U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Rekeningrijden

Stand van zaken

Politieke achtergronden

Kritiek en alternatieven

Experiment in de Randstad

De techniek

De Stemming

Links

 


Experiment:
in welke stad?

Minister Netelenbos heeft, vanwege de kritiek op het rekeningrijden, voorgesteld eerst een experiment met het spitstarief te houden. Netelenbos heeft daarover lang onderhandeld. In december 1999 was er een principe-akkoord met de gemeente Amsterdam.

Het ging hierbij niet langer om de invoering van een heel kordon met tolpoortjes om de stad, maar om slechts twee punten aan de zuidkant van de stad. Daar moeten poorten met camera's worden opgesteld. Daarnaast zou Amsterdam forse steun van het rijk krijgen om de bereikbaarheid van de stad ook op andere wijze te verbeteren.

Toen bleek dat Netelenbos bereid was diep in de buidel te tasten in ruil voor het rekeningrijden, raakten ook Utrecht en Den Haag geïnteresseerd. Rotterdam, dat meer zag in betaalstroken, vervoegde zich als laatste aan de onderhandelingstafel met de minister.

Lees ook:
Minister: invoering tolwegen gefaseerd
Minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) heeft eind vorige week voorgesteld het rekeningrijden in fasen in de Randstad in te voeren, bij voorbeeld eerst in een of twee steden. Ze deed dat in een uitgelekte brief aan haar collega's in het kabinet.
(10 mei 1999)

Vier grote steden willen geen kleine proef met rekeningrijden
De vier grote steden voelen niets voor een bescheiden proef met rekeningrijden, zoals minister Netelenbos het kabinet heeft voorgesteld.
(11 mei 1999)

  • Amsterdam/Noord-Holland
  • Rotterdam
  • Den Haag
  • Utrecht
  • Overig

  • NRC Webpagina's
    19 mei 2000

    Den Haag

        Bovenkant pagina

    NRC Webpagina's © NRC Handelsblad