U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Niet voor de pc alleen

TITIA KETELAAR
De samenwerking van AVRO, KRO en NCRV heeft zich sinds vorige week uitgebreid naar internet. De AKN-omroepen publiceren daar gezamenlijk TvWeb, een elektronische weekblad met actuele gegevens en informatie over programma's en tv-sterren.

Projectmanager Carl Lunenborg zegt dat TvWeb nadrukkelijk niet bedoeld is voor ,,de man of vrouw achter de pc'', maar voor heel televisiekijkend Nederland. Het digitale programmablad richt zich dan ook meer op de toekomst. Lunenborg denkt dat dan internet en televisie geïntegreerd zullen zijn. ,,Dat duurt nog wel even, maar wanneer het zover is, kunnen we met een kleine ingreep TvWeb voor televisie- ontvangst geschikt maken.''

Tot die tijd is TvWeb vooral een handig instrument om de nieuwste programmagegevens via de computer te bekijken, iets waarvoor men nu nog vooral op teletekst is aangewezen. Maar het is méér dan teletekst, vindt Lunenborg. TvWeb is een gids op programmasoort, ververst zich zeven keer per week en gemiddeld dertig keer per dag, bevat acht onderdelen waaronder TvKids, TvSoap, en (zeker voor fans van regionale televisiekanalen interessant) TvRegio. Waar internetprovider Ilse afgelopen week niet in slaagde, lijkt de AKN-omroepen wel te lukken. Ilse haalde onder druk van 'Nederlandse partijen' de programmagegevens na een dag weer van internet. TvWeb biedt echter gegevens waarvan de uitgever, AKN Programmabladen, al de rechten heeft voor de papieren gidsen. Als de site succes heeft, zullen ook categorieën als TvTravel, TvLifestyle en Tv2000 volgen. Als extraatje zullen kijkers dan ook hun eigen homepage aan de site kunnen verbinden.

Het lijkt alsof AKN Programmabladen, de uitgever van onder meer Mikro Gids, Televisier en de NCRV-gids, met TvWeb de papieren gidsen overbodig wil maken. De uitgever, waarin VNU voor 25 procent participeert, heeft een flink bedrag voor het nieuwe product uitgetrokken, al is dat volgens Lunenborg 'geen miljoenen werk' geweest. ,,Ik denk juist dat het een gezonde concurrentie is voor de omroepbladen. Ze krijgen door ons een extra uitdaging om te laten zien dat ze niet overbodig zijn in een samenleving die steeds elektronischer wordt. ''

TV gids www.tvweb.nl

NRC Webpagina's
27 MAART 1999



Eerder verschenen in deze rubriek:

Oscars exclusief op 't web live
(20 maart 1999)
Orde in de
(20 februari 1999)
Radio terwijl u surft
(13 februari 1999)
Internet voor de ultieme televisiefan
(6 februari 1999)

Eerder verschenen artikelen in het archief
.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)