U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Rekeningrijden

Stand van zaken

Politieke achtergronden

Kritiek en alternatieven

Experiment in de Randstad

De techniek

De Stemming

Links

 


  • Eindhoven presenteert eigen plan met rekeningrijden (22 mei 2000)
  • Tilburg wil ook wel tolpoorten (1 februari 2000)

    Eindhoven presenteert eigen plan met rekeningrijden

    Door een onzer redacteuren
    DEN HAAG, 22 MEI. Eindhoven komt binnenkort met een eigen plan tegen de files, waarvan ook rekeningrijden deel uit zou kunnen maken. Dit heeft burgemeester Welschen gisteren in een gesprek voor de televisie verklaard.

    Welschen wees erop dat Eindhoven de plaats is die buiten de Randstad het ernstigste fileprobleem kent. De burgemeester kondigde aan binnen twee tot vier weken een uitgewerkt plan te zullen voorleggen aan Minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat). ,,Wij willen meedoen aan varianten van rekeningrijden'', aldus Welschen. Het is overigens nog onzeker of zulke plannen op steun kunnen rekenen van de Eindhovense raad.

    Netelenbos presenteerde vrijdag een omvangrijk plan om de files in de Randstad te beteugelen. Een van de onderdelen hiervan is de invoering op experimentele basis van het rekeningrijden. Ook zal er een proef beginnen met betaalstroken. Voorts kondigde ze forse investeringen van overheidswege aan in verbeteringen in de weg- en spoorweginfrastructuur. Eindhoven komt in deze plannen niet voor.De plannen van Netelenbos, waarmee in totaal ruim elf miljard gulden aan overheidsgeld is gemoeid, zijn dit weekeinde met wisselend enthousiasme begroet. De grootste coalitiepartijen, PvdA en VVD, toonden zich tevreden over de plannen van Netelenbos. D66 daarentegen had graag meer aandacht voor openbaar vervoer gezien in verhouding tot de nieuwe fondsen voor wegen.

    Het CDA herhaalde nog eens dat ze rekeningrijden afwijst. Ook ergeren de christen-democraten zich aan het feit dat Netelenbos haar plannen als een ‘totaalpakket' presenteert. Ze wensen de mogelijkheid te behouden afzonderlijke maatregelen af te wijzen. GroenLinks verweet in het bijzonder PvdA en D66 ,,een bittere asfaltpil'' te hebben geslikt.

    Bovenkant pagina

    Tilburg wil ook wel tolpoorten

    Door een onzer redacteuren
    ROTTERDAM, 1 FEBR. Burgemeester J. Stekelenburg van Tilburg is voor het invoeren van rekeningrijden in zijn gemeente. Dat schrijft hij in het vandaag verschenen nummer van het blad Natuur en Milieu, orgaan van de gelijknamige stichting.

    ,,Het is dat het me niet gevraagd is, maar ik zou rekeningrijden in Tilburg wel willen', schrijft Stekelenburg in zijn column in het blad.

    Volgens Stekelenburg zouden de opbrengsten van rekeningrijden gebruikt kunnen worden om verkeersknelpunten op te lossen. Hij zou ,,graag een mobiliteitsfonds willen opbouwen om daarmee weer versneld en selectief een aantal infrastructurele knelpunten op te lossen.' Wel legt hij er de nadruk op dat de verkeersproblemen van Tilburg en omgeving nog niet vergelijkbaar zijn met die van de Randstad.

    Stekelenburg denkt dat voor zijn plan voor tolpoorten voldoende draagvlak in Tilburg is. ,,Ik zou aan de tegenstanders goed kunnen uitleggen dat ze dan sparen voor betere bereikbaarheid over de weg en via het openbaar vervoer', aldus burgemeester Stekelenburg, die tevens een prominente partijgenoot is van minister Netelenbos (PvdA, Verkeer en Waterstaat).

    Rekeningrijden staat momenteel gepland op enkele wegen rond Amsterdam. Minister Netelenbos bereikte daar in december een akkoord over met deze regio. Waarschijnlijk wordt het rekeningrijden op de wegen rond de hoofstad eind 2002 ingevoerd. De minister erkende destijds dat Amsterdam `met veel geld' over de streep moest worden getrokken. Amsterdam mag uit de opbrengsten van de tolheffing verkeersproblemen oplossen door het openbaar vervoer te verbeteren en nieuwe wegen aan te leggen, zoals de tweede Coentunnel en de Westelijke Randweg.

    Minister Netelenbos is ook nog in gesprek met Rotterdam en Den Haag over het invoeren van rekeningrijden. In het geval van Den Haag heeft zij gesuggereerd, dat de opbrengsten van rekeningrijden soelaas kunnen bieden bij de voortdurende (financiële) problemen met de tramtunnel.

  • NRC Webpagina's
    22 mei 2000

    Den Haag

        Bovenkant pagina

    NRC Webpagina's © NRC Handelsblad