U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Rekeningrijden

Stand van zaken

Politieke achtergronden

Kritiek en alternatieven

Experiment in de Randstad

De techniek

De Stemming

Links

 


  • Utrecht stemt weer tegen plan voor tolpoorten (13 oktober 2000)
  • Akkoord tolrijden ergert raad van Utrecht (18 februari 2000)
  • Akkoord over tolpoorten bij Den Haag en Utrecht (17 februari 2000)
  • 'Tolpoorten ook in Utrecht (15 december 1999)
  • Ook Utrecht wil geen tolwegen (12 november 1999)
  • Utrecht dubt over tolpoort voor auto (13 oktober 1999)

    Utrecht stemt weer tegen plan voor tolpoorten

    Door een onzer redacteuren
    DEN HAAG, 13 OKT. De Utrechtse gemeenteraad heeft gisteren opnieuw de anti-fileplannen van minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) afgewezen. Een kleine meerderheid in de raad kan zich niet verenigen met de invoering van het rekeningrijden, zoals de minister wenst.

    Het niet meedoen van Utrecht betekent een gevoelige klap voor het zogenoemde Bereikbaarheidsoffensief Randstad van het kabinet, omdat zich juist bij Utrecht altijd veel files vormen. Utrecht, dat de plannen dit jaar inmiddels al drie keer heeft afgestemd, riskeert met zijn weigering het verlies van talrijke investeringen in de eigen infrastructuur.

    Netelenbos zei gisteren overigens bij de ondertekening van overeenkomsten met Amsterdam, Den Haag en Rotterdam in het Haagse hotel Des Indes dat ze Utrecht nog tot januari geeft om van mening te veranderen. De Utrechtse gemeenteraad wil zich later dit jaar weer over de kwestie buigen, wanneer de Tweede Kamer naar verwachting ook zijn fiat heeft gegeven aan de plannen van Netelenbos. De drie andere stadsgewesten zetten gisteren, evenals vertegenwoordigers van de provincies Noord- en Zuid-Holland, hun handtekening onder convenanten met de minister. Deze voorzien onder meer in de invoering van de nog steeds omstreden tolpoorten op enkele belangrijke toegangswegen in de buurt van de grote steden. Een twee jaar durende proef hiermee zal uiterlijk in 2003 beginnen. Daarnaast zal er zowel bij Rotterdam als Amsterdam worden geëxperimenteerd met een betaalstrook op de snelweg.

    Het departement van Verkeer en Waterstaat gaf gisteren een studie vrij, die stelt dat het aantal verloren uren in de files in de Randstad met 20 procent zal dalen, als de plannen van Netelenbos integraal, dat wil zeggen met Utrecht erbij, worden uitgevoerd. Zonder de tolpoorten zou dat effect 90 procent minder zijn.

    In ruil voor hun medewerking aan het rekeningrijden, ook wel spitstarief genoemd, kunnen de deelnemende stadsgewesten rekenen op forse investeringen in nieuwe wegen en het openbaar vervoer. Zo kan Amsterdam met de steun van Netelenbos beginnen met de aanleg van de Tweede Coentunnel. Rotterdam kan, al dan niet met steun van het bedrijfsleven, verbeteringen aanbrengen langs de A13, de A16 en de A15. Als het bedrijfsleven meebetaalt, kan mogelijk eindelijk ook het ontbrekende stuk van de A4 van Schiedam naar Delft worden aangelegd. Rotterdam en Den Haag kunnen voorts een nieuwe impuls geven aan de ontwikkeling van RandstadRail, een soort sneltram tussen beide steden. De regio Haaglanden om Den Haag kan daarnaast geld uittrekken voor een ingrijpende modernisering van het Haagse Centraal Station alsook voor de weginfrastructuur rond de stad. Voorts komt er sneller geld vrij voor de nieuwe spoortunnel onder het centrum van Delft en voor de Rijn- Gouwelijn.

    Bovenkant pagina

    Akkoord tolrijden ergert raad van Utrecht

    Door een onzer redacteuren
    DEN HAAG, 18 FEBR. De Utrechtse gemeenteraad heeft gisteravond in meerderheid geërgerd gereageerd op het beginselakkoord over de invoering van het rekeningrijden dat de regio Utrecht woensdag met minister Netelenbos sloot. Zowel de collegepartijen VVD en CDA als Leefbaar Utrecht van de oppositie stelden dat het stadsbestuur ten onrechte was voorbijgegaan aan een motie van de raad uit december. Daarin werd het rekeningrijden afgewezen. Vooral burgemeester Brouwer (PvdA) en wethouder Kernkamp (D66) krijgen veel kritiek te verduren. De fracties van de PvdA, GroenLinks, D66 en de ChristenUnie zijn wel voor deze methode van filebestrijding.

    Eerder al hadden ook de omliggende gemeenten en de provincie Utrecht zich tegen het rekeningrijden verklaard. Ook de Utrechtse Kamer van Koophandel verklaarde gisteren diep teleurgesteld te zijn over de dreigende komst van de tolpoorten.

    In de regio rond Den Haag zijn de reacties op een soortgelijk akkoord over rekeningrijden tot dusverre minder heftig geweest. Anders dan in Utrecht staat er geen spoeddebat op de agenda over de kwestie. De partijen in Den Haag wachten af hoe de afspraken zullen worden uitgewerkt. Ze behouden zich wel het recht voor de afspraken met de minister alsnog af te wijzen. Vooral de VVD heeft dit laatste onderstreept.

    Intussen toonde zowel minister Netelenbos als het stadsbestuur van Rotterdam zich gisteren optimistisch over de kans dat ze een overeenkomst zouden kunnen bereiken over een `bereikbaarheidspakket' voor de Maasstad en omstreken. Rotterdam blijft echter vooralsnog tegen het rekeningrijden.

    Bovenkant pagina

    Akkoord over tolpoorten bij Den Haag en Utrecht

    Door een onzer redacteuren
    DEN HAAG, 17 FEBR. Minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) heeft gisteren een beginselakkoord bereikt met de stadsregio's Den Haag en Utrecht over de invoering van het rekeningrijden. In december was er al een soortgelijke overeenkomst met de regio Amsterdam gesloten over deze methode van filebestrijding tijdens de ochtendspits.

    Met Rotterdam is er nog geen overeenkomst. De stad is echter niet langer categorisch tegen de invoering van tolpoortjes, al houdt ze vooralsnog vast aan betaalstroken. Door dat laatste behoudt de automobilist een keuze of hij al dan niet betaald wil rijden, betoogt de stad. Netelenbos houdt echter vast aan de introductie van de tolpoorten. Beide zijden zijn niettemin optimistisch over de afloop van de lopende besprekingen, aldus een woordvoerder van de gemeente Rotterdam vanmorgen.

    De tolpoortjes in de regio Utrecht komen volgens de overeenkomst waarschijnlijk te staan op de A2 bij Breukelen, op de A2 bij Vianen en op de A27 bij Everdingen. Bij Den Haag zullen er op de A12 tolpoortjes komen, al staat de exacte locatie nog niet vast. De regio Den Haag zal daarnaast op één andere nog nader te bepalen snelweg rekeningrijden invoeren. In de regio Amsterdam komen de poortjes op de A2 en de A4 ten zuiden van de stad, maar de precieze plaats is nog niet bekend.

    De overeenkomsten, die bedoeld zijn voor een proefperiode van twee jaar, zullen de komende weken nader worden uitgewerkt. Daarna moeten de betrokken gemeenteraden (ook die van de randgemeenten), de Provinciale Staten, het kabinet en de Tweede Kamer er nog hun fiat aangeven. Zowel in Utrecht als Zuid-Holland leeft er nog veel verzet tegen de tolplannen, terwijl ook Noord-Holland er nog niet voor is gewonnen.

    Net als de regio Amsterdam kunnen ook de regio's van Den Haag en Utrecht in ruil voor het rekeningrijden aanzienlijke fondsen tegemoet zien om hun bereikbaarheid te vergroten. Netelenbos heeft hun elk een bijdrage van maximaal 250 miljoen gulden voor het zogeheten regionaal mobiliteitsfonds in het vooruitzicht gesteld, mits de regio's zelf een even groot bedrag in het fonds stoppen.

    Daarnaast zegt ze de regio's toe dat deze ook de opbrengsten van het rekeningrijden mogen houden, naar schatting tussen de veertig en zestig miljoen gulden per regio per jaar. Dat laatste is in strijd met de wensen van de Tweede-Kamerfracties van VVD en PvdA. Die verklaarden dinsdag nog dat ze willen dat de opbrengsten naar álle burgers worden teruggesluisd. Ze beroepen zich daarbij op het regeerakkoord.

    Minister Zalm (Financiën) bood Netelenbos de helpende hand. Weliswaar vond ook hij dat de regio's die opbrengsten niet mogen krijgen, maar volgens hem kunnen de regio's in plaats daarvan geld krijgen uit het Fonds Economische Structuurversterking (FES), waarin onder andere de aardgasbaten belanden. De opbrengsten van het rekeningrijden wil Zalm liever gebruiken voor een verlaging van de motorrijtuigenbelasting.

    Ook de overige middelen, die Netelenbos nodig heeft om aan haar verplichtingen tegenover de regio's te voldoen, zouden uit het FES kunnen komen. ,,Met de huidige hoogte van de olieprijzen zal dat geen probleem zijn', aldus een woordvoerder van Zalm vanmorgen.

    Rotterdam is nu de enige grote stad in de Randstad die nog geen overeenkomst heeft bereikt met de minister. Het niet meedoen van Rotterdam zou eventueelconsequenties kunnen hebben voor de bereidheid van Den Haag en omgeving om mee te doen. Eerder had de regio Haaglanden verklaard dat het uit concurrentieoverwegingen slechts mee wilde doen aan rekeningrijden als Rotterdam dat ook deed.

    Bij het rekeningrijden in de ochtendspits zullen de automobilisten onder poorten doorrijden, waarbij er via een betaalbox in hun auto vijf gulden van hun rekening zal worden afgeboekt. Bij auto`s, die niet met een betaalbox zijn uitgerust, zullen camera's in de poorten het kenteken van het voertuig vastleggen, waarna de automobilist een rekening van zeven gulden thuis kan verwachten. De betaalboxen zullen in principe 65 gulden per stuk kosten. Gedurende het eerste half jaar zijn ze met subsidies voor 25 gulden verkrijgbaar.

    Bovenkant pagina

    Rekeningrijden A4 / A2
    'Tolpoorten ook in Utrecht'

    Door een onzer redacteuren
    DEN HAAG/AMSTERDAM, 15 DEC. Naast Amsterdam zal waarschijnlijk ook in Utrecht het rekeningrijden worden ingevoerd. Besprekingen tussen minister Netelenbos (Verkeer) en vertegenwoordigers uit de regio Utrecht zijn vanmorgen goed verlopen.

    ,,Er is een basis om verder te praten', zegt de woordvoerder van de Bestuurlijke Regio Utrecht. Een woordvoerster van het ministerie stelde dat de besprekingen in ,,een ver gevorderd stadium' zijn.

    Utrecht heeft in het gesprek aangegeven welke maatregelen er genomen moeten worden om de files aan te pakken, zoals het verbreden van wegen. Ook de bereikbaarheid van de nieuwe woonwijk Leidsche Rijn is een belangrijk punt voor Utrecht. Wethouder H. Kernkamp (Verkeer) laat weten het gisteren gesloten akkoord tussen de regio Amsterdam en Netelenbos ,,verfrissend' te vinden omdat het niet is gefixeerd op het rekeningrijden, maar op een aanpak van de grote knelpunten.

    Het akkoord tussen Netelenbos en Amsterdam is verdeeld ontvangen. In de Tweede Kamer spreekt de VVD van ,,omkoping'. Ook GroenLinks en het CDA vinden de prijs die Netelenbos moet betalen veel te hoog. D66 en PvdA zijn wel tevreden. In de Amsterdamse gemeenteraad zijn de reacties verdeeld. Vooral de VVD is kritisch, omdat ze vreest voor sluipverkeer.

    De Amsterdamse Kamer van Koophandel noemt het akkoord ,,te mooi voor woorden', met name omdat de aanleg van de Tweede Coentunnel en de Westrandweg dichterbij lijkt dan ooit. De Scheepvaart- en Industrievereniging Noordzeekanaalvereniging is niet positief. Voortzitter E. Storm spreekt van ,,vage afspraken' en vreest ,,tolfiles'.

    De ANWB, ooit initiatiefnemer van een felle campagne tegen de elektronische tolheffing, noemt de plannen bepreekbaar. De milieubeweging, die aanvankelijk voor rekeningrijden was, toonde zich teleurgesteld wegens de nadruk in het akkoord op nieuwe infrastructuur.

    De Amsterdamse zorgsector reageert fel. ,,Dit is een enorme klap', zegt directeur A. van Elzakker van de `koepel' SIGRA. Omdat instellingen werknemers niet kunnen compenseren voor het rekeningrijden vreest hij dat mensen elders aan de slag gaan.

    Bovenkant pagina

    Ook Utrecht wil geen tolwegen

    Door een onzer redacteuren
    UTRECHT, 12 NOV. De gemeenteraad van Utrecht heeft zich vannacht uitgesproken tegen een proef met rekeningrijden rond de stad. Volgens een krappe meerderheid in de raad ontbreekt het maatschappelijk draagvlak om Utrecht als `proefstad' voor het rekeningrijden te gebruiken. De gemeenteraad is er bovendien niet van overtuigd dat rekeningrijden een effectief middel is om files te bestrijden.

    Het college van burgemeester en wethouders van Utrecht heeft in de afgelopen maanden enkele malen overlegd met het ministerie van Verkeer en Waterstaat over een proef met rekeningrijden. Utrecht stelde daarbij enkele voorwaarden, onder andere dat Amsterdam, Rotterdam en Den Haag ook zouden deelnemen aan het experiment. Deze steden tonen echter weinig enthousiasme voor het rekeningrijden.

    Minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) wilde het rekeningrijden oorspronkelijk permanent invoeren rond de vier grote steden, maar na protesten liet de minister dit voornemen varen en besloot zij tot experimenten in een of meer van de vier grote steden.

    Vooralsnog is het haar niet gelukt met een van de steden een overeenkomst over de invoering te sluiten. Het overleg met de steden zit vast omdat geen van de vier steden als proefkonijn wil fungeren. Netelenbos kreeg vorige week van de Tweede Kamer tot 31 maart volgend jaar de tijd om te werken aan de invoering van een proef met rekeningrijden.

    Over de status van de onderhandelingen wil het ministerie geen mededelingen doen. De gesprekken met Utrecht en Amsterdam leken tot nog toe het verst gevorderd.

    Als Netelenbos er niet in slaagt een overeenkomst met een van de steden te sluiten, kan zij een stad aanwijzen voor de proef met het rekeningrijden.

    Bovenkant pagina

    Utrecht dubt over tolpoort voor auto

    Door een onzer redacteuren
    DEN HAAG, 13 OKT. De gemeente Utrecht is bereid tot nieuw overleg met minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) over de invoering van het rekeningrijden in en om de stad. Binnenkort zullen beide partijen elkaar spreken.

    Netelenbos voert ook al maandenlang onderhandelingen met de gemeente Amsterdam over de invoering van het rekeningrijden in en om de hoofdstad. Het is echter nog onzeker of beide partijen het eens kunnen worden over de invoering van deze omstreden maatregel om de files terug te brengen.

    Een woordvoerder van de minister erkende vanmorgen dat de contacten met Utrecht nog ,,erg pril' zijn. ,,We staan er positief tegenover maar het is nog even afwachten wat er allemaal uit de gesprekken zal komen.'

    Een zegsman van de gemeente Utrecht ontkende overigens berichten als zou het gemeentebestuur al hebben besloten om het rekeningrijden in te voeren. Het gaat slechts om de bereidheid tot overleg.

    De stad houdt nog steeds vast aan enkele strikte voorwaarden. Een daarvan is dat het rekeningrijden niet alleen in Utrecht maar tegelijkertijd in de hele Randstad van kracht wordt. Het lijkt op dit moment zeer onwaarschijnlijk dat het zover zal komen.

    Het was aanvankelijk wel de bedoeling van het kabinet om al gedurende deze kabinetsperiode het rekeningrijden in te voeren rond alle vier grote steden in de Randstad. Na een golf van protesten van autobezitters, waarbij vooral de ANWB en het dagblad De Telegraaf zich onderscheidden, besloot Netelenbos dit voornemen echter te laten varen. In plaats daarvan zou er eerst in één of meer steden met rekeningrijden worden geëxperimenteerd.

    Het ministerie en de gemeente Utrecht spraken elkaar intussen vanmorgen tegen over de vraag wie het initiatief had genomen voor het nieuwe contact. Volgens Verkeer en Waterstaat was dat ditmaal van Utrecht uitgegaan. Een woordvoerder van de stad daarentegen zei dat dit op aandrang van het departement geschiedde.

    Bovenkant pagina

  • NRC Webpagina's
    18 februari 2000

    Den Haag

        Bovenkant pagina

    NRC Webpagina's © NRC Handelsblad