|
|
|
NIEUWSSELECTIE Stemming Moeten chauffeurs gecompenseerd worden voor de hoge brandstofprijzen? |
Transportsector krijgt teruggave
dieselaccijns
Door een onzer redacteuren
Verdere blokkades van vrachtwagens lijken zeer onwaarschijnlijk nu de transportsector zich zaterdag zeer tevreden heeft betoond met de toezeggingen. Die bestaan uit een hogere teruggave van accijns op diesel voor bedrijfsvoertuigen (de zogenoemde paarse diesel): van 5,2 cent per liter nu naar 19,2 cent per liter voor de eerste drie maanden van 2000, 15,7 cent voor het tweede kwartaal van dit jaar, 12,2 cent voor het derde kwartaal en 8,7 cent voor het vierde kwartaal. Van de regeringspartijen bepleit de VVD het duidelijkst dat nu ook de particuliere automobilist een tegemoetkoming krijgt, en dat in ieder geval de verwachte belastingverhoging op benzine per 1 januari a.s. wordt gecompenseerd of verzacht. Volgens VVD-Kamerlid Hofstra blijft de positie van de gewone automobilist de politiek 'als een graat in de keel steken'. De belastingverhoging op benzine, die enkele centen per liter bedraagt, is het gecombineerde effect van indexering van de accijnzen en de verhoging van het BTW-tarief voor benzine van 17,5 naar 19 procent. De VVD wil het liefst al morgen, bij de publicatie van de Miljoenennota, komen met de aankondiging dat de automobilist deze lastenverzwaring bespaard blijft en is daarover in onderhandeling met coalitiepartners PvdA en D66. Ook PvdA-Kamerlid Crone, fractiewoordvoerder op dit gebied, is van mening 'dat er iets moet gebeuren'. Tot nu toe stelde de PvdA zich steeds op het standpunt dat niet de staat, maar de oliemaatschappijen de eerste verantwoordelijkheid dragen voor een verlaging van de benzineprijs.
Zie ook:
Prinsjesdag gered van truckers (16 september 2000) |
NRC Webpagina's 18 SEPTEMBER 2000
|
Bovenkant pagina |
|