|
|
Bedrijven Den Haag bezorgd over tolpoorten
Door een onzer redacteuren
Mooren zegt dat hij begin deze maand een concept van het stadsgewest in handen kreeg, waarop naast de reeds geplande drie poorten op de A4, de A12 en de A13 nog eens twaalf poorten voorkomen op wegen die naar deze snelwegen leiden. Deze tolpoorten zijn bedoeld om sluipverkeer tegen te gaan, dat zich aan het rekeningrijden wil onttrekken. Het betreft hier overigens een plan van het stadsgewest zelf, waarover Netelenbos zelf geen directe zeggenschap heeft. Behalve tolpoorten overweegt Haaglanden ook op veertien plaatsen verkeersbelemmerende maatregelen te nemen, zoals het aanleggen van verkeersdrempels. Op sommige routes zou de weg zelfs dienen te worden afgesloten. aldus Mooren. Het gezamenlijke bedrijfsleven heeft hierom een protestbrief opgesteld aan de gemeente Den Haag en aan het stadsgewest. "De tweejarige proef met rekeningrijden dreigt volledig uit de hand te lopen", schrijven de bedrijven onder meer. Volgens de werkgevers dreigen zo ook mensen die in de spits niet op de hoofdwegen komen het slachtoffer te worden van het rekeningrijden. Mooren stelt dat er in de drie andere stadsregio's waar het rekeningrijden bij wijze van proef over een paar jaar zal worden ingevoerd nog geen sprake is van extra tolpoorten op het onderliggend wegennet. Volgens hem isoleert de regio-Den Haag zich door met zo'n uitgebreid netwerk van tolpoorten te komen. Amsterdam maakte dinsdag bekend dat er een tolpoort zal komen op de A2 tussen Abcoude en het knooppunt Holendrecht en op de A4 bij het knooppunt Badhoevedorp. Over een poort bij Schiphol wordt nog gedelibereerd. Het is overigens niet uitgesloten dat er ook in de regio- Amsterdam nog meer poorten en verkeersbelemmerende maatregelen zullen komen. De andere steden, Utrecht en Rotterdam, hebben nog geen opening van zaken gegeven over hun plannen voor het rekeningrijden. Ze hebben daarvoor nog tot 1 oktober de tijd gekregen van minister Netelenbos.
Akkoord over tolpoorten bij Den Haag en Utrecht
Door een onzer redacteuren Met Rotterdam is er nog geen overeenkomst. De stad is echter niet langer categorisch tegen de invoering van tolpoortjes, al houdt ze vooralsnog vast aan betaalstroken. Door dat laatste behoudt de automobilist een keuze of hij al dan niet betaald wil rijden, betoogt de stad. Netelenbos houdt echter vast aan de introductie van de tolpoorten. Beide zijden zijn niettemin optimistisch over de afloop van de lopende besprekingen, aldus een woordvoerder van de gemeente Rotterdam vanmorgen. De tolpoortjes in de regio Utrecht komen volgens de overeenkomst waarschijnlijk te staan op de A2 bij Breukelen, op de A2 bij Vianen en op de A27 bij Everdingen. Bij Den Haag zullen er op de A12 tolpoortjes komen, al staat de exacte locatie nog niet vast. De regio Den Haag zal daarnaast op één andere nog nader te bepalen snelweg rekeningrijden invoeren. In de regio Amsterdam komen de poortjes op de A2 en de A4 ten zuiden van de stad, maar de precieze plaats is nog niet bekend. De overeenkomsten, die bedoeld zijn voor een proefperiode van twee jaar, zullen de komende weken nader worden uitgewerkt. Daarna moeten de betrokken gemeenteraden (ook die van de randgemeenten), de Provinciale Staten, het kabinet en de Tweede Kamer er nog hun fiat aangeven. Zowel in Utrecht als Zuid-Holland leeft er nog veel verzet tegen de tolplannen, terwijl ook Noord-Holland er nog niet voor is gewonnen. Net als de regio Amsterdam kunnen ook de regio's van Den Haag en Utrecht in ruil voor het rekeningrijden aanzienlijke fondsen tegemoet zien om hun bereikbaarheid te vergroten. Netelenbos heeft hun elk een bijdrage van maximaal 250 miljoen gulden voor het zogeheten regionaal mobiliteitsfonds in het vooruitzicht gesteld, mits de regio's zelf een even groot bedrag in het fonds stoppen. Daarnaast zegt ze de regio's toe dat deze ook de opbrengsten van het rekeningrijden mogen houden, naar schatting tussen de veertig en zestig miljoen gulden per regio per jaar. Dat laatste is in strijd met de wensen van de Tweede-Kamerfracties van VVD en PvdA. Die verklaarden dinsdag nog dat ze willen dat de opbrengsten naar álle burgers worden teruggesluisd. Ze beroepen zich daarbij op het regeerakkoord. Minister Zalm (Financiën) bood Netelenbos de helpende hand. Weliswaar vond ook hij dat de regio's die opbrengsten niet mogen krijgen, maar volgens hem kunnen de regio's in plaats daarvan geld krijgen uit het Fonds Economische Structuurversterking (FES), waarin onder andere de aardgasbaten belanden. De opbrengsten van het rekeningrijden wil Zalm liever gebruiken voor een verlaging van de motorrijtuigenbelasting. Ook de overige middelen, die Netelenbos nodig heeft om aan haar verplichtingen tegenover de regio's te voldoen, zouden uit het FES kunnen komen. ,,Met de huidige hoogte van de olieprijzen zal dat geen probleem zijn', aldus een woordvoerder van Zalm vanmorgen. Rotterdam is nu de enige grote stad in de Randstad die nog geen overeenkomst heeft bereikt met de minister. Het niet meedoen van Rotterdam zou eventueelconsequenties kunnen hebben voor de bereidheid van Den Haag en omgeving om mee te doen. Eerder had de regio Haaglanden verklaard dat het uit concurrentieoverwegingen slechts mee wilde doen aan rekeningrijden als Rotterdam dat ook deed. Bij het rekeningrijden in de ochtendspits zullen de automobilisten onder poorten doorrijden, waarbij er via een betaalbox in hun auto vijf gulden van hun rekening zal worden afgeboekt. Bij auto`s, die niet met een betaalbox zijn uitgerust, zullen camera's in de poorten het kenteken van het voertuig vastleggen, waarna de automobilist een rekening van zeven gulden thuis kan verwachten. De betaalboxen zullen in principe 65 gulden per stuk kosten. Gedurende het eerste half jaar zijn ze met subsidies voor 25 gulden verkrijgbaar. Mits beter bereikbaar Den Haag wil nu ook tolpoorten
Door een onzer redacteuren Dit heeft een woordvoerder van de gemeente Den Haag vanmorgen verklaard. Tot voor kort was Den Haag sterk tegen het rekeningrijden gekant en nog steeds lopen de bestuurders van de stad op zichzelf niet warm voor deze methode van filebestrijding. Hierbij kunnen automobilisten tijdens de ochtendspits de stad slechts via elektronische betaalpoortjes bereiken. Maar na het beginselakkoord dat Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) in december met de regio Amsterdam bereikte, waarbij ze in ruil voor medewerking aan het rekeningrijden veel geld voor nieuwe infrastructuur ter beschikking stelde, nam de interesse in Den Haag plotseling toe. ,,Voor ons vormt dit een basis om nog eens met minister Netelenbos om de tafel te gaan zitten', aldus de woordvoerder. Gisteren bespraken de wethouders van verkeer van de vier grote steden in Den Haag de vervoersproblematiek in de Randstad met elkaar. Het rekeningrijden was daarbij een van de onderwerpen die de revue passeerden. Alleen de Rotterdamse wethouder bleef zeer afhoudend voor wat betreft het rekeningrijden. Hij stelde dat betaalstroken een beter middel zouden vormen om de mobiliteitsproblemen in de eigen regio op te lossen dan tolpoortjes. Hoewel de vier wethouders hun plannen bij voorkeur op elkaar zullen afstemmen, besloten ze toch hun onderhandelingen over het invoeren van het rekeningrijden met Netelenbos elk afzonderlijk te voeren. De onderhandelingen tussen de regio Amsterdam en het ministerie van Verkeer en Waterstaat om een definitief akkoord te bereiken zijn nog in volle gang. Daarbij deed de overigens niet direct bij het overleg betrokken Amsterdamse Kamer van Koophandel vanmorgen een duit in het zakje door te verklaren dat ze ,,mordicus tegen het rekeningrijden' is. Alleen een aanpak waarbij de automobilist een keuze houdt, bij voorbeeld via betaalstroken, is voor de Kamer van Koophandel aanvaardbaar, liet een zegsman weten. Vorige maand had de Kamer zich nog positiever over het beginselakkoord geuit, al maakte ze ook toen het voorbehoud dat er nog veel afhing van de uitwerking. De onderhandelingen van de regio Utrecht, die op het moment na Amsterdam als de meest waarschijnlijke kandidaat voor het rekeningrijden wordt beschouwd, lopen nog. Een woordvoerder van de gemeente noemde de sfeer ,,constructief'. Geld voor tramtunnel in ruil voor tolproef Door een onzer redacteuren ROTTERDAM, 2 DEC. Minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) is bereid de financiële tegenvallers bij de bouw van de Haagse tramtunnel te compenseren, mits Den Haag instemt met een proef voor rekeningrijden. Dit heeft zij gisteren verklaard. Het college van B en W in Den Haag wil nog niet op de suggestie van Netelenbos reageren. De gemeenteraad is verontwaardigd over haar voorstel. Gisteren werd bekend dat de bouw van de tramtunnel met enkele jaren is vertraagd door lekkages. De extra kosten bedragen vijftig à negentig miljoen gulden. Het CDA in de Haagse gemeenteraad vindt de uitspraken ,,een vorm van politieke chantage' CDA-raadslid M. Smits: ,,Geen enkele grote gemeente zit te wachten op rekeningrijden. Iedere gemeente zou dus gelijke kansen moeten krijgen.' De PvdA vindt dat rekeningrijden en de financiële problemen rond de tramtunnel uit elkaar moeten worden gehouden. ,,Ik zie geen verband tussen onze problemen en die van de minister', aldus fractievoorzitter A. Hilhorst. De VVD noemt het idee van de minister ,,geen sterk bod'. Volgens raadslid P. Smit geeft de minister hiermee aan dat de inhoudelijke argumenten voor rekeningrijden zijn uitgeput. ,,Het is niet charmant dat minister Netelenbos op deze manier misbruik maakt van de situatie. Toch zijn we er ons van bewust dat we nu de onderliggende partij zijn, dus misschien moeten we toch met eens met elkaar rond de tafel zitten', aldus Smit. GroenLinks is voorstander van rekeningrijden, maar vindt het idee van Netelenbos ,,dicht tegen chantage aanliggen'. GroenLinks vindt dat VVD-wethouder H. Meijer tijdelijk de leiding van het tramtunnelproject moet afstaan aan zijn collega P. Noordanus (PvdA).
|
NRC Webpagina's 27 juli 2000
|
Bovenkant pagina |
|