U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  E C O N O M I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Stemming
Moeten chauffeurs gecompenseerd worden voor de hoge brandstofprijzen?

Shell

Britse vervoersorganisatie

ANWB

Opec-top

Opec

Centrum Energie-onderzoek


Transportsector krijgt teruggave dieselaccijns

Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 18 SEPT. Met een verhoging van de accijnsteruggave voor diesel is het kabinet dit weekeinde tegemoetgekomen aan klachten van de transportsector over de hoge brandstofprijs.

De VVD-fractie in de Tweede Kamer, gesteund door oppositiepartij CDA, wil nu dat de 'gewone' automobilist de verwachte belastingverhoging op benzine per 1 januari a.s. wordt bespaard. Ook coalitiegenoot PvdA vindt 'dat er iets moet gebeuren', D66 is tegen.

Verdere blokkades van vrachtwagens lijken zeer onwaarschijnlijk nu de transportsector zich zaterdag zeer tevreden heeft betoond met de toezeggingen. Die bestaan uit een hogere teruggave van accijns op diesel voor bedrijfsvoertuigen (de zogenoemde paarse diesel): van 5,2 cent per liter nu naar 19,2 cent per liter voor de eerste drie maanden van 2000, 15,7 cent voor het tweede kwartaal van dit jaar, 12,2 cent voor het derde kwartaal en 8,7 cent voor het vierde kwartaal.

Van de regeringspartijen bepleit de VVD het duidelijkst dat nu ook de particuliere automobilist een tegemoetkoming krijgt, en dat in ieder geval de verwachte belastingverhoging op benzine per 1 januari a.s. wordt gecompenseerd of verzacht. Volgens VVD-Kamerlid Hofstra blijft de positie van de gewone automobilist de politiek 'als een graat in de keel steken'. De belastingverhoging op benzine, die enkele centen per liter bedraagt, is het gecombineerde effect van indexering van de accijnzen en de verhoging van het BTW-tarief voor benzine van 17,5 naar 19 procent. De VVD wil het liefst al morgen, bij de publicatie van de Miljoenennota, komen met de aankondiging dat de automobilist deze lastenverzwaring bespaard blijft en is daarover in onderhandeling met coalitiepartners PvdA en D66. Ook PvdA-Kamerlid Crone, fractiewoordvoerder op dit gebied, is van mening 'dat er iets moet gebeuren'. Tot nu toe stelde de PvdA zich steeds op het standpunt dat niet de staat, maar de oliemaatschappijen de eerste verantwoordelijkheid dragen voor een verlaging van de benzineprijs.


Zie ook:

Prinsjesdag gered van truckers (16 september 2000)
Kabinet tot compensatie diesel bereid (15 september 2000)
Vanaf Zoeterwoude staat alles muurvast (15 september 2000)
De economie feest verder, maar wel op plateauzolen (15 september 2000)
Brussel bereid tot dieselcompensatie (14 september 2000)
Kabinet weigert accijnsverlaging op brandstoffen (13 september 2000)
Winst op benzine rekbaar begrip (12 september 2000)
Tweede Kamer wil compensatie diesel (12 september 2000)
Britten hebben geleerd van de Fransen (12 september 2000)
Truckers blokkeren opnieuw snelwegen (12 september 2000)
Brandstofcrisis dilemma voor Groen Europa (12 september 2000)
'Wereld stevent af op nieuwe oliecrisis' (12 september 2000)
Brandstofprotesten groeien in omvang (11 september 2000)
Dure olie (11 september 2000)
Westen terughoudend over extra olieproductie Opec (10 september 2000)
Blokkades in Frankrijk gaan door (9 september 2000)
'Benzineprijs in Nederland hoogst' (7 september 2000)

NRC Webpagina's
18 SEPTEMBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad