U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Een supermarkt op de kabel


Internet, videogames, een tv- gids, pay-per-view films, 43 muziekkanalen; alles in één en interactief. Dat is wat Mr Zap via de kabel bij 1,6 miljoen Nederlandse huishoudens wil bezorgen.

EDO DIJKSTERHUIS

Mr Zap is een pakket aan interactieve diensten en programma's dat digitaal over de kabel wordt aangeboden. Het is ontwikkeld door Mediakabel, een samenwerking van de kabelmaatschappijen ENECO, Palet Kabelcom, UPC Nederland (voorheen GelreVision), Zeelandnet, Nutsbedrijven Maastricht, Kabeltex en de Alkmaarse Kabel. De maatschappijen zelf zulllen het product gaan verspreiden. Paul Israël, commercieel directeur van Mediakabel, geeft uitleg.

Hoe werkt het? "Voor achttien gulden per maand krijgen abonnees een 'Mr Zap-box'. Die doos is niet alleen een decoder maar eigenlijk een computer waar ook een decoder in zit. Met de elektronische programmagids, TV Surfer, kan je op basis van thema's uitkiezen. Dat werkt niet alleen met wat achter de Mr Zap box zit, maar ook met het standaardpakket. Stel, je komt thuis en wilt het journaal zien, dan toont de doos op welke zender je de eerstvolgende nieuwsuitzending kunt vinden."

Dat kan toch ook met een normale tv-gids of krant? "Het aanbod van producten en diensten dat binnenkort via de Mr Zap box naar je toe komt is zo groot, dat je het onmogelijk nog via een tv-gids kunt overzien. Je moet dan denken aan zo'n tweehonderd tv-kanalen variërend van nieuwszenders tot shopping channels, en 43 muziekkanalen gevuld met verschillende genres. Verder kun je films en videogames bestellen. Tegen extra betaling is dat nog aan te vullen met pakketten themazenders. Daar hebben we er nu tien van en dat aantal willen we nog fors uitbreiden. Als er interesse voor is, willen we ook Internet gaan bieden."

Betaal-tv, Internet via de kabel en themazenders zijn niet nieuw. Wat onderscheidt Mr. Zap van de concurrentie? "Het is digitaal en daarom is de kwaliteit van beeld en geluid veel groter. Bovendien kan je daadwerkelijk HD-TV of breedbeeld krijgen als je dat wil. Maar de grootste toegevoegde waarde is de interactiviteit. De consument krijgt niet alleen veel meer keus maar kan ook communiceren met hetgeen er op zijn tv-scherm gebeurt."

Kunt u dat toelichten? "Die interactiviteit kan variëren van het vanaf de bank thuis meespelen met het Rad van fortuin tot het kiezen van een camerapositie bij een sportwedstrijd. Bij Formule 1 races kun je schakelen tussen een totaalplaatje en het beeld vanuit één van de auto's. Dat is simpel, want je geeft gewoon elke camera een eigen kabelkanaal. Maar je zou ook na een voetbalwedstrijd de kijkers kunnen laten stemmen voor de speler van de match en de uitslag meteen laten zien. Of de mogelijkheid bieden om na een commercial van een automerk met een druk op de knop aan te geven dat hij een folder wil ontvangen of een proefrit maken. Kortom, je brengt massamedia langzaam naar het niveau van personal selling. Televisie kijken is dan niet meer 'wat komt er op mij af en wat kies ik eruit'. Je bepaalt zelf wat je ziet en wanneer. Straks kijk je niet meer naar kanalen maar naar onderwerpen."

Mr Zap wordt volgende week gepresenteerd tijdens het filmfestival 'Film by the Sea' in Vlissingen. Wanneer komt het op de markt? "We gaan nu eerst testen met 2000 huishoudens verspreid over heel Nederland. Vanaf begin volgend jaar willen we Mr Zap aanbieden aan de 1,6 miljoen huishoudens die zijn aangesloten bij de betrokken kabelmaatschappijen. Ook Casema gaat onze diensten afnemen, maar zal dat voor een deel onder een eigen label presenteren."

U gaat de strijd aan met videotheken, Canal+, schotelaanbieders, tv- gidsen. Hoe sterk denkt u te staan? "Als we zo dom zouden zijn om ons primair te richten op het aanbod van één van onze concurrenten, dan zou het niet lukken. Daarom bieden wij een breed pakket; we worden de supermarkt op het gebied van media- en televisiediensten. Als de consument dat ziet als een meerwaarde hebben we een kans, maar als we op een hoop worden geveegd met bestaande partijen, dan redden we het niet. Ik denk niet dat de Nederlander bereid is te betalen voor gewone tv-programma's die hij elders ook kan krijgen; dat heeft de ondergang van Sport 7 wel bewezen. Maar ik denk wel dat de Nederlander bereid is te betalen voor interactieve diensten via z'n tv. We moeten alleen heel goed uitleggen wat het inhoudt."

Hoe wilt u dat doen? "We moeten via tv en Internet laten zien wat er allemaal kan. Ook heel belangrijk is dat de Mr Zap-box een heel simpel werkt, gewoon plug & play. Het voordeel is dat de kabelmaatschappijen een goede naam hebben bij de consument en zij bieden het product aan. Het is zelfs zo dat sommige bedrijven de doos thuis komen aansluiten omdat ze zeker willen zijn dat het perfect werkt."

NRC Webpagina's
11 SEPTEMBER 1999



Eerder verschenen in deze rubriek:

Gevecht om de peuter
(14 augustus 1999)
'Investeerders maken elkaar gek op Internet'
(7 augustus 1999)
Voor veel kinderen in VS is Bijbel taboe op Internet
(31 juli 1999)
Bedrijven ontdekken Internet-wizzkids
(24 juli 1999)
Do you need money?
(17 juli 1999)
'Let my pages go'
(3 juli 1999)
Een pijltje bij Breughel
(19 juni 1999)
Digitale speeltjes voor op het bureau
(12 juni 1999)
De heksenjacht op buitenbeentjes
(15 mei 1999)
Paranoïde cybercowboys
(1 mei 1999)
Tsjernobylvirus treft maandag pc's
(24 april 1999)
Emotionele turbulentie
(10 april 1999)
Sexy Xena tart Hindoestanen
(03 april 1999)
Niet voor de pc alleen
(27 maart 1999)
Oscars exclusief op 't web live
(20 maart 1999)
Orde in de
(20 februari 1999)
Radio terwijl u surft
(13 februari 1999)
Internet voor de ultieme televisiefan
(6 februari 1999)

Eerder verschenen artikelen in het archief
.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)