De techniek van het rekeningrijden
Bij het rekeningrijden betalen automobilisten een heffing. Die heffing kan op twee manieren worden geïnd. Ten eerste kunnen 'vaste klanten' een kastje, een zogeheten transponder, in hun auto laten aanbrengen, uitgerust met een chipkaart. Elektronische apparatuur in een poort boven de weg zoekt vervolgens contact met het kastje en boekt bij elke passage vijf gulden af van de chipkaart. Zo'n transponder is tegen een aanschafprijs van 65 gulden te krijgen, in het begin eventueel ook tegen een door de overheid gesubsidieerde introductieprijs van 25 gulden.
Wie geen kastje in de auto heeft of wiens chipkaart onvoldoende saldo bevat, betaalt op een andere wijze. Een camera registreert hun kentekenplaat, waarna de eigenaar van de auto een acceptgirokaart thuis gestuurd krijgt. Door de hogere administratiekosten moeten zij zeven gulden per rit betalen.
Lees ook:
Vijf piek chippen onder de tolpoort
Drie grote steden sloten inmiddels een principeakkoord met minister Netelenbos over rekeningrijden. Wat staat de weggebruikers te wachten?
(18 februari 2000)
'Rijden op rekening is slecht berekend'
De ministeries van Verkeer en Waterstaat en Financiën zijn tot nu toe aan de optimistische kant geweest met hun berekeningen omtrent de kosten en baten van de invoering van het rekeningrijden.
(5 januari 2000)
Meetapparaat mist 1 op de 1.000 auto's
Uit proeven met rekeningrijden op de A12 bij De Meern eerder dit jaar is gebleken dat er bij minder dan één op de duizend passerende auto's iets misging met de elektronische betaling. Dit heeft minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) gisteren de Tweede Kamer laten weten.
(24 augustus 1999)
Kilometerheffing nieuw wapen in strijd tegen files
Automobilisten worden vanaf 2004 per kilometer afgerekend, kondigde minister Netelenbos (Verkeer) deze week aan.
(28 juni 1999)
Begin proef elektronisch heffen van tol
Bij het Utrechtse Harmelen zijn gisteren de eerste experimenten begonnen met het rekeningrijden. Zo'n vierhonderd vrijwilligers, die elke dag over de A12 richting Utrecht rijden, werken er aan mee.
(2 februari 1999)
'Kastje kan niet op motor'
Het is de vraag of motorrijders het electronische betaalapparaatje voor rekeningrijden in hun voertuig kwijt kunnen. Dat zegt de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Verenigingen (KNMV).
(2 februari 1999)