U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  V O O R P A G I N A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Nederlandse Spoorwegen

FNV

CNV


Toch acties in sommige regio's

Akkoord van NS met de vakbonden

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 29 JAN. De directie van de Nederlandse Spoorwegen en de vakbonden FNV, CNV en VHS hebben vanmorgen een akkoord bereikt waarbij er voor machinisten en conducteurs meer variatie in hun werk komt.

Toch gaan de aangekondigde, zogenoemde publieksvriendelijke, acties in sommige regio's door. Volgens groepen machinisten en conducteurs die zich van de vakbonden hebben afgesplitst en verenigd zijn in 'personeelscollectieven', is het onderhandelingsresultaat "te mager", al gaan zij dit resultaat wel voorleggen aan hun achterban.

Hoofdlijn van het akkoord is dat het rijdend personeel meer variatie krijgt op de trajecten en in functies. Het personeel krijgt de gelegenheid op verscheidene trajecten te rijden, waardoor de vrees voor het 'rondje rond de kerk' volgens de vakbonden ten dele is weggenomen. Verder krijgt iedere werknemer meer mogelijkheden om functies binnen en buiten de NS te combineren; daarbij wordt samenwerking gezocht met streekvervoerders.

De NS en de vakbonden FNV Bondgenoten, CNV Bedrijvenbond en de vakbond voor hoger personeel VHS hopen dat met het akkoord de arbeidsonrust onder het personeel wordt weggenomen. Gelet op de afwijzende houding van de personeelscollectieven is dat nog lang niet zeker. De collectieven opereren onafhankelijk in hun regio. Vaak gefrustreerd door de opstelling van de vakbonden, stellen ze zich hard op tegenover de NS- directie. Een woordvoerder van het Zutphense personeelscollectief noemt het resultaat "lachwekkend".

De hoofdlijn van het vannacht bereikte akkoord zou in de loop van vandaag verder worden uitgewerkt en later deze week worden voorgelegd aan de leden. NS-directeur R. Lantain verwacht dat met de gemaakte afspraken "de belangrijkste zorgen en onzekerheden" bij het rijdend personeel zijn weggenomen.

Het akkoord bevat ook afspraken over de rol die de NS speelt bij de toekomstige openbare aanbesteding van zogenoemde onrendabele lijnen. Bij het personeel bestaat het misverstand dat NS niet wil meebieden op onrendabele lijnen en zo van overtollig personeel wil afkomen. "Wij willen best meebieden", zei NS-directielid Lantain. "Als wij dan een aanbesteding winnen, krijgt het overschot aan personeel op die lijn een andere passende functie binnen ons bedrijf."

Met dit akkoord blijven de partijen binnen de grenzen van het anderhalf jaar geleden gesloten basisakkoord 'Bestemming Klant'. Vooraf gaf de NS al aan niet te willen tornen aan dit plan, waarin het trajectgebonden rijden of 'rondje rond de kerk' is opgenomen. Lantain meent dan ook dat het antivertragingsplan niet in gevaar is gebracht.


Zie ook:

'NS-acties zijn gevolg van groepsproces' (22 december 2000)
Treinstakers beraden zich op nieuwe acties (22 december 2000)
Treinverkeer ligt bijna overal stil (21 december 2000)
'Voor het onderhoud is zo'n staking prettig' (21 december 2000)
WC van de NS trekt alleen nog junks (21 december 2000)
Een treinstaking? Nou en? (21 december 2000)
Belg: 'Dat rondje rond de kerk is juist plezant' (21 december 2000)
Japanse treinen zijn altijd op tijd (21 december 2000)
Treinverkeer ligt bijna overal stil (21 december 2000)
Vroege kerst door treinstaking (20 december 2000)
Treinstakers gruwen van sleur (20 december 2000)
Het wordt morgen een stille dag (20 december 2000)
Stakingen bij de spoorwegen (19 december 2000)
Iedereen heeft zijn eigen klacht over de NS (19 december 2000)
Ook dinsdag, woensdag en vrijdag NS-stakingen (18 december 2000)

NRC Webpagina's
29 JANUARI 2001


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad