U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Kan Verona de Expo redden?

HENK VAN GELDER
Ze staat vol bewondering bij de gestapelde landschappen van het Nederlandse paviljoen, ligt te zonnen op het jacht nabij het paviljoen van Monaco en zit samen met Peter Ustinov in een buggy die over een grote voetgangersbrug raast. Zo vestigt de ravissante Verona Feldbusch, de bestbetaalde tv-presentatrice van Duitsland, sinds vorige week de aandacht van de Duitse kijker op de Expo 2000, de wereldtentoonstelling in Hannover die in ernstige financiële moeilijkheden verkeert.

Met een serie van zes nieuwe spotjes tracht de organisatie nu te redden wat er te redden valt. Sinds het terrein op 1 juni zijn poorten opende, hadden er dagelijks zo'n 250.000 bezoekers moeten komen om uit de kosten te komen. In werkelijkheid waren dat er tot dusver hoogstens 81.000. Als dat zo doorgaat, is er straks een verlies van minstens twee miljard gulden. Niemand weet wie daarvoor zal moeten opdraaien. En ook weet niemand wat de oorzaak is van de tegenvallende belangstelling. In zulke gevallen krijgt de reclame meestal de schuld.

Voordat de Expo begon, draaide er in Duitsland een reclamecampagne onder het motto: "Vanaf 1 juni leren we weer ons te verbazen", maar die is intussen afgeschreven. Volgens de Expo-directie ging er te veel educatie en te weinig Spa van uit. Het werd tijd voor een drastische maatregel, die in de Duitse pers is omschreven als een wanhoopsoffensief. Het reclamebureau DDB, werkzaam voor grote opdrachtgevers als Volkswagen, Moulinex, Schwarzkopf en Henkel, kreeg de opdracht tussentijds een nieuwe campagne te maken. Voor de Duitse markt was 50 miljoen mark beschikbaar, voor het buitenland 20 miljoen.

Het resultaat is een campagne 'tussen de polen fun en future', verkondigde DDB-directeur Paul Steentjes (een Nederlander) op de persconferentie over de nieuwe actie. Als middelpunt fungeert de 32-jarige Verona Feldbusch, die in Duitsland faam verwierf door een schalks-erotisch programma te presenteren en nu haar hoop op een Hollywood-carrière heeft gevestigd. Ze is hier gekoppeld aan de grote acteur en verhalenverteller Peter Ustinov (79), wiens reputatie als polyglot en wijsgeer aan de spotjes een air van allure en betrouwbaarheid moet verlenen. Samen spelen ze - onder regie van niemand minder dan de cineast Wim Wenders - in zes filmpjes die in vier dagen werden opgenomen, want er was haast bij. DDB moest binnen twee weken met een campagnevoorstel komen.

De begeleidende muziek is ontleend aan een succesnummer uit het vooroorlogse Duitse amusementsverleden: "Das gibt's nur einmal, das kommt nie wieder, das ist zu schön um wahr zu sein..." Maar vanzelfsprekend wel in een eigentijds arrangement.

Het resultaat van deze spoedoperatie is in Duitsland inmiddels met gemengde gevoelens ontvangen. De reclame wordt immers nogal overstemd door het gekrakeel over de vraag wie na eind oktober, als de wereldtentoonstelling is afgelopen, met de strop blijft zitten. "De reddingsspots met Feldbusch en Ustinov hebben geen enkele kans zo lang het geworstel van de Expo-leiding verder gaat", oordeelde de Braunschweiger Zeitung in een hoofdredactioneel commentaar. In het buitenland, waar die discussie een minder prominente rol speelt, zullen de filmpjes overigens niet te zien zijn. Om financiële redenen blijft de campagne daar beperkt tot advertenties in kranten en tijdschriften. Men zegt vooral te mikken op de buurlanden Nederland, Italië, Frankrijk en de Scandinavische landen.

"Wij willen op een eenvoudige en populaire manier overbrengen hoeveel pret er te beleven valt", zei Expo-directeur Reinhard Volk op de persconferentie. De vragen over de honorering van Verona Feldbusch en Peter Ustinov bleven onbeantwoord. "We willen niet over honoraria praten", aldus DDB-directeur Paul Steentjes, "maar helemaal zonder geld is dit niet te doen."

NRC Webpagina's
1 AUGUSTUS 2000



Eerder verschenen in deze rubriek:

Minder runderen
(25 juli 2000)
Naakt op de roltrap
(18 juli 2000)
Betutteling onder vuur
(11 juli 2000)
'Geleende' kunst in de reclame
(4 juli 2000)
Welk chocolaatje eet De Cock?
(27 juni 2000)
Sensationele bierreclame
(20 juni 2000)
Vijf seconden energie
(13 juni 2000)
Het ons-gevoel van bier
(6 juni 2000)
Weg met het opgeheven vingertje
(30 mei 2000)
Boze baby's komen verder
(23 mei 2000)
Anti-reclame beloond
(16 mei 2000)
Door de ogen van een MS-patient
(9 mei 2000)
Plassende voetbalfans
(2 mei 2000)
Vindingrijke omroepen
(25 april 2000)
Hitler rukt op in de reclame
(18 april 2000)
Schnabbelende sterren
(11 april 2000)
1943
(4 april 2000)
Greenaway's stokpaardjes
(28 maart 2000)
Leuk, niet suf
(21 maart 2000)
Spijkerbroeken-flauwekul
(14 maart 2000)
Levende doden
(7 maart 2000)
Reclame als waarschuwing
(29 februari 2000)
Goeiedag en 25 mille in de knip
(22 februari 2000)
Peter-Jan en de tere kinderziel
(15 februari 2000)
Tekenen des tijds
(8 februari 2000)
Tekenen des tijds
(1 februari 2000)
Reclameheld van de eeuw
(1 februari 2000)
Reclame zonder glamour
(25 januari 2000)
Levende reclame
(18 januari 2000)
Gesnoerde monden
(11 januari 2000)
Naadloos over naar de koffie
(4 januari 2000)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad