Nederland 'zeer snel' een
kandidaat naar voren zal schuiven. Publiekelijk of binnenskamers? Dat
is van belang voor de marges van Prodi, de aard van de portefeuille en
het vaderlandse personage. Beschouwingen in de media dat een
post/kandidaat in het verlengde moet liggen van zwaarwegende
Nederlandse belangen gaan te kort door de bocht. Het is een, in ruime
zin, Nederlands belang dat er een sterke Commissie zal aantreden met
daarin een kundige Nederlander.
Ons land moet waarschijnlijk rekening houden met een bescheiden
portefeuille na de 'heavies' van Andriessen en Van den Broek. En
de persoon staat in feite ook al vast. Zet men op een rij dat Van
Aartsen een lid van de VVD als nieuwe commissaris in de rede vindt
liggen, dat de vice-voorzitter van de VVD-fractie in de Tweede Kamer
Bolkestein al openlijk noemde, en dat deze laatste zich beschikbaar
heeft gesteld, dan is de race gelopen. Het kabinet kan niet om
Bolkestein heen. En als de portefeuille Bolkestein niet bevalt? Dat had
hij dan eerder moeten bedenken. Ook hij heeft ampel kunnen taxeren wat
de kansen op een zware portefeuille voor Nederland op dit moment zijn.
Afhaken om redenen van het te gering geachte gewicht van de
portefeuille zou voorts tamelijk pijnlijk zijn voor Nederland en de
liberaal die als mijnheer of mevrouw 'tweede keus' naar Brussel zou
afreizen. Is er oppositie tegen Bolkestein buiten het kabinet? Jawel,
bij een aantal Nederlandse eurolijsttrekkers. Zullen die bezwaren bij
Prodi of het Europees Parlement veel indruk maken als de Nederlandse
regering er aan voorbijgaat? Eerlijk gezegd zal de eigen reactie van
Prodi op de eventuele voordracht van Bolkestein interessanter zijn. Was
hij niet de man die zich tot de laatste snik heeft verzet tegen de
toetreding van Italië tot de Economische en Monetaire Unie? De man
die meermalen de voeding van de Europese structuurfondsen betitelde als
het rondpompen van geld? Dat zijn eigenlijk ook voor het Europees
Parlement wel leuke punten om tijdens de hoorzitting aan Bolkestein
voor te leggen. De liberale voorman zal er zich ongetwijfeld uit weten
te redden. maar hij zal het wel niet aandurven de bescheiden koers van
de euro ten opzichte van de dollar en het weer oplopen van het
Italiaanse begrotingstekort ter sprake te brengen om alsnog zijn gelijk
te bewijzen. Jean Penders was van 1979 tot 1994 lid van het Europees
Parlement waar hij deel uitmaakte van de christen-democratische
fractie.
|
NRC Webpagina's
|
Bovenkant pagina |