U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Ode aan de grillige kindergeest

MARIE-JOSE KLAVER
Zich verplaatsen in hoe kinderen doen en denken, daar zijn de acht medewerkers van het multimediabedrijf IJsfontein erg goed in. Van Duitsland tot Japan spelen kinderen met hun educatieve cd-rom Meesters van Macht dat hen de basisprincipes van de natuurkunde bijbrengt. Het spel werd deze week onderscheiden met de Learning Award voor interactieve media van de British Academy of Film and Television Arts (BAFTA).

IJsfontein gruwt van het standaardaanbod aan computerspellen en educatieve software waarbij kinderen alleen leren om te klikken met de muis. Het bedrijf stelt hogere eisen aan de creativiteit en de vindingrijkheid. De virtuele omgevingen die IJsfontein bouwt lijken meer op een spannend sprookjesbos dan op een zoetsappig klaslokaal of kale techno-omgeving, zoals je vaak ziet in kindersoftware. De muis is geen simpel klikinstrument, maar een manier om natuurlijke bewegingen als lopen, gooien en tillen na te bootsen.

IJsfonteins jongste productie is Typotoons, een interactief letterspel voor kinderen op Internet en televisie. Het tv-programma wordt sinds vorige week elke zondagochtend door de VPRO uitgezonden.

Het is voor het eerst dat IJsfontein iets voor de tv doet. ,,Het concept van Typotoons is heel simpel, maar het viel niet mee om het aan producenten uit te leggen'', vertelt Jan Willem Huisman van IJsfontein. Uiteindelijk vonden ze de VPRO bereid het programma te maken. De afdeling Interactive media van de NOB, het facilitaire bedrijf voor de omroepen, verzorgt de animaties.

Elke zondag tussen 11 en 12 uur wordt het Typospel gespeeld op Internet. Kinderen die inloggen op de website van de VPRO krijgen een letter toegewezen. Al chattend moeten ze met andere spelers een woord vormen. Elke week speelt er ook een kinderboekenschrijver mee (zondag is dat Ted van Lieshout), die een verhaal vertelt. Als de schrijver vast zit in zijn verhaal, moeten de kinderen een woord maken waarmee hij verder kan. Spelers wier woord wordt gekozen door de schrijver, krijgen punten. De vier met de meeste punten mogen de volgende week op televisie een computerspel spelen.In het spel zijn ze de letters Q, X, Y en Z en moeten ze ,,met scherpe blik en muisvaste turbohanden'' moeilijke capriolen uithalen om de letters bijvoorbeeld in een inktpot te laten springen en om te voorkomen dat ze uitgegumd worden.

Het programma begint elke week met een animatie die is gemaakt van tekeningen die kinderen via de website insturen. Aan de hand hiervan, en met woorden die op de website zijn gevormd, vertelt de schrijver van de week een spannend verhaal. Het is adembenemende televisie. Je ziet in de tekeningen en woorden de grillige fantasie van kinderen aan het werk en het mastermind van een auteur die er één verhaal van maakt.

NRC Webpagina's
23 OKTOBER 1999



Eerder verschenen in deze rubriek:

Reformatorische leraren filteren Nederlandse websites
(16 oktober 1999)
De Uitmarkt van het World Wide Web
(9 oktober 1999)
De prijs van gratis internet
(25 september 1999)
Een supermarkt op de kabel
(11 september 1999)
Gevecht om de peuter
(14 augustus 1999)
'Investeerders maken elkaar gek op Internet'
(7 augustus 1999)
Voor veel kinderen in VS is Bijbel taboe op Internet
(31 juli 1999)
Bedrijven ontdekken Internet-wizzkids
(24 juli 1999)
Do you need money?
(17 juli 1999)
'Let my pages go'
(3 juli 1999)
Een pijltje bij Breughel
(19 juni 1999)
Digitale speeltjes voor op het bureau
(12 juni 1999)
De heksenjacht op buitenbeentjes
(15 mei 1999)
Paranoïde cybercowboys
(1 mei 1999)
Tsjernobylvirus treft maandag pc's
(24 april 1999)
Emotionele turbulentie
(10 april 1999)
Sexy Xena tart Hindoestanen
(03 april 1999)
Niet voor de pc alleen
(27 maart 1999)
Oscars exclusief op 't web live
(20 maart 1999)
Orde in de
(20 februari 1999)
Radio terwijl u surft
(13 februari 1999)
Internet voor de ultieme televisiefan
(6 februari 1999)

Eerder verschenen artikelen in het archief
.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)