U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

'Let my pages go'


De bewoners van de virtuele stad GeoCities zijn deze week in opstand gekomen tegen hun nieuwe huisbaas Yahoo!. Ze bleken niet langer baas over hun eigen websites.

MARIE-JOSÉ KLAVER

Begin dit jaar al kocht internetbedrijf Yahoo! voor 10 miljard gulden GeoCities, de grootste virtuele stad op Internet en met 19,4 miljoen bezoekers per dag één van de best bezochte websites ter wereld. Maar het was pas toen Yahoo! de overname juridisch rondhad, dat de bewoners van GeoCities daar iets van merkten. Dat was afgelopen week het geval. Toen ze iets aan hun homepage wilden veranderen, ontdekten ze dat Yahoo! virtueel landjepik had gespeeld. Het bedrijf had beslag gelegd op de webpagina's van de 4 miljoen GeoCities-bewoners. Zij moeten allemaal een digitaal contract tekenen waarin staat dat Yahoo! voortaan het recht heeft om hun werk te gebruiken, kopiëren, veranderen, publiceren, vertalen en verkopen. Ook mag Yahoo! het materiaal in andere media en technologieën verwerken en wereldwijd distribueren. En dit alles zonder enige vergoeding.

GeoCities is in 1994 met ongeveer 100.000 gulden startkapitaal opgericht door de Amerikaan David Bohnett. Vier jaar later, toen GeoCities naar de beurs ging, ontving Bohnett miljoenen dollars. GeoCities was één van de eerste webdiensten die gratis homepages ter beschikking stelden, een concept dat zeer veel navolging heeft gevonden. Vrijwel elk multimediabedrijf, van Microsoft tot Bertelsmann, biedt tegenwoordig gratis webruimte en e-mailadressen aan. Yahoo! wilde met de overname profiteren van het grote aantal actieve leden van GeoCities. Er bestaat geen hobby, popster, probleem of beroep in de wereld of er zijn wel enkele leden die er een website over hebben gemaakt. Zulke gebruikers zijn goud waard op Internet. Ze lokken bezoekers die in die deelonderwerpen geïnteresseerd zijn en daar valt met elektronische reclame - Yahoo! is zeer actief op dat terrein - uitstekend op in te spelen. Naast dat maatwerk leveren grote bezoekersaantallen natuurlijk altijd meer advertentie-inkomsten op.

GeoCities-leden reageren furieus op de nieuwe gebruikersovereenkomst. "Ik zal mijn webpagina's niet actualiseren of aanvullen. Ik wil de rechten op mijn werk niet overdragen", zegt Maria Pardue (22) per e- mail. Aan een verhuizing van haar website Fallen muse, waarop haar eigen gedichten staan, denkt ze overigens niet. Bibliothecaris en criticus Steve M. Bergson uit Toronto heeft zijn site al wél overgebracht naar een andere gratis webruimte. Bergson schrijft voor Canadese, Amerikaanse en Duitse joodse kranten en wilde het auteursrecht op zijn boek- en cd-recensies niet aan Yahoo! geven.

Vele bewoners hebben de afgelopen dagen onder luid protest de digitale stad verlaten. Op de 'Boycott Yahoo!'-site van Jim Townsend staan berichten van duizenden boze bewoners en een lijst met een paar honderd websites die zich bij de boycot hebben aangesloten (www.come.to/boycottyahoo).

Yahoo's reactie op de volksverhuizing maakt de GeoCities-mensen alleen maar kwader. Het bedrijf heeft slechts één regel aan de overeenkomst toegevoegd. " Yahoo! is niet de eigenaar van het webmateriaal dat je instuurt", zo begint het nu. Om daarna in dezelfde bewoordingen als in de originele overeenkomst te verklaren dat Yahoo! alle rechten verwerft zodra een gebruiker zijn of haar werk op een GeoCities-computer zet.

Andere gratis webproviders, die minder strenge eisen stellen, varen wel bij de GeoCities-controverse. "You own your own content", staat er pontificaal op de site van Tripod, een snel groeiende virtuele gemeenschap met 3,6 miljoen leden. En de directeur van CrossWinds sprak in CNET News.com over 40 procent meer nieuwe leden per dag sinds begin deze week. Het ledenaantal van de digitale stad AcmeCity van mediaconglomeraat Warner Bros is de afgelopen dagen met 25 procent gegroeid. AcmeCity begint dit weekeinde met een speciale advertentiecampagne om GeoCities-bewoners over te halen hun website te verhuizen. "Protest! Move out of GeoCities", zal er op de banners van Warner Bros staan.

Barbara Thomason (44) uit Panacea, Florida noemt de nieuwe overeenkomst van Yahoo! 'haastwerk om de snelle en luide protesten te smoren'. Thomason besteedt sinds maart 1998 6 tot 8 uur per dag aan haar werk als community leader in drie verschillende wijken in GeoCities. Ze helpt nieuwelingen op weg en houdt de wijken in de gaten. Sinds de nieuwe gebruikersovereenkomst van Yahoo! valt het haar zwaar om 'een bedrijf als dit te promoten', schrijft ze per e-mail. Een van haar 3 websites in GeoCities heeft ze uit protest elders ondergebracht. Thomason overweegt te stoppen met haar vrijwilligerswerk. "Ik was altijd trots op GeoCities en vond het leuk om nieuwe bewoners te helpen. Ik ben nu tot de conclusie gekomen dat Yahoo! een ander idee heeft over wat een gemeenschap als GeoCities zou moeten zijn."

Wat Thomason bijzonder steekt is dat ze gedwongen was om akkoord te gaan met de nieuwe overeenkomst voordat ze haar webpagina bij GeoCities kon weghalen. Ook andere gebruikers die hun pagina's hebben verwijderd klagen hierover in nieuwsgroepen en op protestsites. Formeel heeft Yahoo! nu het recht op hun werk, ook al hebben ze het verhuisd. "Let my pages go", schrijft J.J. Johnson.

Een deel van het meest waardevolle bestanddeel van de virtuele gemeenschap, de miljoenen leden, keert zich nu tegen Yahoo! De websites met origineel werk (artikelen, gedichten, foto's) van Internetgebruikers die GeoCities zo waardevol maakten, verdwijnen. "De enige mensen die overblijven zijn de mensen met kattenpagina's", schrijft Mike Savad (26) in alt.homepages. geocities. Savad doelt op de stereotiepe gezinshomepage met foto's van de poes en de baby waar geen mens in geïnteresseerd is. "Iedereen die iets heeft wat te verkopen is, zal verhuizen en het zal waarschijnlijk jaren duren voordat GeoCities is hersteld."

NRC Webpagina's
3 JULI 1999



Eerder verschenen in deze rubriek:

Een pijltje bij Breughel
(19 juni 1999)
Digitale speeltjes voor op het bureau
(12 juni 1999)
De heksenjacht op buitenbeentjes
(15 mei 1999)
Paranoïde cybercowboys
(1 mei 1999)
Tsjernobylvirus treft maandag pc's
(24 april 1999)
Emotionele turbulentie
(10 april 1999)
Sexy Xena tart Hindoestanen
(03 april 1999)
Niet voor de pc alleen
(27 maart 1999)
Oscars exclusief op 't web live
(20 maart 1999)
Orde in de
(20 februari 1999)
Radio terwijl u surft
(13 februari 1999)
Internet voor de ultieme televisiefan
(6 februari 1999)

Eerder verschenen artikelen in het archief
.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)