![]() |
![]()
![]() WEBWINKELEN MACHT AANBOD EIGEN WINKEL BEDRIJVEN JARGON WEBWINKELS KLACHTEN ERGERNISSEN BELASTING PER OPBOD GEDRAGSCODE OPLEIDING CIJFERS Overzicht eerdere afleveringen Profiel
![]() |
Warenhuis
E-bedrijf: Hot-Orange
,,Bij de Bijenkorf duurde het vijftig jaar voor het een gerenommeerd warenhuis was. Zoveel tijd heeft Hot-Orange niet'', zegt Roel de Hoop (35), een van de twee oprichters (beiden met software-achtergrond) van het warenhuis op Internet. Zestig procent van het budget gaat op aan marketing, bedoeld om van Hot-Orange een bekende merknaam te maken. Op de site zijn onder meer parfum, bloemen, boeken, wijn, kunst en kleding te koop. De keus voor een breed assortiment is bewust gedaan: ,,BOL, de Nederlandse Internet-boekwinkel kan misschien overleven omdat het deel uitmaakt van een Duitse uitgeverij. Maar over het algemeen red je het op Internet niet met een smal assortiment. Hot-Orange moet het hebben van iemand die komt voor een cd, dan onze Alessi fruitschaal ziet en die óók koopt.'' Gemiddeld geeft de klant ,,dik boven de 100 gulden uit'', waarbij aangetekend dat de ene verkoop rendabeler is dan de andere. De Hoop: ,,Op een litho van Corneille zit een goeie winstmarge, op boeken nauwelijks.'' Mensen gaan winkelen bij Hot-Orange wegens het gemak en de efficiëntie, zegt het bedrijf. ,,En we gaan verder. We zijn bijvoorbeeld in gesprek met de sommelier van een bekend Amsterdams hotel, die uitgebreide informatie gaat geven over onze wijnen. Weinig kans dat je bij een Gall & Gall zo goed wordt voorgelicht.'' Winst wordt er nog niet gemaakt; 1 à 5 procent van de sitebezoekers koopt iets, volgens Hot-Orange een bemoedigend percentage. Relativerende woorden van de oprichter: 80 procent van alle aankopen zal via de traditionele winkels blijven lopen. ,,Winkelen is vaak ook een sociale bezigheid. Gezellig ergens een kopje koffie gaan drinken is daarbij minstens zo belangrijk als het winkelen zelf.'' Rentsje de Gruyter ![]()
|
NRC Webpagina's |
Bovenkant pagina |