U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Heeft u nog een leuk idee?

HENK VAN GELDER
Op de site worden de seconden al afgeteld. Volgende week, op 15 augustus, gaat Qineboko open, bijgenaamd 'het eerste vituele reclamebureau van Nederland'. Wie denkt ook zelf wel eens een reclame-idee te kunnen bedenken, kan vanaf die datum op het internet opdrachten vinden van bedrijven die ideeën zoeken voor acties en campagnes. De beste inzendingen worden vervolgens aan die opdrachtgevers voorgelegd. De beloning kan, aldus de initiatiefnemers, oplopen tot zo'n 15.000 gulden.

Het idee voor de site is afkomstig van Simon Neefjes, directeur en mede-oprichter van het jonge Amsterdamse reclamebureau Neboko. Samen met zijn compagnons Cor den Boer en Diederick Koopal was hij bij zijn vorige werkgever, het grote bureau AP Lintas, geestelijk vader van opvallende campagnes. Zoals de blessures van "John de manager", die wijzen op de oppeppende werking van Cup-a-Soup, de nieuwjaarsduik voor Unox en de knakworstjes die zo'n gretig onthaal vinden bij de niet voor elke kijker even aantrekkelijke vriendenkring van de zanger André Hazes.

Ze hebben dus, zou men denken, geen ideeën van willekeurige internet-surfers nodig.

"Maar ideeën kunnen overal vandaan komen", zegt Neefjes. "Inderdaad verwacht ik niet dat een loodgieter een compleet nieuwe communicatie- strategie voor een merk zal leveren, maar ik geloof wel dat heel veel mensen binnen een bepaald stramien met een originele invulling kunnen komen. Ik ben het met Diederick eens als hij zegt: iedereen is creatief, al is 't maar ééns in je leven."

Hij noemt een aansprekend voorbeeld van een ander reclamebureau: de campagne voor Centraal Beheer. Alleen een geoefend reclamemaker is in staat om zo'n bedrijf te bedienen met het idee achter "even Apeldoorn bellen" en daaraan jarenlang een succesvolle uitwerking te geven. Maar nu iedereen die filmpjes kent, moet het volgens Neefjes mogelijk zijn dat een nieuwe variatie op dat thema van buiten komt. En zoiets geldt, zegt hij, ook voor zijn eigen Cup-a-Soup: "Wat wij daar hebben gedaan, is het idee neerzetten dat je door die soep om vier uur 's middags scherp kunt blijven. Maar nu is het de bedoeling aan dat idee ook een evenement te koppelen. En hoewel we de nieuwjaarsduik hebben verzonnen, is dat niet iets waarin we zelf heel sterk zijn. Dan is het dus belangrijk ideeën van anderen te krijgen."

Op de site, opgezet in samenwerking met het interactieve adviesbureau Qi, komen zulke problemen te staan. Geen ideeënbus voor slagzinnen, zegt Neboko, maar reële opdrachten van bekende adverteerders. Zij betalen circa 10.000 gulden om mee te doen. "Voor een bedrijf is het ook een aantrekkelijke gedachte", zegt Qi-directeur Jeroen de Bakker, "dat allerlei mensen zich straks gaan verdiepen in hun merk. Dat schept natuurlijk een sterke band."

Wat er van Qineboko gaat worden, weet nog niemand. Nu al koestert De Bakker visioenen van een nieuwe community, een virtueel samenzijn van spitsvondige geesten die ideeën en meningen over reclame gaan uitwisselen. Neefjes acht het evenmin onmogelijk dat er veelbelovend reclametalent uit tevoorschijn komt. "Als er iemand opduikt die drie, vier keer prijs heeft met een goed idee", dagdroomt hij, "dan wordt het wel tijd om daar eens mee te gaan praten."

Neboko zegt in elk geval niet bang te zijn dat de site straks een averechts effect zal hebben. Want als er goede ideeën uit komen, kan reclame blijkbaar ook door amateurs worden bedacht. "Nee, het gaat altijd om de interpretatie", werpt Neefjes tegen. "Een goed idee is dertig procent van het werk. Voor de rest gaat het erom dat het ook heel goed wordt uitgevoerd. Het is trouwens ook altijd nog de vraag hoe je een goed idee herkent. Dat kan alleen op basis van ervaring. En dat blijft ons vak." (www.qineboko.nl)

NRC Webpagina's
8 AUGUSTUS 2000



Eerder verschenen in deze rubriek:

Kan Verona de Expo redden?
(1 augustus 2000)
Minder runderen
(25 juli 2000)
Naakt op de roltrap
(18 juli 2000)
Betutteling onder vuur
(11 juli 2000)
'Geleende' kunst in de reclame
(4 juli 2000)
Welk chocolaatje eet De Cock?
(27 juni 2000)
Sensationele bierreclame
(20 juni 2000)
Vijf seconden energie
(13 juni 2000)
Het ons-gevoel van bier
(6 juni 2000)
Weg met het opgeheven vingertje
(30 mei 2000)
Boze baby's komen verder
(23 mei 2000)
Anti-reclame beloond
(16 mei 2000)
Door de ogen van een MS-patient
(9 mei 2000)
Plassende voetbalfans
(2 mei 2000)
Vindingrijke omroepen
(25 april 2000)
Hitler rukt op in de reclame
(18 april 2000)
Schnabbelende sterren
(11 april 2000)
1943
(4 april 2000)
Greenaway's stokpaardjes
(28 maart 2000)
Leuk, niet suf
(21 maart 2000)
Spijkerbroeken-flauwekul
(14 maart 2000)
Levende doden
(7 maart 2000)
Reclame als waarschuwing
(29 februari 2000)
Goeiedag en 25 mille in de knip
(22 februari 2000)
Peter-Jan en de tere kinderziel
(15 februari 2000)
Tekenen des tijds
(8 februari 2000)
Tekenen des tijds
(1 februari 2000)
Reclameheld van de eeuw
(1 februari 2000)
Reclame zonder glamour
(25 januari 2000)
Levende reclame
(18 januari 2000)
Gesnoerde monden
(11 januari 2000)
Naadloos over naar de koffie
(4 januari 2000)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad